Theflowersellingboy

Rabu, 27 Mei 2020

Ditakdirkan Berlaku Musibbah: Siapakah Yang Perlu Diangkat Sebagai PM.




Alhamdulillah, jantung saya masih berdenyut lagi. Masih lagi debab debub. Saya terus berfikir , kemungkinan apa yang akan terjadi bersangkutan dengan politik negara. 

PM seorang pengidap sakit kanser sedang dalam kurantin. Covid , negatif...alhamdulillah. 

Politik? Banyak tanda tanda masalah. Diri pula terkurung . Pandangan mata tersekat , setakat empat dinding bilik kurungan. Telinga tiada terdengar bisikan, yang indah indah mahupun yang mengerikan. Tapi yang pasti kerajaan pimpinannya diberi berbagai jenama ....kerajaan tebuk atap, kerajaan pintu belakang.

Dia tidak mudah dapat menafikan kebenaran jenama yang diberikan keatas kerajaan pimpinannya. Tapi jenama itu terlalu keras dan menghinakan. Dia akur bahawa kerajaan pimpinannya adalah kerajaan tanpa restu rakyat. Bukankah itu jenama yang lebih sopan berbanding pintu belakang atau tebuk atap? 

Dia tidak suka, paling sakit hati dipanggil sebagai pengkhianat negara. Dia bukan pengkhianat. Dia adalah penyelamat negara. Cuma caranya berbeza dari normal lama , melalui pilihanraya. Caranya adalah normal baru, satu kebiasaan yang baru bagi menerajui kepimpinan negara.

Mungkin itulah yang ada dalam fikiran PM ketika berada dalam kurantin ini.

Saya teringat satu posting dalam fb. Sebuah pantun empat kerat:

Berdiri penat bersila pun penat
Lebih baik duduk berlunjur
M khianat, AA khianat, My pun khianat
AI juga yang jujur.

Siapa kah yang pengkhianat?

Seorang kawan memberi komen tentang pantun diatas. Sebenarnya tiada siapa pun yang jadi pengkhianat. Cuma katanya berbeza dalam cara mengurus tadbir negara. Normal baru, kot?

Apapun masing masing ada pandangan dalam menyikapi sesuatu finomina. Tak kisahlah.

Perkara yang menjadi kegusaran saya ialah apa akan terjadi jika ditakdirkan Allah musibah menimpa kepada negara. Bukan musibbah covid 19 kerana PM disahkan negatif covid. Tapi beliau adalah pengidap kanser, satu penyakit yang tidak kurang risikonya berbanding dengan serangan jantung dari segi menambahkan statistik bilangan kematian. Semoga di jauhi Allah.

Tapi andai kata kita terucap nanti kalimah musibah ..Innalillawainnailahirraji'un.....dari Allah kau datang kepadanya kau dikembalikan.... Bagaimana?

Siapa pengganti? 

Adakah Azmin Ali yang telah ditunjukkan oleh PM sebagai menggantikannya bagi mempengerusikan mesyuarat kabinet jika ketiadaan PM?

Atau Ismail Sabri, menteri yang berperanan aktif dalam hal hal covid? 

Atau siapa?

Bagimana dengan Mahathir, yang nampaknya bernafsu untuk menjadi PM. Atau dari kepimpinan UMNO seperti Najib, dan Zahid walaupun sedang menghadapi perbicaraan dalam berbagai tuduhan. Tentang dakwaan yang dihadapi itu bukan satu perkara yang sulit untuk diketepikan dari segi kaedah politik. Adakah salah seorang dari mereka berdua?

Bagaimana dengan presiden PAS  yang ketika ini seorang duta bertaraf menteri? Tidak mungkin tidak mempunyai keinginan untuk diupgrade sebagai PM? Mustahil dari segi pertimbangan politik!

Siapa lagi? Dari sebelah timur, menyeberangi laut China selatan , takkan tiada keinginan untuk jadi PM, mencipta sejarah sebagai PM pertama Malaysia dari wilayah itu.

Siapa lagi? Siapa lagi yang layak jadi PM? 

Adakah tiada seorang pun dari mereka itu yang layak. Tiada kemampuan dari segi fizkal dan keupayaan daya fikir  untuk diangkat sebagai PM. Atau mereka juga termasuk dalam senarai pengkhianat negara?

Saya pening kepala memikirkan siapa kah bakal PM  negara jika musibah benar benar ditakdirkan begitu. Debab debub debab debub , denyutan jantung bertambah laju.

Apa pilihan yang kita ada. Senarai diatas nampaknya ada masalah dari segi penilaian dihati saya. Tidak berkenan dan tidak ngam. 

Bagaimana dengan AI seperti dalam rangkap pantun diatas? 

AI atau Anwar Ibrahim, seperti insan yang lain, tidak sunyi dari sifat insan yang  lemah. 

Didakwa dan dihukum atas kesalahan, yang menurut penilaian saya ada keraguan, dihina dan dicerca sebagai gila kuasa sedangkan ada pihak yang telah berpuluh tahun berkuasa tapi mahu lagi berkuasa tiada pula dicapnya gila kuasa, dizalimi dan dimungkiri janji tapi masih lagi sanggup bersama demi negara dan bukan kepentingan diri.

Bukankah itu sifat seorang penyabar. Ikhlas dalam perjuangan. Berjiwa besar demi negara. Seorang yang sentiasa mengucapkan demi keadilan , membantah kezaliman dan penindasan , membenci segala kebeborakan dan salah guna kuasa.  Tidak cuma melalui ucapan dan kata kata tapi AI telah membuktikan dengan  amalan dan tindakan. Harga yang telah beliau bayar ialah disumbatkan dalam penjara, bermula dari zaman remaja.

Ya, ditakdirkan berlaku musibah, AI lah yang rasanya layak diangkat untuk jadi PM Malaysia. 

Beliau mempunyai sokongan. Tapi angka sokongan yang ada ketika ini dikatakan tidak cukup dalam ukuran demokrasi. Tapi mengapa disia siakan aset negara yang berharga ini. Sokonglah beliau.















Tiada ulasan:

Catat Ulasan