Theflowersellingboy

Isnin, 9 Jun 2014

Bergaduh dengan monyet, beruk, kera dan lotong yang tidak berada di zoo.




Hari-hari bergaduh dengan monyet, kera dan lotong. 

Pada sebelah pagi, biasanya pukul lapan keatas, binatang-binatang itu bergayut -gayutan dan melompat-lompat diantara satu pokok ke pokok yang lain. Lagak binatang-binatang itu tamat sehingga pukul sepuluh lebih , kemudian beralih ke tempat lain, entah ke mana tidak dapat dipastikan.

Pada sebelah petang pula, binatang-binatang itu akan muncul pada pukul empat petang , melakukan lagak gaya yang sama, bergayutan dan melompat diantara pokok ke pokok. Tidak cukup dengan lagak seperti itu, binatang-binatang itu , mematah-matah ranting-ranting kecil dan membiarkannya jatuh ke bawah. Sambil makan , ada sebahagiannya menjatuhkan najis. Ada yang jatuh diatas jalan.

Binatang-binatang itu kekal diatas pokok-pokok tersebut untuk bermalam. Esoknya, pukul lapan pagi mereka melakukan rutin yang sama.

Saya seronok melihat gelagat binatang-binatang itu. Saya seronok jika mereka lakukan diatas pokok-pokok yang bersebelah dengan rumah saya. Malah saya jadikan binatang-binatang itu sebagai daya bagi mengujakan cucu-cucu untuk balik ke rumah saya.

"Rumah tokpa ada banyak monyet", begitu selalunya saya beritahu kepada asyef dan aqib sebagai bahan cerita untuk menguja mereka balik ke rumah saya. Bukan main teruja mereka berdua untuk balik ke Melaka, untuk melihat monyet, kera, beruk dan lotong. Tidak perlu keluar wang untuk ke zoo bagi melihat  binatang-binatang tersebut.

Cucu-cucu saya itu masih kecil, 4 dan 3 tahun. Kedua-duanya tidak takut untuk berdepan dengan binatang-binatang tersebut, tidak seperti nenekya iaitu isteri saya. Neneknya apabila nampak binatang-binatang itu, dengan segera masuk kedalam rumah dan menutup pintu dan tingkap, takut monyet-monyet itu masuk menyerang.

"Kalau monkey tu datang, asyef tembak", kata Yousef dengan begitu yakin.
"Aqib tembak pakai gun tokpa, mati dia", kata aqib pula.

Merekapun ketawa suka kerana tidak takut berdepan dengan monyet. Pada mereka binatang-binatang tersebut boleh ditewaskan saja dengan melakukan tembakan. 

' Macam mana nak tembak. Tembak dengan apa"? Saya tanya mereka.

'Teng, teng, teng, teng, tengggggg', keluar dai mulut usyef sambil jari ibu dan jari hantu tangan kirinya masing-masing tegak dan lurus ke depan seolah-olah selaras pistol.

"Aqib ambik gun tokpa, aqib tembak, peng peng, penggggg, mati dia".

Saya ketawa. Mereka segera mengajak saya balik.

Begitulah menariknya binatang-binatang beruk, monyet ,kera dan lotong itu. Saya tertari dan cucu-cucu sayapun begitu teruja untuk berdepan dengan binatang yang suka melompat dan bergayut itu.

Setakat gelagat mereka diatas pokok-pokok disebelah rumah itu, sesungguhnya binatang-binatang menghiburkan.

Tapi, mereka membuatkan saya marah dan sakit hati.

Semenjak kembali semua menduduki rumah saya itu, selepas meninggalkannya lebih 3 bulan, perangai binatang-binatang itu sungguh menyakitkan hati.

Pokok mangga yang lebat berbuah yang berhampiran dengan pokok gayutan binatang-binatang itu, tidak pernah sempat masak. Habis semuanya digasak oleh binatang jahat itu. Kalau dimakan buah itu, ok juga. Tapi. digigit-gigit, kemudian buah itu di jatuhkan kebawah, tidak dmakan semuanya. Dilakukan pada buah-buah yang lain.

Saya sungguh sakit hati dan marah.

Maka saya halau binatang-binatang itu dengan mengeluarkan susara kuat. Ada yang lintang pukang terjun dari pokok mangga itu terjun ke atas atap sebuah setor berdekatan dengan pokok mangga itu. Maka atap zing yang berlapekkan 'adex' pun kemek dan pecah.

Saya marah kerana, atap itu baru saja saya ganti  setelah atap yang lama menjadi musnah disebabkan oleh beruk itu juga. Saya berbelanja hampir satu ribu. Punah dibuatkan oleh binatang-binatang itu.

Saya semakin marah apabila talian talipon dari tiang talipon ke rumah saya menjadi titian binatang-binatang untuk ke rumah saya. Talian itu halus tidak sepadan dengan berat badan beruk itu. Maka putuslah talian itu.

Untuk menyambungnya semula, saya terpaksa membayar seseorang dengan kos RM 150.00.

Saya marah tapi masih lagi belum sampai ke puncak.

Ada seekor binatang itu  begitu berani dan terlalu degil. Tiap-tiap hari, pagi dan petang, meniti talian letrik memasuki balkoni rumah saya, dan menenggek diatas bahu ruang balkoni.

Cermin rumah saya, termasuk cermin tingkap, tidak membolehkan sesiapa termasuk beruk itu untuk nampak orang di dalam rumah melainkan ada cahaya dalam rumah. Jadi beruk itu tidak tahu yang saya sedang memerhatikannya.

Saya mengambil sebatang penyapu . Dengan perlahan saya membka tingkap bagi menyergah dan mengacah beruk itu. Tapi telinga beruk itu sungguh tajam. Apabila terdengar bunyi tingkap dibuka, dengan segera beruk itu melompat kearah talian letrik dan bergayut dengan cepat menyelamatkan diri. Sungguh pantas pergerakannya untuk berada dipokok tempat gayutannya.

Saya sangat marah.

Saya lantas mengambil senapang , turun kebawah untuk menakutkan beruk-beruk itu, untuk menghalau jauh ke semuanya. Saya menembak hanya untuk menaktkan beruk-beruk itu, bukan untuk mengenai tubuh badan bagi mencedera atau membunuh. Saya tembak keatas. Kesian, tidak sampai hati.

Tapi, cara saya itu tidak langsung menakutkan binatang-binatang itu. Ada yang masih bersuka ria bergayutan termasuk yang menenggek dibalkoni rumah tadi.

Saya semakin marah. Tapi, masih lagi dapat mengawal perasaan. Saya tetap tidak mahu mencederakannya.

Saya masuk ke rumah menonton tv.  Tiba-tiba muncul lagi beruk yang dihalau tadi, menenggek di bahu balkoni.

Nampaknya beruk ini terlalu degil dan tidak tahu takut. Beruk ini semacam mahu mencabar saya.

Saya membuka tingkap dan dengan penyapu yang sama saya cuba memukulnya. Tapi beruk itu lebih pantas, melompat dan bergayaut diatas talian letrik itu.

Saya keluar rumah dan mengejarnya yang begitu seronok menunjukkan kecekapan bergayut  satu pokok ke pokok yang lain.

Saya menjadi penat dan mengah. Beruk itu masih lagi berada diatas pokok.

Yang terlalu sangat menjadi kemarahan saya dan menimbulkan permusuhan ketat dengan binatang-binatang itu ialah sifat degil mereka., kerosakan keatas atap rumah, atap setor dan talian talipon serta letrik. Banyak belanja yang telah saya keluar.

Tentang buah mangga, saya tidak sangat mengambil hal. Itu makanan binatang itu. Lagipun kawasan rumah saya itu  mungkin dulunya kawasan beruk-beruk itu cari makan.

Jadi kalau hendak buat rumah, jangan buat dikawasan yang menjadi tempat beruk mencari makan.

Tapi jangan silap, rumah saya bukan di pinggiran hutan. Rumah saya di dalam kawasan bandar raya berdekatan dengan sebuah hospital swasta yang terkenal.
 





1 ulasan:

  1. Sama ler kat rumah saya. Saya beli compound bow semata2 nak panah monyet tu. Kesian juga. Tapi hari ni seekor lorong telah ditewaskan. Saya tanam dan kebumikan dia. Harap lotong2 lain ambil iktibar dan tidak menghampiri rumah saya lagi.

    BalasPadam