Theflowersellingboy

Rabu, 14 Mei 2014

Krisis Dewan Undangan Negeri (DUN) Terengganu: Semalam Acah-acah Saja , Hari Ini Telah Selesai




Semalam saya ada bicara tentang krisis DUN Terengganu. Antara lain saya telah menyentuh tentang cara penyelesaian krisis tersebut yang akan digunakan oleh UMNO/BN dan PAS. Bagi saya,  PAS mempunyai peluang untuk mengambilalih tampuk pemerintahan negeri dengan syarat bersetuju untuk bekerjasama dengan PKR dan 3 ADUN UMNO yang mengistiharkan menjadi anggota bebas. Sudah tentu ada tawar menawar dalam hal untuk bekerjasama ini.

Tapi PAS Terengganu mahu main 'politik gentleman' yang mahu memberi masa kepada menteri besar yang baru dilantik (UMNO) untuk mendapat majoriti yang diperlukan bagi sesebuah kerajaan. Lalu dengan itu saya percaya PAS tidak berminat untuk berbincang dengan anggota bebas itu bagi tujuan mengambilalaih kuasa pemerintahan. Begitulahlah 'gentleman'nya PAS dalam politik.

Saya juga menyatakan bahawa UMNO mempunyai satu formula yang digunakan secara konsisten dalam menangani krisis, termasuk krisis seperti di Terengganu ini. Formula itu ialah 'gunakan apa saja cara, yang penting UMNO (kepimpinan UMNO) mendapat faedah'. Atau by hook or by crook . get it done.

Pilihan yang ada pada UMNO ialah membubarkan DUN. Tetapi pilihan ini ada risiko kalah dalam pilihanraya.Ini adalah pilihan 'last resort'.  

Jadi sebelum menggunakan pilihan untuk membubarkan DUN, UMNO menggunakan formula apa saja cara untuk mengatasi krisis seperti ini. Dan UMNO boleh melakukannya kerana UMNO ada banyak wang, banyak projek dan terlalu serasi dengan dakwa-mendakwa.

Dan kaedah atau cara itu didahului dengan perbincangan/perjumpaan dengan pihak-pihak yang terlalu garang dan berang lalu keluar dari parti menjadi ahli bebas.

Hari ini kita dengar berita, yang garang dan berang keluar parti itu untuk jadi bebas, sudah sejuk beku tidak bebas lagi, menyatakan kesal dihati kerana tindakan terburu-buru keluar parti. Masuk balik UMNO  atau tarik balik keluar dari UMNO ada pilihan yang terbaik bagi mereka.

Jadi semalam mereka garang dan berang. Hari ini, hati mereka sudah sejuk dan tenang. Maka selesailah masalah. Agaknya semalam mereka main acah-acah saja....tapi acah-acah mereka rasanya berbaloi.

Kempunanlah PAS/PR untuk berkuasa di Terengganu kerana PAS mengamalkan politik 'gentleman'.

Dalam politik pun ada cara 'gentleman'. Baguslah begitu.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan