Theflowersellingboy

Rabu, 20 Mei 2020

Nak Jadi King Maker Ikut Contoh Pendakwah Ebit Liew Yang Berakal Panjang .





Saya mahu bicara subjek yang serious secara santai. Sudah tentu ianya subjek yang membentuk sikap, pandangan serta reaksi kita dalam berhadapan dan menjalani kehidupan harian kita, iaitu POLITIK.

Sesiapa saja kata jangan bermain politik atau saya tidak minat berpolitik maka orang itu sama ada tidak tahu apa itu politik atau sengaja buat buat tidak tahu.

Anda membeli seekor ayam atau apa saja adalah kesan dari keputusan politik. Kalau harga ayam itu pada pendapat anda mahal diluar dari kemampuan anda, sudah tentu ianya menyusahkan dan anda marah. Anda marah pada siapa?

Anda marah pada penjual, sudah tentu. Anda juga mungkin marah kerajaan kerana tidak kawal harga, menyebabkan harga ayam mahal, sudah tentu.

Cukup setakat itu. Yang lain anda fikir sendirilah. Bukan harga ayam atau barangan yang saya mahu bicarakan.

Mari kita bersantai cerita fasal 'King Maker'. King maker ini adalah kata kata yang penggunaannya secara bermusim. Musim piliharaya, dan ketika mana isu isu politik menjadi perbincangan hangat seperti dalam sesuatu PRU dan pembentukan sesebuah kerajaan secara kerjasama antara parti politik.

Rengkas cerita, ketika ini ada pihak begitu berbangga dengan mendakwa partinya adalah menjadi king maker dalam politik Malaysia kerana telah berjaya menjadi kerajaan persekutuan dan menguasai tiga buah kerajaan kerajaan negeri. Lalu dipujinya presiden partinya  yang dikatakan berpandang jauh melalui hantaran twitter, kalau tak silap saya.

Sudah tentu saya tersenyum. Tapi tidak lebar sebagai reaksi sepontan.

Asas yang digunakan ialah dengan bilangan ahli parlimen yang tidak ramai, iaitu 18 orang, telah berjaya mendapat 3 jawatan menteri dan beberapa jawatan timbalan menteri (lupa pula bilangannya) dan jawatan jawatan diagensi dan GLC sebagai pengerusi.

Ertinya partinya amat hebat. Tanpa penyertaan partinya kerajaan tidak akan dapat dibentuk, dinegeri atau di persekutuan. Maknanya parti yang menang kecil menjadi penentu bagi pembentukan kerajaan dan diperuntukkan jawatan menteri.

Oh, kalau begitu formulanya maka parti yang layak untuk dinobatkan sebagai king maker ialah MCA yang ada dua sahaja ahli Parlimen tetapi telah diberikan satu jawatan menteri dan beberapa jawatan timbalan menteri dan mengetuai kedudukan di agensi dan GLC.

18 ahli parlimen dapat 3 menteri. Berbanding dengan 2 ahli parlimen dan 1 menteri. Kiralah sendiri . Parti mana yang lebih hebat.

Untuk dapat title king maker bukan itu formulanya. Formula itu ada cacat yang nyata. Nak tahu?

Itu formula ria'. Jangan jadi ria'. Sepatutnya menyatakan kesyukuran, merendah diri diatas kejayaan membantu membentuk kerajaan persekutuan dan mengetuai 3 kerajaan negeri. Bukankah itu imej yang wajar ditampilkan sebagai parti yang mendakwa membawa imej Islam?

Mengapa pilih jalan cacat untuk jadi king maker sedangkan jalan yang diredhai Allah luas terbuka, apatah lagi sebuah parti politik yang menjadi kerajaan persekutuan dan menguasai 3 buah negeri.......berkhidmat dan menyampaikan perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat sesuai dengan tanggungjawab memikul amanah yang diberikan oleh rakyat.

Masih lagi rakyat yang hidup susah. Tiada kerja atau ada kerja tetapi pendapatan kecil dengan mempunyai tanggungan yang besar. Tinggal dalam rumah yang daif dengan persekitaran yang tidak sihat. Tidak mempunyai bekalan air yang bersih untuk minum dan membersih diri dan berbagai kerja cucian.

Tumpukan kepada memberi dan menyampaikan perkhidmatan untuk memberi keselesaan rakyat. Bukan berbangga mempunyai bilangan menteri yang ramai sedangkan tugas sebenar  untuk keselesaan rakyat terabai.

Lakukan apa yang telah ditunjukkan pendakwah Ebit Liew yang memberi berbagai bantuan seperti bekalan makanan , wang ringgit dan bantuan membina rumah serta membayar sewa rumah. Ingat dia hanya seorang pendakwa yang tidak ada banyak kuasa dan berbagai kemudahan berbanding dengan sebuah kerajaan yang terlali banyak kuasa. Gunakanlah kuasa untuk memberi kselesaan hidup kepada rakyat yang memerlukan.

Haa' barulah layak dinobatkan sebagai king maker! 


















Tiada ulasan:

Catat Ulasan