Theflowersellingboy

Khamis, 1 Oktober 2015

IJN, Saya Datang.....Macam mana Jantung Saya?




7 Oktober 2015, temu janji dengan doktor IJN. Untuk tujuan itu kena ambil darah lebih awal, sekurang-kurangnya 2 hari dari tarikh temu janji..
 
Maka pada hari ini, pukul 8 pagi bergerak dari rumah anak di South View Ampang menuju ke IJN . Sampai di IJN, tempat letak kereta yang terbuka sudah penuh. Namun masuk juga ke kawasan itu dengan harapan ada yang akan keluar.  
 
Selain saya, ada dua orang yang menunggu untuk ruang tempat letak kereta. Kami menunggu dalam kereta dengan injin kereta terus hidup.
 
Dua orang yang lebih awal menunggu itu , mungkin sudah jemu menunggu, beredar, meninggalkan saya seorang. Ertinya jika ada yang keluar, saya akan dapat tempat yang dikosongkan itu nanti. Saya tersenyum sendirian.
 
Namun begitu dalam beberapa minit dua buah kereta berhenti dibelakang kereta saya, menunggu bagi tujuan yang sama.
 
Lebih dari 20 minit menunggu, masih lagi tiada ruang kosong, saya memutuskan untuk keluar dari kawasan meletak kereta terbuka itu untuk ke ruang letak kereta tertutup iaitu dalam bangunan kompleks IJN.
 
Sebelum sempat keluar dari kereta untuk membayar tiket letak kereta,  seseorang menuju ke keretanya untuk keluar. Saya berasa lega kerana akan dapat meletakkan kereta di tempat kosong itu.
 
Tiba-tiba kereta yang dibelakang saya terus maju ke hadapan dan memberi lampu isyarat untuk masuk ke ruang yang akan dikosongkan itu.
 
Saya tidak berbuat apa-apa hanya memandang saja. Saya tidak percaya tindakan sebegitu mampu dilakukan oleh seseorang yang menunggu, yang juga tahu ada orang lain yang telah lama menunggu.
 
Tidak mengapa. Telah ditakdirkan rezeki orang itu, saya berhujah sendiri , lalu segera membayar tiket dan keluar dari kawasan itu menuju ke tempat kereta dalam bangunan. Jantung saya berdenyut seperti biasa. Saya senyum.
 
Hanya beberapa minit saya dapat satu ruang tempat letak kereta. Seronok sekali.
 
Saya menuju ke makmal mengambil darah.
 
Setelah mengambil number giliran, saya duduk diatas kerusi di ruang menunggu. Ada tiga orang sedang menunggu. 
 
Dalam masa menunggu, perasaan ngeri mula datang walaupun ini bukan kali pertama darah saya diambil. 
 
Saya memang tidak berapa suka jika disuntik. Bukan takut, tapi rasa  semacam ngeri apabila membayangkan jarum itu dicucuk ke dalam kulit/urat darah. Saya merasa seronok jika ada orang lain yang terkemudian dari saya mendahului saya. Lagi lambat lagi baik.
 
Sayang, harapan saya hancur. Number saya naik menurut turutan. Tidak ada pintasan number . Tidak seperti apa yang berlaku di kawasan letak kereta terbuka tadi dimana orang itu potong que.
 
Maka masuklah saya ke dalam bilik mengambil darah. 
 
Saya diminta duduk diatas kerusi yang ada sandar kepala. Perawat menanyakan nama saya untuk mengesahkan sayalah orangnya yang perlu diambil darah. 
 
Perasaan ngeri saya semakin meningkat, tambah-tambah lagi apabila melihat jarum yang dipegang oleh perawat itu.
 
Tidak sampai 3 minit darah saya telah dapat disedut oleh jarum dan dimasukkan ke dalam satu bekas. 
 
Sakit? Sakit sikit saja, fasal apa saya perlu rasa ngeri, bisik hati saya menyoal pada diri sendiri.
 
Selesai. 7 hari bulan nanti jumpa doktor. Harap-harap mudah dapat tempat letak kereta. Harap-harap darah yang telah diambil itu akan membawa berita gembira.

IJN, saya datang....macam mana jantung saya?
 
Tapi , rasanya.........sebab lebih enam bulan tidak buat senaman harian....lemak berkumpul tidak dihancurkan. Berdoa sajalah. Tapi cukup dengan doa saja tanpa usaha bagi mendapatkan badan yang sihat?
 
  


 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan