Theflowersellingboy

Ahad, 22 April 2018

BUAL KEDAI KOPI




U, H dan P adalah kawan sekampong. Mereka kawan baik walaupun berbeza dari segi perjuangan politik. Mereka saling  menghormati perbezaan pandangan politik. 

Satu hari mereka minum pagi bersama di sebuah warung. Oleh kerana ketika ini hangat dengan kempen PRU 14, mereka berhujah tentang siapakah yang layak jadi PM Malaysia selepas PRU 14.

U adalah penyokong kuat kepada PM DS Najib. Orang UMNO. H pula terlalu  yakin dengan kemampuanTun M untuk menerajui negara walaupun dulunya dia memusuhi TM semasa TM dalam UMNO. Dia penyokong tegar PKR. P pula memilih Tuan Guru Hj Hadi. Dia ahli PAS.

U memulakan bicara

U: Kau orang ingat parti mana yang akan menang dalam PRU 14 nanti
H: Sudah tentu PH
P: Wei pandang  kiri kanan dululah. PAS jangan kau tak pandang.
U: Kau orang ni tak berdiri di bumi nyata. UMNO yang memerintah lebih 60 tahun telah banyak menabur jasa, takkan rakyat nak lupakan begitu saja. Apa jenis manusia kau orang ni lah. Tak tahu kenang budi.
P: Betul. Itu duluuu. Tapi sekarang dah rosak. Sebab tu TM keluar UMNO. Betul tak H?
H: Memang betul.
U: Kau orang jangan nak buat fitnah. Apa yang rosak? Apa bukti? (suara agak tinggi)
H: Cool down bro. Kita order makan dan minum dulu.Aku nak kopi dan mee goreng. Kau orang nak apa? Jangan risau aku belanja.
U&P: Samalah.
U: Apa bukti kami buat banyak kerosakan
P: Banyak buktinya. Biarlah H yang beri tahu dulu.
U: Kau dua orang berpakat ker?
H: Aku nak berpakat dengan P? Ohh jauh sekali. Kita tersasar. Kita bukan nak cari bukti. Kita nak berhujah parti mana yang akan menang PRU 14.
U&P: (angguk kepala tanda setuju)
U: UMNO/BN tentu menang sebab ada trek rekod.
P: Trek rekod dah tercemar, siapalah nak undi. Bukan aku cakap, presiden UMNO yang cakap, TM. Sebab tu keluar UMNO.
U: Cakap orang tua 93 tahun tu mana boleh pakai. Dah nyanyok. PH saja yang mahu angkat dia untuk jadi PM. Itupun kalau menang. Aku kata PH kalah teruk.
P: Hahahaha....macam mana H, boleh menang ker?
H: Aku cakap macam ni lah .PAS akan kalah. Sebab PAS harap undi Melayu saja. Undi bukan Melayu zero. Simple matematik lah.
U: Aku setuju. UMNO/BN akan menang. Kita dapat undi Melayu dan bukan Melayu.
P: Woi tunggu dulu. PAS ada calun bukan Melayulah.
H: Hahahaha...dia orang kena buat baiah ker?
U: ....cerai bini kalau keluar PAS
P: Kita tanding lebih 160 kerusi. Kita serious nak bentuk kerajaan.
H: Woi banyaknya tu. Ada duit ker? Setahu aku PAS bukan parti yang kaya. Mat Sabu beritahu. Dia mantan Timbalan Presiden PAS. Orang panggil PAS parti tin milo.
U: Itu dulu.....sekarang entahlah.....ramai penderma kot.
P: Apa salah terima duit derma. Orang beri sedikit , kita ambil. Beri billion lagi cepat kita masuk dalam akaun peribadi kita....tak begitu U?
H: Kita telah tersasar lagi. Sorry aku yang mulakan. Aku minta P terimalah hakikat, PAS tidak boleh menang dengan undi Melayu saja. Calun bukan Melayu PAS pun tidak akan dapat undi bukan Melayu. Sia-sia saja bertanding.
U: Aku setuju. Tapi PAS boleh juga jadi kerajaan bersama UMNO/BN. Apa macam?
H: Jadi king maker lah tu.
U: Tak kisahlah, king maker ker, cofee maker ker, yang penting jadi kerajaan.
H: Setuju ker P?
P: Aku berkecuali
U: Pasal apa berkecuali?
P: Kan aku dah kata tadi, UMNO memang ada jasanya. Itu dulu. Sekarang dah rosak. Prinsip PAS bekerjasama dalam hal yang baik dan menentang dalam hal yang mungkar. Tapi kita tentang secara beri nasihat.
U: Aku setuju dengan prinsip PAS ni. Kita hidup nasihat menasihati. Bukan Macam PH, kerja menghentam jer.
H: Kita hentam pada perkara yang menyusahkan rakyat. Kita tak mahu rakyat dan generasi akan datang susah.Hutang negara dah sampai 800 billion. Rakyatlah yang tanggung bayar hutang, termasuk generasi akan datang. Sekarang ni rakyat terbeban dengan belanja hidup yang mahal. Kena GST. Subsidi macam-macam barang dihapuskan. Sengsara dibuatnya.
U: Kau berat sebelah. Pasal apa tak cakap pasal BR1M dan banyak lagi bantuan yang boleh kurangkan beban rakyat.
H: Come on lah bro. Kau banding BR1M dengan GST. GST kau kutip 42 billion. BR1M kau beri 7 billion. Terlalu jauh bezanya.
U: Kau tak faham tanggungjawab sebuah kerajaan. Kita beri BR1M, Kita juga ada tanggungjawab membangunkan negara. Banyak projek kita nak buat. Contoh ECRL, projek keretapi dari pantai barat ke pantai timur. Pembiyaan secara pinjaman dari negeri China.  55 billion lah beb.
H: Betul. Tapi hutang siapa nak bayar. Hei hutang kita dah 800 billion, dan akan cecah trillion.
U: Nak projek kenalah berhutang.
H: Kau tahu pasal apa jadi macam tu. Sebab salah urus tadbir kekayaan negara...rasuah , pembaziran dan salah guna kuasa. Kau baca laporan ketua audit negara. Bukan aku yang kata. Sebab itu kita terpaksa berhutang dan kenakan GST untuk mendapat sumber pembiayaan. Aku kena GST, kau pun kena walaupun kau ahli UMNO. Kau bukan banyak duit pun, Semua kena tiada kecuali.
P: Tak betul H.
H: Ya, aku faham. Projek ECRL  di kecualikan dari GST. 
U: Woi mana boleh. Aku tak percaya. Fitnah. Kau dua orang ni memang suka buat fitnah ( suara yang meninggi)
H: Cool down bro. Ianya satu kenyataan . Bukan fitnah.
P: Tu lah aku kata UMNO sudah rosak. Menyusu kera di hutan.
H: Berita tak baik untuk UMNO dan rakyat Malaysia.
P: UMNO akan kalah. Aku yakin. Macam mana projek warga negara kena GST. China Beijing tak kena. Ini tak betul. Zalim.
H: Betul tu P. UMNO akan kalah. PAS kalah juga. Yang menang PH. Apa macam setuju?
U: Kita dapat PM nyanyok
P: Hahahahaha
H: Jom anjur siri debat antara TM dengan DS Najib dan Tuan Guru Hadi. Kita lihat siapa nyanyok, siapa terketar ketar berhujah dan siapa yang tak hadir dengan alasan keselamatan atau debat bukan budaya Malaysia. Ada berani?

........bersambung


Tiada ulasan:

Catat Ulasan