Theflowersellingboy

Sabtu, 10 Oktober 2015

Jangan Biarkan Kewibawaan Dua Institusi Penting Negara Dipersoalkan




Bila agaknya  1MDB ini akan menemui jalan penyelesaian?
 
Dari segi kerajaan, khususnya PM Najib, 1MDB tidak ada isu lagi apabila kerajaan telah bersetuju dengan pelan rasionalisasi bagi menentukan syarikat pelaburan strategik negara number 2 itu beroperasi seperti yang diharapkan. 
 
PM telah meminta tempoh masa enam bulan (sekarang sudah tinggal 5 bulan) bagi syarikat itu menguruskan isu-isu yang berbangkit seperti beban hutang.
 
Tapi mengapa 1MDB masih lagi menguasai ruang berita harian? Tiap-tiap hari, ada saja berita mengenai 1MDB yang sebahagian besarnya bersifat negatif. 
 
Yang terbaru ialah perbezaan diantara pejabat Peguam Negara dan Bank Negara Malaysia tentang tanggapan masing-masing keatas 1MDB.
 
Walaupun Peguam Negara (PN) iaitu pihak berkuasa pendakwa raya negara memutuskan 1MDB tidak melakukan kesalahan dibawah akta kawalan Bank Negara Malaysia (BNM), dan terus menegaskan tiada salah laku setelah diminta disemak semula keputusan itu oleh BNM, kenyataan BNM berikutnya masih menegaskan 1MDB telah melakukan kesalahan dibawah akta kawalannya.
 
Jadi macam mana sekarang ini? Pihak mana rakyat harus berpegang. 
 
PN adalah pihak berkuasa pendakwaan -hanya PN saja boleh menentukan sesuatu dakwaan jenayah itu boleh diambil atau sebaliknya.
 
BNM adalah pihak berkuasa berkaitan dengan peraturan dan kawalan wang negara. 
 
Hanya BNM saja yang ada otoriti dan kepakaran dalam melakukan siasatan serta menentukan sama ada sesuatu urusniaga itu telah dilakukan menurut peraturan atau luar aturan.
 
Keadaan semacam ini (percangagahan diantara PN dan BNM) adalah serious sekali. Kewibawaan dua institusi kerajaan yang penting ini menjadi persoalan. Sudah tentu satu darinya tidak kena.
 
BNM kelihatan tegas dengan pendiriannya bahawa kesalahan jenayah kewangan telah dilakukan oleh 1MDB. 
 
Oleh itu pada pendapat saya PN perlu melihat semula penegasan BNM ini dan seterusnya memulakan pendakwaan jenayah kewangan ke atas 1MDB. 
 
Adakah laporan siasatan itu tidak lengkap?
 
Menurut yang saya faham jika ada sesuatu laporan siasatan itu tidak lengkap bagi tujuan pendakwaan, PN akan meminta pihak penyiasat untuk memperkemaskan laporan siasatan itu, bukan menolaknya begitu saja. 
 
Menolak syor siasatan BNM itu atas faktor apa? Tiada bukti kesalahan?
 
Tidak mungkin BNM begitu lalai dan cuai melaku dan menyediakan laporan siasatan dalam bidang kerja mereka. Sebab ada buktilah BNM mengesyorkan tindakan. Ini bukan syor main-main kerana 1MDB itu ada kaitan dengan Menteri Kewangan. 
 
Tidak mungkin BNM ambil rengan saja tentang hubungan 1MDB dengan menteri kewangan. Oleh kerana terlalu yakin dengan bukti akan kesalahan yang telah dilakukan, saya percaya BNM, mungkin dengan berat hati, tapi penuh tanggungjawab mengesyorkan tindakan pendakwaan dilakukan keatas 1MDB.
 
Jangan jadikan kewibawaan dua institusi penting negara ini dipersoalkan! 
 
  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan