Theflowersellingboy

Isnin, 25 Mei 2020

Quiz Raya Covid19 (QCR)




Selamat Hari Raya Kepada Semua Anak anak dan Cucu cucu  Yang Berjauhan.

Sebagai Ketua Keluarga Besar saya ingin menyatakan kesyukuran ke hadrat Ilahi kerana kami beraya dalam musim covid19 ini  dengan penuh kepatuhan akan perintah menjarakkan pergaulan (social distancing). Maka berjauhanlah kami pada raya tahun ini, masing masing beraya dirumah. Tiada salam dan peluk cium. Berhubung sahaja melalui panggilan video . Walaupun ianya tidak sesempurna seperti dulu dalam memesrakan hubungan tetapi ianya satu pilihan terbaik untuk melawan virus covid19 dari menambahkan bilangan mangsa serangan.

Satu kebiasaan baru (new normal) telah  saya mulakan iaitu quiz dalam talian melalui sistem/saluran wasap. Sepuluh soalan telah disedia dan dihantar kepada setiap keluarga, bagi yang telah berkeluarga, dan yang masih tunggal, untuk dijawab ( ada 4 keluarga dengan jumlah 8 orang cucu dan satu  tunggal).

Saya namakan quiz ini sebagai Quiz Raya Covid19 (QRC). Falsafah quiz ini adalah  untuk mengikat dan mengeratkan kasih sayang walaupun dalam kejauhan. Secara  fizikal kami jauh berpisah tapi diolah sebagai berdekatan. Yang diutamakan ialah penyertaan . Tiada jawapan yang boleh diistiharkan sebagai salah kerana masing masing melihat dari sudut pandangan sendiri, world view sendiri, tafsiran menurut nilai sendiri.

Bagaimanapun ada motivating factor dikesampingkan iaitu ada habuan yang menunggu kepada keluarga yang dipilih secara mesyuarah yang wajar dinobatkan sebagai pemenang. Tugas saya hanya sebagai ketua Keluarga Besar  bagi menghidupkan suasana kemesraan dan kegembiraan sesama ahli keluarga. Dan sudah tentu menyediakan habuan bagi yang dipilih secara mesyuarah yang wajar dinobat sebagai pemenang QRC.

Berikut adalah  jawapan kepada soalan. Banding dan nilai jawapan untuk dimesyuarahkan dan diputuskan sebagai jawapan yang  boleh diistiharkan sebagai pemenang QRC.  

Soalan dan Jawapan: (Dalam tulisan/font italic ialah jawapan)

1. Dekat berpandangan jauh KERINDUAN

2. Mak cik Kiah berniaga goreng pisang dlm musim covid. Dia tanya anaknya pasal apa berniaga rugi?  Anaknya jawab sebab tak ada orang yg beli

3. Apa itu new normal... beri satu contoh. New normal mempunyai berbagai tafsiran mengikut kepentingan pengucap. Jika pengucap itu berkecenderungan politik atau kepentingan politik ianya satu kebiasaan yang kononnya bersifat positif , ianya satu mainan politik. Contoh dari perspektif ini ialah PN SEBUAH KERAJAAN PERIHATIN RAKYAT. Sebab itu ada bantuan yg dipanggil bantuan prihatin rakyat. Ada juga melihat sebagai tidak ada beza antara new normal dan old normal terutama jika dikaitkan dengan politik dan kuasa. Jadi jahat boleh, baik pun boleh. Pakai mask pun boleh tak pakaipun boleh . Patuh PKP boleh Tak patuhpun tak ada hal.

4. Ulas keadaan seperti ini: harimau, ayam, ular dan musang duduk serumah. Biar betul, nak cari maut.

5. Adakah new atau old normal dlm persekitaran politik. Beri sebab pd jwpn. Tidak ada. Zero. Politik hanya memerlukan kuasa untuk menegakkan dan mengaturkan apa sahaja kaedah  dan cara yang boleh meraih dan mengekalkan kuasa. Satu saat ini kawan dua saat nanti boleh jadi lawan.

6. Apakah itu political maneuvering dlm hal normality. Ianya adalah mainan politik untuk berkuasa dan mengekalkan kuasa. tiada yg tidak baik pd wajah parti politik itu sendiri. suci secucinya.

7. Siakap senohong gelama ikan duri. Bercakap bohong kitakan rugi. Jawapan seperti ini tidak mempunyai rasa  buruk sangka  cuma mengingatkan bahawa yang bercakap bohong tidak memberi apa apa menfaat. Ada juga yg mengatakan ....lama lama jadi pencuri. Tapi ini bersangka buruk. Tidak membina sifat positif yg ingat mengingatkan.

8. Kepada pemain saham...apa asas jual dan beli saham. Jual waktu harga tinggi, dan beli waktu harga rendah. Pemain saham matlamatnya nak buat untung.

9. Apakah yg negatif adalah juga positif. Hahahahaha...bila kita diistiharkan sebagai negatif convid19 maka kita adalah positif , sehat tanpa convid.

10. Pagi raya buat apa? Macam macam boleh buat. Yang afdalnya setelah bersih diri, berpakaian cantik , berwangi wangian yang muda/isteri/anak/cucu yg tinggal serumah pohon keampunan kepada ketua keluarga.

Ok. Kepada anak anak semua, bermesyuarahlah untuk memilih yang menang. Bagi papa semua menang kerana mengambil bahagian dalam QRC ini.








Tiada ulasan:

Catat Ulasan