Theflowersellingboy

Isnin, 27 Ogos 2012

Beraya dengan Emak Yang Sudah Ingat-ingat Lupa.

Abah telah lama meninggal. Waktu itu usianya 73 tahun. Emak ketika ini berusia 81 tahun. Kalau abah masih ada, abah akan menyambut hari raya pada usia 87 tahun. Macam mana agaknya abah menyambut hari raya pada usia yang lanjut itu?  Yang pasti itu tidak mungkin lagi kerana abah telah mendahului kami semua. Hanya doa dari kami semua: dari emak,isterinya, anak-anak, cucu-cucu dan cicit semoga roh abah dimasukkan dikalangan orang-orang yang diredhai Allah SWT. Amin.

Tapi emak sempat menyambut hari raya pada usia 81 tahun. Beraya bersama anak-anak, cucu-cucu dan cicit-cicit. Tiga generasi. 

Hari Raya yang baru lalu ini ramai anak cucu cicit datang beraya bersama emak. Penuh rumah di buatnya. Hiruk pikuk tapi penuh keriangan. Emak kelihatan gembira. Tapi daya ingatannya sudah semakin merosot. Ada masa dia kenal anak-anak dan cucu-cucunya. Ada masa dia bertanya siapa gerangan kami berulang kali. Walaupun telah diberitahu banyak kali dia sentiasa mengulang tanya soalan yang sama. 

Melihatkan keadaan emak seperti itu saya teringat akan satu iklan dalam tv suatu masa dulu. Iklan yang memaparkan seorang datuk dan seorang cucu. Sicucu berulang kali tanya datuknya akan seekor burung, "Burung apa itu". Si datuk dengan sabar menjawab memberitahu bahawa burung itu adalah burung murai. Si cucu bertanya dan bertanya. Si datuk memberikan jawapan yang sama tanpa jemu-jemu malah meletakkan cucunya dengan penuh kasih sayang diatas lehernya lalu dibawa berjalan menuju ke sangkar burung itu. "Murai" , ulang datuk itu tanpa merengus dan jemu.

Emak juga seperti cucu dalam iklan itu. Sentiasa mengulang soalan yang sama. Cuma bezanya, ada diantara yang kena tanya merasa jemu dan bosan lantas tidak mahu lagi menjawab soalan emak yang yang sama itu. Ada yang menjauhkan diri , mengelak dari ditanya lagi. Mereka sudah jemu agaknya dengan soalan dari emak. Begitulah bezanya. 

Selain dari bertanya dan bercakap perkara yang sama berulang kali, emak juga  sentiasa memohon maaf jika dia tidak kenal orang yang ditemuinya kerana matanya kurang nampak. Dia beritahu kakinya sakit dan tidak dapat berjalan dengan baik. Sebab itu tidak dapat berjalan raya ke rumah orang. Lalu memohon maaf kerana tidak dapat mengunjungi rumah mereka. 

Keadaan emak yang sentiasa mengulang tanya perkara yang sama membuatkan yang hadir terutama cucu cicitnya ketawa. Apatah lagi apabila ada diantara anak-anaknya yang telah tidak dikenalinya. "Kau anak sapa?" Emak bertanya anak sulungnya. Yang hadir dan yang mendengar pertanyaan seperti itu mula ketawa sambil ada yang menepuk bahu emak. "Ini Hasan, anak emak", kata menantunya , isteri si Hasan. Yang ketawa terus ketawa.

Begitulah emak pada hari raya kali ini. Banyak yang lupa dari yang dia ingat. Saya pun tidak dikenalinya. Tapi sesekali dia kenal juga. Bila saya memeluknya  matanya mula berair. Emak menangis sambil berkata "Dah lama kau tak datang rumah", walaupun sebenarnya saya selalu mengunjunginya. 

Berbeza dengan kakak emak yang telah berusia 87 tahun yang tinggal seorang diri dirumah di seberang jalan . Ingatannya lebih baik. Cuma pendengarannya agak merosot yang membuatkan kita terpaksa bercakap kuat seperti orang menengking-nengking. Kalau tidak dia tidak tahu biji butir yang kita cakapkan. 

Semasa emak masih mempunyai ingatan yang agak baik juga saya pernah bertanya mengapa emak tidak sesihat Maklang (kakak emak). Emak jawab mudah saja. "Dia ada 5 orang anak. Aku ada 14 orang anak. Banyak urat-urat yang telah putus." Mendengar jawapan emak itu saya merasa insaf akan kepayahan yang telah dialami oleh emak terutama semasa mengandung kami yang 14 kesemuanya. Sembilan dari kami adalah lelaki. Dari 14, 2 telah meninggal semasa kecil. 

Walaupun kami dari kalangan yang hidup agak daif tapi kami dibesarkannya dengan penuh kasih sayang. 

Semua kami yang lelaki adalah anak-anak yang nakal dan selalu menyusahkan emak. Macam-macam kerenah dan perangai yang boleh menyusahkan emak telah kami lakukan. Tidak takut dengan gertakan dan marahan emak. Semua dapat kami uruskan. Emak tidak boleh buat apa-apa kerana kami cepat cabut lari jika emak cuba menangkap kami.  Kami hanya berani lakukan atau berperangai degil itu hanya untuk emak saja. Kalau abah ada semuanya menikus. Angkat muka jauh sekali. Pandang muka abah pun takut. Abah seorang yang garang. Tapi bekerja kuat mencari nafkah untuk kami semua.

Itulah yang terpaksa dilalui oleh emak semasa membesarkan kami sehinggalah kami semua faham akan tanggungjawab sebagai seorang anak apabila usia semakin meningkat, memasuki usia   15 tahun keatas.  Tapi emak lalui dengan penuh kesabaran. Mungkin inilah yang menyebabkan banyak urat-uratnya yang putus.

Bercakap tentang urat yang putus ini , saya teringat akan keluhan emak untuk  memulihkan pandangan matanya. Maka saya pun bawa emak menemui doktor pakar mata di hospital kerajaan. Doktor mencadangkan supaya emak menjalani pembedahan mata sebelah kanan. Setelah dibuat pembedahan, penglihatannya tidaklah meningkat baik seperti yang diharapkan. Maka emak minta supaya dibedahmata sebelah kiri. Tapi setelah dibuat pemeriksaan doktor mengatakan mata sebelah kiri tidak akan dapat dipulihkan  kerana ada urat yang telah putus.

Siapa yang putuskan? Sudah tentu akibat dari melahirkan anak-anaknya. Mungkin juga disebabkan kerenah kami anak-anaknya terutama yang lelaki.

Saya bertambah insaf. Bahawa pengorbanan emak tidak dapat dinilai.

Jadi mengapa perlu jemu dan rasa kurang sabar apabila emak bertanya berulang kali soalan bagi perkara yang sama? 

Cucu cicit sekalian ketahuilah kamu bahawa tanpa nenek dan nyang yang kamu semua ketawa dan jemu ini, kamu tidak akan lahir. Sayanglah nenek dan nyang kamu ini kerana banyak uratnya yang telah putus kerana melahirkan emak dan bapa kamu. Apatah lagi melayan kerenah emak bapa kamu ini.

"Maaf zahir batin emak. Dan maafkan juga anak-anak dan cucu cicit emak itu", permohonan maaf dari kami semua.

Emak pernah berkata, "  Setiap hari emak sentiasa mendoakan keselamatan dan kebahgiaan kau semua".

Maknanya emak memafkan kesalahan kami semua. Begitulah hati seorang emak.
   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan