Theflowersellingboy

Rabu, 13 Mei 2020

Cash Is King? Dimana Kedudukan Rakyat?




Benarkah 'cash is king' dalam percaturan politik untuk berkuasa dan kekal berkuasa.

Apa yang telah berlaku dan sedang berlaku ketika ini, tidak mudah untuk dinafikan peranan cash itu. Ianya bukti yang jelas. Ya, ramai yang mengutuk. Tapi tidak mudah untuk tidak cair semangat apabila cash dihulurkan.

Wang itu adalah segala galanya. Jatuh bangun sebuah kerajaan boleh diusahakan dengan mengamalkan falsafah cash is king. 

Cash adalah segala galanya. Wang umpama umpan dimata kail. Ulur sahaja ke dalam lubuk ikan, sudah tentu segera dilahap oleh ikan apatah lagi dari ikan ikan yang sedang kelaparan. Terjeratlah ikan itu dimata kail.

Kejatuhan kerajaan persekutuan dan beberapa kerajaan negeri PH adalah atas kuasa cash is king, bukan atas kuasa yang ditentukan rakyat. 

Setelah rakyat memberi amanah/mandat kepada PH melalui PRU 14,  rakyat hanya boleh berangan angan dengan janji dalam manifesto PH kerana manifesto itu boleh sahaja dikalahkan oleh kuasa money is king.

Money is king itu bermula dari hasrat untuk mendapat dan mengekalkan kuasa dengan apa cara sekalipun, dan istiqamah dengan nya. Kuasa politik untuk mengurus tadbir negara, menguasai urusan kekayaan negara.

Tidak ada salahnya mempunyai hasrat untuk mendapat kuasa bagi mengurus tadbir negara. Proses untuk tujuan itu telah sedia ada melalui pilihanraya.Tidak ada masalah. 

Hanya ianya menjadi masalah apabila berlaku beberapa keadaan yang bernafsukan tamak kuasa.

Pertama, untuk terus berkuasa. Cash akan sentiasa menjadi umpan kepada pelahap pelahap cash untuk terus memberi sokongan. Bukan setakat umpan, cash itu boleh digunakan sebagai ugutan. Biasa dengar, "You scratch my back I will scratch  your back in return".

Kedua, pihak yang kalah tidak redha menerima keputusan rakyat, mungkin disebabkan tidak menyangka boleh kalah dalam pilihanraya setelah begitu lama menjadi pemerintah.

Ketiga, musuh dalam selimut yang bercita cita tinggi yang merasakan mempunyai pengikut dan sokongan dan lebih layak untuk menjadi pemimpin. 

Keempat, kesempatan dan peluang yang diwujudkan oleh pihak lain dalam percaturan kuasa dan kepimpinan.

Empat keadaan diatas sama ada secara bersendirian atau bergabung mampu mencetus dan mencambahkan hasrat untuk berkuasa dan mengekalkan kuasa politik, dan seterusnya menguasai tampok pemerintahan negara. Dan cash adalah senjata yang  terbaik untuk berbuat demikian...."hulurkan sahaja, tunduklah dia, cairlah semangat melawan dia".

Mari sama sama lihat kejatuhan PH diperingkat persekutuan dan diperingkat negeri. Apakah cash itu satu 'political equation' bagi mendapat dan mengekal kuasa?

Diperingkat Persekutuan, yang menjadi penyebab kejatuhan PH ialah pemimpin yang tamak berkuasa, pemimpin yang berwatak musuh dalam selimut dan pemimpin yang ambil peluang dan kesempatan dalam percaturan memiliki kuasa.

Dimana peranan cash is king?

Secara sepintas lalu, tidak mudah kelihatan kerana ianya dilindungkan disebalik mahu memberikan khidmat terbaik kepada rakyat dan negara. Ada yang kata untuk selamatkan NEGARA.......konon! 

Cuba tanya dan fikir sendiri, setelah berpuluh tahun berkuasa, bersara dan diberi kuasa semula kemudian tidak mahu serah kuasa seperti yang dijanjikan, tidakkah unsur cash itu sedikit sebanyak menjadi daya tarik untuk kekal berkuasa? Haa cash itu masih menguasai fikiran!

Lihat sahaja PN ( kerajaan yang menerima banyak gelaran: Pintu Belakang, Tebuk Atap, Pengkhianat, PM kata kerajaan tanpa restu rakyat,  saya  kata kerajaan Tumpang Tui), operasi cash is king itu amat ketara sekali, tiada selindung selindung lagi. 

Ada berapa menteri dan timbalan menteri berbanding dengan PH dan UMNO BN dulu?

Mengapa perlu terlalu banyak menteri dan timbalan menteri? Mengapa perlu duta bertaraf menteri? Apakah carrier diplomat tidak menjalankan tugas dengan baik sehingga memerlukan duta lantikan politik bertaraf menteri. Wakil rakyat mengetuai agensi kerajaan dan pengerusi GLC, layakkah semua mereka itu?

Waduh menimbun sekali. Dan tidak banyak yang berfungsi. Belanja besar sekali sedangkan keperluan rakyat yang mendesak bukan satu keutamaan.

Semua ini adalah disebabkan cash boleh membeli taat setia. Cash berfungsi sebagai 'you scratch my back I scratch your back , in return' , atau tagging #kautolongakuakutolongkau.

Dimana equation rakyat dalam mata hati kerajaan PN? Ya, makcik Kiah dapat janji janji palsu.

Operasi cash is king terus bermaharaja lela ketika ini, dilakukan tanpa segan silu demi membeli taat setia untuk kekal berkuasa. Terus kekal sebagai cara hidup dalam percaturan politik negara. Sebab itulah satu demi satu kerajaan negeri PH tumbang.

Namun begitu rakyat sahaja yang mampu menewaskan cash is king ini seperti mana yang telah dilakukan keatas pimpinan UMNO/BN dalam PRU 14 lalu. Rakyat adalah RAJA. Jangan pilih kerajaan cash is king ini. Taubat nasohalah wahai sekalian rakyat.












Tiada ulasan:

Catat Ulasan