Theflowersellingboy

Selasa, 13 Mei 2014

Kehilangan Majoriti Dewan Undangan Negeri Perak vs Terengganu -Apakah Cara Penyelesaiaannya.




Kata orang sejarah sentiasa berulang. Benar atau tidak benar, bergantung kepada pengertian dan tafsiran seseorang tentang apa yang dimaksudkan berulang. Adakah cerita atau peristiwa sama berulang bagi dua tempoh yang berlainan dianggap sebagai sejarah sentiasa berulang?

Yang pasti pada ketika ini ialah Dewan Undangan Negeri Terengganu yang dikuasai oleh UMNO/BN telah berubah dari segi bilangan keanggotaannya apabila seorang dari ahlinya iaitu menteri besar, telah bertindak keluar dari UMNO, dan mengistiharkan sebagai anggota bebas.. 

Dan yang pasti juga bahawa selepas PRU 12 dulu , DUN Perak yang dikuasai PR telah kehilangan majoriti apabila 3 dari ahli PR telah mengistiharkan diri sebagai anggota bebas.

Adakah ini boleh dikatakan sejarah berulang kembali?

Berbalik kepada DUN Terengganu ketika ini. 

Dengan berlakunya perletakan jawatan menteri besar dan mengistihar keluar dari  UMNO dan menjadi angggota Bebas, kedudukan  ahli DUN Terengganu telah berubah menjadi 16 UMNO, 14 PAS dan 1 PKR.

Bertambah parah lagi kepada UMNO apabila dua orang lagi ahlinya keluar dan mengistiharkan anggota Bebas ,yang menyebabkan kedudukannya berubah menjadi 14, PAS 14, PKR 1 dan 3 Bebas.

Kedudukan seperti diatas tidak memberikan kelayakan kepada UMNO  menerajui kerajaan negeri Terengganu. Begitu juga PAS yang mempunyai bilangan anggota yang sama.

Tapi PAS adalah dalam Pakatan Rakyat (PR). Jika PAS mengambil sikap dan kedudukan sebagai PR  maka PR layak membentuk kerajaan negeri. Tetapi kedudukan kerajaan negeri tidaklah kukuh melainkan dibuat atau diadakan persetujuan untuk bekerjasama dengan 3 anggota Bebas. Sudah tentu persetujuan untuk bekerjasama ini atas pertimbangan balasan timbalbalik.

Andainya berlaku kerjasama itu maka kerajaan negeri yang baru jika ditubuhkan, adalah lebih kukuh lagi. Sudah tentu PAS yang mempunyai majoriti yang besar akan memimpin kerajaan baru itu dimana Menteri Besar adalah dari anggota dewan undangan negeri dari parti PAS.

Jika tidak ada kesepakatan diantara PAS, PKR dan ahli Bebas, adalah lebih baik mandat dari rakyat sekali lagi di perolehi melalui satu pilihanraya. Tapi cara ini melibatkan kos yang tinggi.  Kesannya ialah sumber yang sepatutnyaq boleh dimenfaat untuk negara dan rakyat terpaksa disalurkan kepada satu pilihanraya bagi menentukan pihak mana yang layak untuk menjadi kerajaan negeri Terengganu.

Jadi bagi PAS pilihan yang terbaik ialah untuk bertindak sebagai PR dan bekerjasama dengan anggota Bebas. Tidak perlu dibubarkan dewan sebaliknya mengambilalih pemerintahan dari UMNO/BN. Dengan cara ini dapat menyelamatkan wang dan aset negara. Lagipun, jika diadakan pilihanraya, risiko kalah tetap ada, yang akhirnya tidak layak untuk menguasai DUN dan seterusnya menubuhkan kerajaan.

Bagaimana dengan UMNO/BN? Apakah pilihan parti itu?

Sudah tentu UMNO akan mengambil pilihan yang menyebelah ke pihaknya dengan apa cara sekali pun.

Ingat cerita DUN Perak pada pilihanraya 12 dulu?

Keadaan yang berlaku adalah sama dari segi kedudukan bilangan ahli DUN. Yang berbeza ialah kerajaan negeri yang berkuasa ketika itu ialah kerajaan PR. Apabila ahli DUN PR (2 PKR dan 1 DAP) meninggalkan PR, dan mengistiharkan sebagai ahli Bebas, majoriti kerajaan PR telah berkurangan. 

Dalam keadaan ini pilihan yang ada kepada Menteri Besar (PR) ialah  mengadap sultan untuk membubarkan DUN untuk membolehkan satu pilihanraya bagi mendapat mandat baru rakyat. Tapi malangnya, UMNO/BN telah mendapat persetujuan sultan untuk mengambilalih kerajaan atas dasar menguasai secara majoriti dalam DUN dan mendapat sokongan dari 3 ahli Bebas. Maka UMNO/BN mengambilalih kerajaan.

Persoalan sekarang adakah UMNO/BN akan bertindak secara konsisten bersetuju tampok peralihan diambil oleh PR kerana PR telah menguasai secara majoriti DUN Terengganu?

Apakah pilihan UMNO/BN?

UMNO/BN memang terkenal dengan cara bertindak seperti berikut: 

"Lakukan dengan apa cara sekalipun kerana yang penting ianya menyebelahi dan menguntungkan UMNO: 'by hook or by crook, do it".

Jika cara itu menjadi pilihan UMNO  maka cara penyelesaian seperti DUN Perak tidak akan dilakukan di Terengganu. Ertinya tidak akan berlaku peralihan kuasa kepada PAS/PR sebaliknya DUN Terengganu akan dibubarkan bagi membolehkan satu pilihanraya baru. UMNO/BN akan mengadap sultan bagi mendapat persetujuan membubarkan DUN. Berdasarkan rekod-rekod yang lepas, permohonan UMNO ini belum pernah gagal.

Begitu pun, bukan itu saja pilihan yang ada dalam bentuk dan formula bertindak UMNO, 'apa saja cara asalkan UMNO mendapat faedah'. UMNO/BN boleh melakukan berbagai cara dalam rangka apa saja cara.

UMNO/BN ada berbagai kekuatan. Satu darinya ialah wang. Satu lagi ialah projek. Satu lagi dakwaan. Dan banyak lagi.

Ertinya anggota DUN Terengganu yang ada mesti ada kekuatan dan daya tahan.

Ertinya juga cara penyelesaian apa yang telah berlaku di DUN Perak dulu tidak semestinya sama dengan penyelesaian yang akan dilakukan keatas DUN di Terengganu. Yang menentukan cara penyelesaian lebih memihak kepada UMNO/BN walaupun hal yang berlaku adalah serupa saja bagi kedua-dua DUN Perak dan Terengganu iaitu kehilangan majoriti..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan