Theflowersellingboy

Sabtu, 30 Mei 2020

Apakah Itu Kerajaan Tebuk Atap. Dan Adakah Kerajaan PN Dalam Kategori Tebuk Atap?




Adakah PN Kerajaan Tebuk Atap?


Tinggalkan dulu bicara tajuk diatas. Ikuti dulu perkembangan politik terkini untuk kita lebih faham mengapa berlaku ketidaktentuan atau kecelaruan dalam politik negara ketika ini, termasuklah jenama kerajaan Tebuk Atap.


Adakah pernah terjadi dimana mana negara di dunia ini, dalam satu persidangan Parlimen  parti kerajaan ditempatkan  di kedudukan yang berlawanan. Satu ditempat kerajaan dan satu lagi di tempat pembangkang. Ini adalah satu kebiasaan baru, the new normal.


Dengan sebab new normal inilah Mahathir dan beberapa ahli parti BERSATU telah diberhentikan menjadi ahli parti. Ianya menyalahi peraturan parti, kata PM yang juga presiden memangku Pengerusi parti. 


Itu yang terbaru dan terkini yang melibatkan kedudukan Mahathir dan geng dalam partinya.


Tetapi huru hara politik ini atau yang lebih enak dipanggil sebagai dinamika politik ini telah lama berlaku semenjak UMNO BN tewas pada PRU 14 pada 9 Mei 2018.


Politik Malaysia sentiasa panas. PH yang menang, tidak senang duduk, diharuk oleh geng geng pembangkang UMNO BN dan PAS, yang tewas dalam PRU 14. Makin panas, macam api dicurahkan petrol, apabila geng geng Azmin dari PKR yang diberi jenama  Kartel dan Sikitol dan penyokong BERSATU yang berdegil mahukan Mahathir terus berkuasa tanpa melakukan serah kuasa kepada Anwar seperti yang telah dimaterikan dalam perjanjian bertulis.


Kartel bersama sebahagian ahli BERSATU, berhujah bahawa tiada tarikh yang ditetapkan dalam perjanjian yang telah dimaterikan itu tentang serah kuasa. Hujah mereka benar dan ada kekuatan. Time is the essence dalam sebarang perjanjian.


Tetapi mereka lupa atau buat buat lupa, mungkin ada muslihat yang terpendam untuk direalisasikan, bahawa dalam menjalani kehidupan kita ada adab dan adat. Ada norma norma yang mengikatkan kita dalam apa sahaja perlakuan dan tindakan. Bukan sahaja undang undang bertulis.


Ingat, adat dan adab kita sewaktu berjanji sehingga orang Melayu menzahirkan satu pepatah, "Kerbau dipegang pada tali, manusia dipegang pada janji". Dimana saja kerbau itu diheret oleh tuannya, dia patuh dan turut. Itu binatang. Takkan akhlak manusia lebih rendah dari binatang.


Lebih dari sekali Mahathir membuat pengakuan secara terbuka bahawa dia akan serah kuasa pada Anwar. Waktunya setelah setahun , berubah kepada dua tahun dan terus berubah kepada lepas persidangan Apex pada November, seterusnya ikut 'suka hati akulah'. Akhirnya dia letak jawatan sebab 'ikut suka hati akulah'. Tumbanglah PH. Melepaslah Anwar.


Terduduklah Mahathir dibangku pembangkang! Dan diberhentikan keahlian partinya.


Dia tidak berpuas hati. Mahu pecat Muhyddin dengan cara yang betul, katanya.


Sekarang mari kita bicara "Apakah Itu Kerajaan Tebuk Atap. Adakah Kerajaan PN  Termasuk Dalam Kategori Tebuk Atap?"


Sepintas lalu saya telah menyentuh watak politik dalam persekitaran politik yang bercelaru ini. Mereka adalah geng kartel/sikitol, Mahyuddin (PM dari BERSATU) dan Mahathir, dengan penyertaan penggerak tambahan dari UMNO BN dan PAS.


Apa yang telah mereka lakukan selain yang telah saya sentuh tentang Mahathir yang mungkir janji menyerahkuasa kepada Anwar, dan yang menyebabkan PH tumbang, tidak ada beza. Ada dua motif. Pertama menggagalkan Anwar jadi PM. Kedua menumbangkan PH.


Kita dapati dalam berbagai tindakan politik sama ada dari geng kartel , Muhyiddin dan Mahathir, dan ditambah dengan UMNO serta PAS, itulah matlamat mereka. Cuma Mahathir tidak serasi dengan Najib. Itu saja.


Geng geng GPS dari Sarawak dan beberapa parti dari Sabah peranannya adalah sebagai mangkuk tambah atau tumpang 'tui' sahaja, bagi mencukupkan angka untuk dapat paling kurang 112 ahli dewan rakyat bagi maksud menumbangkan PH.


Lihat sahaja langkah sheraton. Siapa yang terlibat. Mereka adalah dari orang dan parti yang sama.


Cuma apabila YDA mengambil tanggungjawab untuk menentukan siapa dari kalangan ahli Dewan Rakyat yang pada budibicaranya mendapat kepercayaan majoriti ahli dewan rakyat, Mahathir tidak bersama dengan Muhyiddin , kartel, UMNO , PAS dan GPS, sebaliknya menjadi calun PH.,


Akhirnya apa yang berlaku telah berlaku. Muhyiddin  telah diistihar sebagai PM dan Mahathir tewas. Kesannya, sekali lagi PH tumbang. Kali pertama oleh perletakan jawatan Mahathir dan kali kedua tidak cukup angka.


Kenapa berlaku semuanya ini? Lebih tepat, kenapa PH, kerajaan pilihan rakyat tumbang?


Sebab adanya pengkhianatan. Ada orang kata, khususnya dalam PKR, ada musuh dalam selimut, Tapi saya lebih suka memberi jenama musuh didepan mata. Menentang Presiden sendiri secara terang terangan, tanpa berlapik pun, tidakkah layak dipanggil musuh didepan mata?


Waduh PH, waduh PKR , kenapa ada mata cuma pandang, dan telinga cuma dengar. Ada peraturan dan kuasa tidak dikuatkuasakan. Nasi sudah jadi bubur.


Ingat selepas ini, usah percaya pada pengkhianat lagi.  Tidak jadi kerajaan pun tidak apa, asalkan pengkhianat tidak bersama.


Sekarang mari kita bicara kerajaan tebuk atap.

Sebelum itu, seingat saya, jenama Tebuk Atap ini disuarakan oleh Presiden PAS sebagai reaksi kepada dakwaan penyokong PH bahawa Kerajaan PN adalah kerajaan yang dikiaskan sebagai Kerajaan Pintu Belakang.


Presiden PAS mengatakan yang kurang lebih bermaksud , pihak pembangkang (BERSATU + Geng Azmin , UMNO dan PAS) boleh sahaja memilih apa cara/jalan bagi menumbangkan PH.  Lalu beliau gunakan kiasan tebuk atap sebagai ganti pintu belakang.  Semenjak dari itu jenama tebuk atap ini sudah menjadi sewaktu dengan pintu belakang. Kedua duanya memberi makna yang sama.


Menggunakan pintu belakang bukan satu adat dan adab untuk mengunjung dan memasuki rumah orang. Jadi kiasan kerajaan pintu belakang  membawa maksud mengambil kuasa atau lebih tepat merampas kuasa melalui jalan yang diluar dari yang direstui oleh rakyat. Sebab itu amat mudah sesiapa pun untuk memahami apa itu kerajaan tebuk atap.


Dengan kata yang sopan dan merendah diri, PM mengakui bahawa PN adalah kerajaan tanpa restu rakyat.


Dulu, watak hero dipanggil ORANG MUDA. Tapi dalam bicara ini, watak yang dikenalpasti adalah watak pengkhianat . Jadi apakah panggilan watak yang sesuai yang kita boleh fikirkan dalam kerja kerja pengkhianatan ini? Fikirkanlah bersama.



Wahai pemuka pemuka politik, sentiasa ingat bahawa kerja pengkhianatan tidak ada barakah. Hari ini mengkhianat, esok lusa pihak lain melakukan perkara yang sama. Pengkhianatan menyuburkan dendan kesumat. Oleh itu usahlah mungkir janji atas alasan bahawa politik itu seni serba boleh atau ianya satu dinamika politik. Kesan pengkhianatan  atau mungkir janji menzahirkan pihak  yang akan melakukan tebuk atap.

Sekali lagi saya mahu mengingatkan PH, terutama PKR, usahlah jadi kerajaan jika didalamnya ada peegkhianat!













Tiada ulasan:

Catat Ulasan