Theflowersellingboy

Selasa, 24 Jun 2014

LUPA dan CARA MENGATASINYA




Lupa dan terlupa. Itu adalah satu daripada sifat manusia. Seterusnya sifat lalai dan suka kepada hal-hal yang melalaikan. Kemuncaknya ialah nyanyuk dan hilang ingatan.

Di jauhi Allah kita hidup sampai ke peringkat nyanyuk dan hilang ingatan.

Sentiasalah berdoa kehadrat Allah SWT agar kita tidak sampai ke tahap itu., dan kembali menemui Allah pada saat kita sedar, tidak lupa, tidak nyanyuk dan tidak hilang ingatan. Amin.

Saya bukan mahu bicara soal lupa, lalai, nyanyuk dan hilang ingatan secara terperinci.

Saya mahu bicara kisah lupa yang berlaku dikalagan kita dan bagaimana cara kita menghadapinya.

Pengalaman mengesahkan bahawa mereka yang  lebih tua usia adalah mereka yang mempunyai darjah kelupaan yang kerap dan tinggi. Semakin usia meningkat, semakin mudah lupa menguasai kita. Ianya bukan sengaja buat-buat lupa. Memang benar-benar lupa.

Ada macam-macam kaedah bagi mengurangkan insiden lupa ini. Satu darinya ialah dengan menyediakan  senarai semak. Misalnya membeli keperluan dapur. Sebelum ke pasar/supermarket, senaraikan barang-barang yang hendak dibeli. Kalau kita sudah berumahtangga dan mempunyai anak-anak, bincang dan tanya setiap ahli keluarga tentang keperluan yang perlu dibeli. Kemudian sediakan senarai barang yang telah dipersetujui untuk dibeli.

Ingat,senarai itu juga mesti dibawa bersama. Tandakan barang-barang yang dapat dibeli.

Dengan cara ini keberangkalian berlaku lupa dapat dikurangkan.

Mudah bukan , cara mengatasi lupa. Sediakan senarai semak.

Biasanya anak-anak atau orang muda akan menasihatkan ibubapanya terutama yang sudah berusia misalnya 50 tahun keatas yang tinggal berdua saja dirumah, supaya sentiasa menediakan senarai semak perkara-perkara harian yang perlu dilakukan;atau jika melakukan sesuatu apa langkah-langkah yang perlu diambil.

Contoh: Masak air untuk sarapan pagi.

Antara nasihat yang diberi ialah apabila air sedang dimasak, ibubapa jangan membuat kerja-kerja jauh dari dapur tempat air itu dijerang. Jangan menyiram bunga-bunga dihalaman, misalnya, kerana dikhuatiri kerja siraman itu akan membuatkan ibubapa itu terlupa akan air yang dijerang itu. Bahaya jadinya.

Untuk membuatkan ibubapa itu ingat nasihat seperti itu maka anak-anak itu meminta ibubapa menyediakan senarai semak yang mencatatkan jika menjerang air mesti duduk didapur.

Bagi membantu ibubapa yang selalu terlupa itu, anak-anak itu sendiri sediakan senarai semak berkenaan. Senarai semak itu digantung dimana-mana dinding didapur atau dilekat pada dinding peti ais agar mudah kelihatan untuk dibaca.

Begitulah risaunya seorang anak terhadap ibubapa yang pelupa.

Begitu juga kalau kita memunggah barang yang telah dibeli, dari troli untuk dimasukkan kedalam but kereta. Jangan ada yang tertinggal, rugi pula. Caranya semak dari senarai yang telah disediakan.

Memang baik cara yang dilakukan oleh anak-anak itu. Ibubapa selamat dan tidak rugi,dan anak-anak pula rasa tenang tanpa risau akan perkara-perkara yang tidak baik yang mungkin berlaku keatas ibubapa.

Tapi, ibubapa dan mereka yang telah berusia ini, terlalu susah untuk dipisahkan dengan tabiat lupa.

Memang benar anak telah menyediakan senarai semak. Soalannya, adakah ibubapa itu sentiasa membaca atau menyediakan senarai semak itu? Berapa banyak senarai semak yang perlu disediakan kerana aktiviti dalam sebuah kehidupan itu terlalu banyak.

Maka ada setengah anak yang marah-marah ( marah sayang kerana khuatir sesuatu yang buruk berlaku kepada ibubapa) apabila ibubapa itu terlupa, misalnya dalam hal menjerang air tadi atau terlupa untuk memunggah semua barang yang telah dibeli untuk dimasukkan ke dalam but kereta yang membuatkan ada barang yang tertinggal dalam troli.

"Itulah mama tak sedia senarai apa yang hendak dibeli. Kalau ada senarai, bolehlah buat semakan", antara kata-kata dari anak-anak itu.

"Mama terlupa", jawaban yang biasa kita dengar.

Jadi bagaimana cara terbaik untuk mengatasi sifat pelupa ini?

Dalam kes menjerang air dan memasak nasi, ada yang nasihatkan pakai alatan letrik saja. Secara otamatik, padam sendiri.  Tapi bil letrik akan bertambah. Dalam keadaan tarif letrik yang tinggi, ianya boleh mengganggu bajet anda.

Jadi bagaimana caranya?

Terdengar juga orang mengatakan bahawa antara cara mengurangkan sifat pelupa ialah dengan rajin membaca terutama baca al-quran. Wallahualam, Allah saja yang mengetahui.

Tapi saya rasa antara satu dari sebab yang menjadikan kita lupa ialah kerana terlalu asyik dengan perkara yang ada dihadapan kita atau yang kita sedang lakukan. Oleh itu kurangkan keasyikan dan sentiasa INGAT bahawa kita ada tugas, peranan dan tanggungjawab selain yang ada dihadapan mata kita.

Tapi macam mana nak INGAT, sebab saya ini pelupa?

Saya tidak ada jawapan kepada soalan seperti itu.




    

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan