Theflowersellingboy

Selasa, 22 April 2014

Yang Mencari Islam vs Islam Asal: Kekesalan Saya Tidak Mengajak Kawan Bukan Islam Kepada Islam





Masuk Islam sama dengan masuk Melayu?

Islam hak monoploli Melayu? Dengan itu Islam hanya disimpan dalam kotak pengetahuan dan amalan orang Melayu saja?

Itulah diantara kefahaman yang memandu pemikiran orang Melayu suatu masa dulu. Mungkin masih ada yang berfikiran seperti itu.

Kalau anda telah mendengar video diatas, ianya memberi kesan yang mendalam kepada kita orang Islam asal. Banyak yang tidak kena pada kita. Dan saya tidak terkecuali..

Ustaz dalam video diatas dilahirkan bukan sebagai Islam. Saya dilahirkan dalam keluarga Islam. Sekarang ustaz itu Islam dan saya juga Islam. Sama saja, cuma yang bezanya ialah saya Islam asal dan Islam yang ditafsirkan dalam Perlembagaan Persekutuan, dia baru menjadi seorang Islam.

Itukah bezanya diantara saya dan ustaz ini? Macam mana dari segi pemahaman, amalan dan ilmu Islam?

Bezanya amat jauh sekali. Jurangnya begitu besar sekali. Dia melebihi dan mengatasi  saya, seorang Islam asal. Dan saya percaya ramai orang Islam asal khususnya orang Melayu yang serupa dengan saya berbanding dengan ustaz ini.

Oleh itu video ini memberi ingatan kepada saya untuk menambahkan lagi ilmu dan amalan Islam. Saya juga mahu mendengar penerangan dan penjelasan dari para pemuka agama-agama lain yang telah menerima Islam.

Satu lagi perkara yang amat terkesan ialah kegagalan saya dalam melaksanakan dakwah kepada seorang kawan bukan Islam berbanding dengan ustaz ini. Sebabnya, ilmu dan amalan Islam yang amat menyedihkan.

Sebenarnya, selama berkawan dengan kawan itu, dari peringkat sekolah, universiti dan tinggal serumah, tidak pernah saya mengajaknya kepada Islam. Dia pun tidak tertarik dengan Islam walaupun dia sendiri melihat dan tahu tentang solat , puasa dan lain-lain. Kami berpuasa, dia pun berpuasa. Malah dia berjaya dengan markah kepujian dalam subjek agama Islam peringkat SPM, mengatasi setengah pelajar Islam yang lain. Maknanya dia boleh membaca al-Quran dan memahami hadis seperti orang Islam juga.

Kali terakhir saya berjumpa dengan kawan itu ialah pada dua tahun yang lepas. Apabila saya tanya apa aktiviti dia sekarang, dia dengan bangga menyatakan bahawa dia masih meneruskan bermain mahjung.

Jadi apabila mendengar video ini, saya amat kesal kerana tidak pernah mengajak kawan itu memeluk Islam. Saya  harap dapat berjumpa dengan kawan itu lagi dan akan mengajaknya masuk Islam. Saya rasa kerjanya mudah kerana beliau ada ilmu Islam tetapi belum ada keyakinan. Mohon Allah memberikan hidayah kepada kawan saya itu. Beliau adalah seorang insan yang baik. Tapi baik tanpa beriman kepada Allah ianya tidak ada apa-apa makna.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan