Theflowersellingboy

Rabu, 11 April 2018

MENGUNDI PRU 14 ADALAH SATU KEWAJIPAN SETIAP DIRI YANG LAYAK MENGUNDI



Tarikh dan hari mengundi PRU 14 telah diistiharkan oleh Suruhanjaya Pilhanraya Malaysia iaitu pada 9 Mei 2018, hari RABU bagi pengundi selain dari undi pos/awal. 

Rakyat yang layak mengundi perlu dan hendaklah menjadikan mengundi adalah  satu kewajiban diri.  Jangan sia-siakan undi anda.

Hari RABU yang ditetapkan mungkin menjadi satu kerumitan bagi setengah pengundi kerana ianya hari bekerja. Tapi jangan jadikan itu satu alasan untuk tidak keluar mengundi kerana undi anda akan menentukan masa depan anda dan generasi anda. 

Undilah mana-mana parti yang anda yakin boleh memberikan kesejahteraan kepada anda dan rakyat terbanyak dan kemakmuran pada negara. Bermakna tolaklah  parti atau gabungan parti yang anda yakin tidak mampu melakukan sedemikian.

Ingat, anda mengundi bagi memberi mandat kepada parti atau gabungan parti-parti untuk membentuk kerajaan dan seterusnya mengurus tadbir aset dan kekayaan negara. 

Ertinya anda mesti menilai kemampuan parti atau gabungan parti itu bagi menubuh kerajaan. Sebaik mana manifesto dan janji yang ditawarkan, jika parti itu tidak ada angka yang cukup untuk menubuh kerajaan, undi anda menjadi sia-sia jika anda mengundi parti itu.

Jangan sia-siakan undi anda.

Di Malaysia angka paling minima untuk menubuh kerajaan di peringkat Persekutuan ialah memenangi 112 kerusi. Ertinya parti atau gabungan parti mesti bertanding dan memenangi paling kurang 112 kerusi.  

Ingat juga sistem pengundian di negara ini adalah mana-mana parti atau gabungan parti yang memenangi kerusi parlimen yang lebih banyak, parti atau gabungan parti itu diistiharkan sebagai yang menang dan boleh membentuk kerajaan. 

Ianya bukan berdasarkan sokongan popular pengundi. Parti yang mendapat undi pengundi yang paling banyak tetapi tidak memenangi kerusi yang paling tinggi tidak  diistiharkan parti yang menang , lantas tidak layak menubuh kerajaan.

Menurut penilaiaan saya, kedudukan ketika ini, parti atau gabungan parti yang mempunyai potensi bagi membentuk kerajaan Persekutuan hanya ada dua parti atau gabungan parti sahaja iaitu UMNO/BN dan PH (PKR, DAP. AMANAH dan PPBM). 

Undilah satu daripada 2 parti ini agar undi anda tidak menjadi sia-sia.

Buatlah perbandingan antara  2 parti ini dari segi perkhidmatan dan penyampaian ketika menjadi kerajaan. 

Oleh kerana PH belum pernah menjadi kerajaan Persekutuan berbanding dengan UMNO/BN yang telah berpengalaman semenjak merdeka sehingga kini, perbandingan yang adil dan realistik boleh dibuat dengan melihat pentadbiran di peringkat negeri.  

Di Semenanjung, PH telah menjadi kerajaan di Pulau Pinang dan Selangor semenjak memenangi pada PRU 12 yang sebelumnya dikuasai oleh UMNO/BN. UMNO/BN menguasai Johor, Melaka, Negeri Sembilan, Perak, Kedah, Perlis , Terengganu dan Pahang.

Nilaikan perkhidmatan antara Selangor dan Pulau Pinang dan 
bandingkan dengan negeri-negeri di bawah UMNO/BN.

Apa yang dilakukan oleh Selangor dan Pulau Pinang untuk rakyat dan bandingkan negeri-negeri dibawah UMNO/BN.

Misalnya Selangor: memberikan  antara lain perkhidmatan bas percuma, air percuma bagi penggunaan 20 meter padu dan bantuan perubatan dibawah skim yang dipanggil KISS.

Bagaimana dengan Johor atau Melaka atau Negeri Sembilan?

Bagaimana pula dari segi pengurusan ekonomi dan kewangan diantara Pulau Pinang dan Johor? 

Lihat  kadar pertumbuhan ekonomi, jumlah pelaburan asing dan tempatan dari segi bilangan dan nilai kewangan, simpanan wang yang terkumpul, kedudukan hutang dan kemampuan membayar balik . Laporan Ketua Audit boleh dijadikan rujukan.

Anda sebagai pengundi perlu tahu sebelum membuat keputusan memberi undi anda.

Dan anda juga boleh menilai secara realistik tanpa emosi dan membuat keputusan demi kesejahteraan anda dan rakyat terbanyak dan kemakmuran negara iaitu dengan:

mengambil kira isu-isu berat yang sedang dihadapi oleh kerajaan UMNO/BN diperingkat Persekutuan seperti kes 1MDB, Felda, kos sara hidup yang meningkat disebabkan penarikan subsidi bagi berbagai barangan antara lain seperti gula, bahan api (petrol dan gas), gandum , minyak masak dan ditambah pula GST yang  membebankan semua rakyat, apakah ada rasional dan logiknya untuk meneruskan UMNO/BN menerajui kerajaan Persekutuan selepas PRU 14.

Ini tidak termasuk beban hutang negara yang sudah meningkat hampir RM800 bilion tidak termasuk hutang yang ditanggung oleh agensi-agensi luar belanjawan (off budget agencies).

BERSERABUT BUKAN?

Anda sebagai pengundi mesti banyak bertanya dan cari jawapan dengan merujuk dari barbagai sumber maklumat sebelum memberi undi anda. Antaranya:

Apakah kerajaan seperti ini yang serabut dengan berbagai isu negatif perlu diberi peluang untuk meneruskan pemerintahan?

Dan setelah PH membuktikan pentadbirannya di Selangor dan Pulau Pinang lebih baik berbanding dengan negeri-negeri yang ditadbir UMNO/BN apakah pentadbiran PH yang memberi kesejahteraan kepada rakyat dan kemakmuran itu  tidak mahu dipanjangkan ke peringkat Persekutuan sedangkan peluang itu terbuka luas pada PRU ke 14 yang akan datang ini. 

Ketika ini anda dalam persekitaran yang BERSERABUT. Sudah tentu anda mahu dan rindukan persekitaran yang tenang yang menyenangkan anda dan rakyat Malaysia. 

Mudah sahaja untuk menjadikan hajat dan rindu anda itu sebagai satu realiti. Anda hanya perlu mengundi PH berlogokan Mata Berwarna Biru Cerah. Selain dari undi PH,  undi anda setaraf dengan undi rosak

Jangan LEPAS PELUANG ini dan jangan SIA-SIAKAN UNDI ANDA . 



Tiada ulasan:

Catat Ulasan