Theflowersellingboy

Khamis, 8 Oktober 2015

1MDB Baru Saja Tersenyum.....Tapi Kena Serious Semula.




1MDB boleh tersenyum lebar, kerana Peguam Negera (PN) telah memutuskan bahawa tiada sebarang salah laku berkaitan siasatan yang dibuat oleh Bank Negara Malaysia (BNM).

Malaysiakini melaporkan pada 8 Oktober 2015 bahawa peguam negara mendapati tiada sebarang salahlaku berkaitan dengan laporan siasatan oleh BNM.

Menurut berita itu menyatakan bahawa keputusan PN itu telah disampaikan kepada BNM pada 11 September yang lepas termasuk mengembalikan laporan siasatan bank itu. Namun pada 1 Oktober BNM meminta agar keputusan PN itu disemak semula. Bagaimanapun PN mengekalkan keputusan tiada salah laku kerana tiada bukti baru yang diperolehi.

Berita ini sungguh menarik sekali.

Pertama, ketahuilah sudah bahawa 1MDB tidak melanggar apa-apa urus niaga yang jatuh dibawah Akta kawalan BNM. Walaupun BNM meminta keputusan disemak semula, PN tetap dengan keputusan tidak bersalah.

Kedua, keputusan itu telah diberitahu kepada BNM termasuklah keputusan kali kedua yang mengekalkan keputusan awal. Tapi keputusan itu tidak pula dimaklumkan untuk diketahui oleh rakyat.

Ketiga, dua hari yang lepas Majlis Raja-raja telah mengeluarkan kenyataan agar kerajaan menyelesaikan kemelut 1MDB ini dengan segera kerana ianya memberi kesan yang negatif kepada negara dan rakyat. 

Oleh itu persoalan yang boleh ditanya adakah kenyataan Majlis Raja-raja ini membuatkan pihak PN terpaksa atau bersedia untuk memaklumkan tentang keputusan yang telah lama dibuat tapi tidak diketahui oleh orang ramai termasuk dikalangan raja-raja Melayu. Mengapa begitu jadinya.

Keempat, hanya perkara berkaitan dengan slaporan siasatan BNM saja yang melepaskan 1MDB dari salah laku. Hal-hal yang berkaitan dengan siasatan Polis dan SPRM masih lagi belum diputuskan kerana ada pihak-pihak yang berkaitan dengan kes yang disiasat dikatakan tidak dapat dikesan/dihubungi.

Ertinya siasatan polis dan SPRM masih berterusan. Tapi sampai bila? Bagaimana jika mereka yang dikehendaki tidak juga dapat dikesan? 

Kelima, menurut PN adalah tidak benar pihaknya ada mengatakan bahawa Jawatankuasa Penyiasat yang ditubuhkan dulu telah terbubar. Jawatankuasa itu masih ada.

Ini bermakna berbagai kenyataan dari berbagai pihak bahawa Jawatankuasa itu telah dibubar adalah tidak benar. Tapi kenapa PN tidak pula memberi tahu ketika berbagai pihak mempersoalkan tentang pembubaran Jawatankuasa itu bahawa hal itu tidak benar. Mengapa sekarang.

1MDB ini telah diikuti oleh semua pihak. Dari rakyat bawahan, ahli politik sama ada kerajaan dan pembangkang sehinggalah ke raja-raja Melayu, semua mahu tahu apa hal dengan 1MDB ini. Banyak yang bimbang walaupun kerajaan menyatakan tindakan telah dan sedang diambil bagi mengatasi apa saja masalah yang dihadapi oleh 1MDB, PM yang yakin ianya dapat diatasi dalam tempoh enam bulan lagi (mungkin tinggal 5 bulan).

Keputusan PN menyatakan tidak ada salah laku dalam urus niaga 1MDB dibawah akta kawalan BN mungkin satu dari petanda bahawa kes 1MDB ini dapat diselesaikan kerajaan.

Hanya sanya hendak diingatkan kepada 1MDB bahawa intipati kenyataan Majlis Raja-raja antara lain menyebut:  

1. Selesaikan secepat mungkin siasatan 1MDB dan ambil tindakan tegas.

2. Semua pihak harus beri kerjasama sebenar dan jujur.

3. Penemuan siasata dilaporkan secara lengkap dan telus.

4. Kegagalan beri penjelasan meyakinkan dikhuatiri mengakibatkan krisis keyakinan.

5. Rakyat yang percaya sama ada dengan realiti mahupun persepsi mempengaruhi kejatuhan mendadak nilai ringgit.

6. Badan-badan penguatkuasa dan institusi kawal selia hendalah menyempurnakan amanah Ilahi dan kepercayaan rakyat secara telus.

7. Kepentingan negara dan rakyat mengatasi kepentingan peribadi.

Saya percaya 1MDB wajar berwajah serious kembali dan hentikan senyuman yang baru saja diukir berikutan dengan kenyataan tidak bersalah oleh PN. Renungkan intipati kenyataan Majlis Raja-raja diatas -anda hanya mampu berwajah serious.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan