Theflowersellingboy

Selasa, 27 Mei 2014

Pilihanraya Bukit Gelugur dan Teluk Intan : Sikap dan Bahan Kempen BN



Di Bukit Gelugur calun DAP telah menang besar. Di Teluk Intan Gerakan/BN dan DAP/PR sedang hebat berkempen meraih undi untuk menang.

Di Bukit Gelugur MCA/BN siang-siang lagi telah angkat tangan tidak mahu bertanding. Tepat apa yang dilakukanMCA/BN itu. Kalau bertanding sudah tentu malu besar.

Di Teluk Intan melalui calun parti Gerakan, BN bertanding melawan DAP/PR. Saya ramalkan calun Gerakan/BN juga akan tewas. Sekali lagi BN akan mendapat malu.

Cuma soalnya adakah majoriti kemenangan yang akan diperolehi oleh calun wanita muda Melayu yang rupawan itu bertambah berbanding dengan majoriti lebih 7,000 yang diperolehi mendiang calun DAP pada PRU 13. Jika bertambah ianya akan menggusarkan fikiran orang-orang BN. Ianya sudah menjadi satu ancaman kepada kelangsungan BN.

BN sedia tahu parti itu akan tewas. Majoriti pengundi Cina sentiasa bersedia menolak BN. Pengundi India juga tidak boleh diharapkan sangat.

Kalau sudah tahu tewas mengapa BN masuk bertanding? Kenapa tidak mengaku kalah seperti yang dilakukan di Bukit Gelugur? Bukankah Bukit Gelugur satu precedent yang tepat? Boleh jimat belanja.

Jimat belanja?

BN tidak bertanding di Bukit Gelugur bukan kerana hendak jimat belanja. Wang tiada masalah bagi BN. Lagipun, bukan sifat dan pembawaan BN untuk berjimat termasuk dalam hal penggunaan wang rakyat. Habis disapunya secara sah dan tidak sah.

BN tidak bertanding di Bukit Gelugur kerana takut malu besar. Sebab majoriti rakyat tidak akan memberi undi.

Itulah dia parti MCA/BN -parti pengecut. Nampaknya MCA/BN rela dipanggil sebagai parti pengecut asalkan tidak dimalukan dengan jumlah kecil pengundi yang masih mengundi BN.


Di Teluk Intan sikap BN berbeza. BN bertanding walaupun sedia tahu akan tewas. BN tidak mahu berterusan dipanggil sebagai parti pengecut. Orang Melayu kata tidak ada telur. Satu kiasan yang mencabar kejantanan MCA/BN.

Sekali dikatakan tidak ada telur, sikap BN  masih ok, tidak mengapa. Tapi dua kali tidak ada telur, sama juga dengan BN tidak ada dua telur. Ini sudah melampau, malu yang amat sangat. BN tidak mahu dua kali jadi parti pengecut.

Maka BN bersetuju Gerakan bertanding.

Gerakan juga sedia tahu, calunnya tidak akan menang. Majoriti pengundi akan mengundi DAP. Majoriti pengundi Cina akan menolak Gerakan. Pengundi India tidak boleh digantung harap.

Harapan diletakkan kepada pengundi Melayu walaupun calun Gerakan itu adalah calun berbangsa Cina melawan calun Melayu DAP.

Harapan bukan untuk menang. Hanya untuk mengurangkan majoriti DAP yang diperolehi pada PRU 13, terutama undi dari orang Melayu.  Jika itu berjaya dilakukan, BN khususnya UMNO akan buat bising dan hebuh mendakwa bahawa orang Melayu masih memberi sokongan kuat kepada UMNO/BN. UMNO akan menghebuhkan bahawa PAS tidak mendapat sokongan Melayu Islam; Melayu telah lari dari PKR; dan DAP parti perkauman yang ditolak sepenuhnya oleh orang Melayu walaupun meletakkan calun Melayu.

Itulah 'point' yang hendak UMNO skor. Itulah sebab sebenar mengapa BN bertanding di Teluk Intan.

Gerakan dijadikan alat, dan sedia menjadi alat..

 UMNO tahu pertandingan ini terlalu penting. Penting untuk menambah bilangan pengundi Melayu yang akan mengundi Gerakan. Tidak mengapa Gerakan/BN tewas asalkan undi Melayu bertambah berbanding PRU 13. Yang penting adalah survival UMNO, mendapat undi Melayu yang betambah bertopengkan demi Melayu, demi Islam dan demi negara, dari dulu,kini dan selama-lamanya. 

Sebab itu UMNO mengambil pentas utama dalam kempen di Teluk Intan ini. Tapi UMNO tahu tugasnya kali ini amat berat. Calun DAP ada banyak kualiti yang boleh menarik pengundi Melayu.

Beliau seorang Melayu. Wanita muda berusia 27 tahun. Berketerampilan pula. Berpendidikan tinggi, seorang peguam.

Manakala calun DAP seorang Cina. Sudah berusia jauh lebih tua berbanding calun DAP. Berketerampilan juga. Berpendidikan tinggi.

UMNO pening kepala dan terkedu apabila DAP meletakkan calun Melayu. UMNO menjadi terkejut beruk, kata orang sekarang.

Apa modal perkauman anti Melayu yang mahu dimainkan oleh UMNO?

Apa modal lain yang boleh digunakan untuk memperlekehkan calun DAP itu?

UMNO sudah tiada modal.

Awas, hubaya-hubaya dengan kenyatan diatas. Memang UMNO tiada modal. Tapi UMNO memang pakar dalam mengitar semula modal dengan teknik dan cara kitar semula yang dilakukan secara konsisten dari dulu, kini.  Dan mungkin selama-lamanya, jika UMNO masih hidup.

Bagi UMNO buatlah apa cara sekalipun asalkan mencapai matlamat. By hookor by crook, UMNO sedia melakukan.

Maka UMNO menyerang peribadi calun DAP. Hak dan kebenaran bukan pertimbangan UMNO. Adil dan zalim tidak masuk dalam otak kepala UMNO. Lupakan saja dosa pahala. Fitnah boleh saja dilakukan.

"Politik ,biasalah", setengah dari orang/penyokong UMNO memberi justifikasi atas cara dan tindakan yang digunakan bagi menyerang peribadi calun lawan.

Maka dihebuhkan dalam berbagai media, serta diulang dengar dan tayang terutamanya dalam media yang dikawal akan buruknya peribadi calaun lawan. Calun lawan dikatakan sebagai pengkhianat Melayu kerana menyertai parti kafir Cina.

Keterampilan calun lawan yang berwajah rupawan (pengakuan UMNO juga dimana Ketua Pemuda UMNO mengatakan bahawa 'ini bukan pertandingan ratu cantik') menjadi UMNO amat cemburu sekali. Tapi UMNO tidak mati akal. Kecantikan calun lawan itu dihodohkan dengan menyebar gambar telanjang (pakai coli dan seluar dalam ) seorang wanita muda yang UMNO kata gambar batang tubuh calun.

Gambar itu sebenarnya gambar orang lain. Tapi UMNO tetap menyebarkan gambar itu termasuk di masjid. Tujuannya untuk menyakinkan pengundi Melayu agar menolak calun Melayu DAP itu.

UMNO tahu orang Melayu walaupun diri sendiri mempunyai moral yang rendah, amat tidak suka perlakuan rendah moral itu (bertelanjang).Maka diserangnya cara itu.

Senjata ini telah berkesan dilakukan terhadap Anwar Ibrahim, sebab UMNO mengawal media dan segala institusi negara. Paling berkesan ialah dikalangan orang-orang miskin, berusia, luar bandar, yang kurang pendidikan dan terbatas dari segi capaian maklumat.

Tahap pendidikan calun lawan yang baik juga UMNO serang. Katanya lupa diri dan tidak bersyukur kerana menggigit tangan yang memberikan rezeki.

Sebagai parti yang diberi amanah untuk memrintah, adalah menjadi tanggungjawab UMNO/BN memberi perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat dengan melaksanakan berbagai projek pembangunan demi meningkatkan taraf hidup rakyat. Dan untuk melakukan itu wang dan aset negara yang terdiri dari berbagai sumber termasuk cukai yang dikenakan kepada rakyat wajib digunakan secara terbaik kerana ianya amanah rakyat. 

Tapi UMNO tidak berfikir begitu.  Wang dan aset negara yang digunakan bagi tujuan meningkatkan taraf hidup dan kesejahteraan rakyat melalui berbagai perkhidmatan dan projek pembangunan dianggap hak UMNO/BN.

Sebab itu dalam kempen pilihanraya sama ada diTeluk Intan atau ditempat lain, UMNO/BN memberitahu pengundi bahawa jika beri menang kepada calun BN, projek pembangunan akan dilaksanakan seperti dewan orang ramai, jalan raya dan kelajuan internet.

Kalau BN kalah, berputih matalah orang Teluk Intan.

Zalim tak? Adil Tak?

Sudah tentu zalim. Sudah tentu tidak adil.

Ianya tidak zalim, ianya adil jika penduduk Teluk Intan tidak dikenakan sebarang cukai termasuk cukai GST yang bakal dikenakan pada April 2015.

Berani BN bersetuju?

Setakat itu bahan kempen BN dalam hal pembanguanan untuk rakyat. Bahan kempen utama ialah menyerang peribadi calun. Bukan saja calun, ibu calun juga dirematnya sama. Fitnah pula.

Sedangkan perkara yang sebenarpun Allah melarang melakukannya. Tidak boleh mengaibkan keburukan orang..

Soal calun lawan yang mudapun dijadikan modal serangan. Apa UMNO sudah nyanyuk ke? Lihatlah pada diri sendiri termasuk yang ketika ini menjadi perdana Menteri dan Menteri.

Begitulah cara UMNO/BN berkempen dari dulu sehingga kini, dilakukan secara konsisten menyerang peribadi calun. Fitnah sudah menjadi darah daging demi meyakinkan pengundi khususnya pengundi Melayu menolak calaun Melayu DAP.

Dengan demikian : Wajarkah pengundi menyebelahi UMNO/BN dan mengundi calun yang di ketengahkan?

Berfikirlah secara matang berdasarkan kepercayaan dan ajaran agama (kepada orang Melayu ajaran Islam), etika dan nilai budaya bangsa dan kemanusiaan sejagat sebagi asas pertimbangan bagi memberikan undikepada calun.

Saya mengharapkan dan mendoakan calun Melayu DAP itu menang. InsyaAllah Allah menyebelahi pihak yang benar.

.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan