Theflowersellingboy

Khamis, 15 Mei 2014

Prolotherapy




Hari ini adalah kali ketiga sepanjang tempoh 3 tahun saya mengunjungi klinik yang menjalankan rawatan secara prolotherapy (rawatan melalui suntikan).

Rawatan pertama pada tahun  2011. Ketika itu saya mengidapi sakit ditapak kaki dan tumit ketika hendak memijak untuk berjalan. Saya mengambil dua suntikan dibahagian (spot) yang saya rasa sakit dimana doktor telah menandakan dengan membuat titik menggunakan pena bulat. Suntikan itu tidaklah sakit sangat, tapi saya merasa gerun kerana sememangnya saya takut jarum suntikan.

Beberapa ketika, saya rasa lebih dari beberapa bulan , sakit ditumit dan tapak kaki saya itu masih lagi berterusan. Dan saya mula meragui akan keberkesanan  cara rawatan prolotherapy ini. Namun tanpa saya sedari, entah bila masanya, sakit ditumit dan tapak kaki saya mula tidak terasa. 

Alhamdulillah.

Lawatan saya kedua ialah bagi sakit yang sama ditapak kaki juga tapi dibahagian yang lain. Oleh kerana rawatan pertama menunjukkan kesan yang baik maka saya mengambil satu suntikan. Sama seperti suntikan pada rawatan yang pertama, ianya tidak pulih dengan serta merta atau dalam tempoh yang cepat. Oleh kerana pengalaman suntikan dalam rawatan pertama memberi kesan yang baik jadi saya tidak ambil kisah tentang untuk mendapatkan kesan yang baik dengan segera. Akhirnya tanpa disedari sakit tersebut sudah sembuh.

 Hari ini saya menemani isteri. Jari-jari tangan kanan isteri tidak dapat menggenggam secara rapat, disamping ada bahagian (spot) di beberapa jarinya sakit. Terdapat 3 spot yang telah dikenalpasti. Maka tiga spot itu telah diberi suntikan.

Kos satu suntikan RM100.00. Kos ini telah naik berbanding suntikan terdahulu sebanyak RM 50.00 satu suntikan. 



   


Tiada ulasan:

Catat Ulasan