Theflowersellingboy

Selasa, 29 November 2016

Kepemimpinan (leadership), Pilihanraya (Election) dan Generasi Pewaris Bangsa (Generation)


Apa kaitannya diantara kepemimpinan sesebuah negara dengan pilihanraya dan generasi negara  itu?
 
Ianya tidak boleh dipisahkan. Bagi saya Kepemimpinan adalah fungsi kepada tata kelola pilihanraya dan penzahiran serta pewarisan generasi bagi  sesuatu negara.
 
Ertinya kualiti kepemimpinan adalah faktor dan syarat utama dalam menentukan tahap tata kelola pilihanraya dan generasi yang dilahir dan diwariskan.
 
Baik kepemimpinan baiklah tata kelola pilihanraya dan generasi yang  dizahir dan diwariskan. Begitulah sebaliknya.

Seorang sahabat telah buat tagging kepada saya melalui laman facebook kenyataan berikut:

"Leadership is not about the next election, it's about the next generation".

Saya bersetuju dengan kenyataan itu, tetapi masih mempercayai bahawa 'leadership' itu amat penting dan mempunyai kaitan dan kesan langsung ke atas pilihanraya (election) dan generasi yang dibentuk dan diwariskan. Hubungannya seperti isi dengan kuku.

Lalu saya membalas kenyataan itu dengan menyatakan bahawa:
 
"True....and the next election is about forming the  new government for the next generation".

Dalam masa yang sama saya terbaca kenyataan seorang menteri persekutuan yang menasihatkan anak muda pelajar yang mahu mencebur dalam politik agar tidak mengharapkan balasan, misalnya, dalam bentuk projek untuk menjadi kaya tetapi mesti mempunyai naluri keazaman (passion) untuk menolong rakyat dan membangunkan negara.,
 
Saya lihat ada banyak komen yang sifatnya sinis yang meragui nasihat sedemikian. Politik apa yang kita lihat realitinya adalah satu jalan paling cepat untuk mengumpul kekayaan, sama ada secara sah atau haram.
 
Saya pun ikut sama memberi komen yang mempercayai kenyataan diatas :
 
"........or we call politic is the fastest way to accumulate wealth, either way legal or illegal".
 
Sekarang saya percaya anda telah jelas bahawa Kepemimpinan, Pilihanraya (politik) dan Generasi tidak boleh dipisahkan. Bahawa penentu kepada kualiti pilihanraya dan kualiti generasi adalah kepemimpinan politik. Realiti ini kena terima.
 
Ertinya setiap daripada kita mesti mengambil berat tentang politik tanah air. Diperingkat yang paling baik ialah melibatkan diri secara aktif, dan berciata-cita untuk menjadi pemimpin politik dan seterusnya bersaing  dalam pilihanraya untuk mendapat mandat rakyat menubuhkan kerajaan.
 
Apa yang berlaku di negara kita sekarang dalam hubungan politik dengan pilihanraya dan pembentukan generasi bangsa?

Amat malang dan menyedihkan. Kerana politik itu adalah satu cara yang cepat untuk mengumpulkan kekayaan. Wang adalah raja. Wang adalah segala-galanya.

Cuba beri tahu saya:

Bagaimana caranya untuk mendapatkan wang beratus juta /berbillion hanya dengan menjadi menteri/perdana menteri ?

Bagi saya ianya tidak mungkin hanya bergantung kepada pendapatan yang sah sahaja.
 
Tapi realitinya menunjukkan bahawa rakyat Malaysia semacam menerima suasana politik seperti ini berterusan. Inikah generasi yang kita mahu dan kita wariskan?


Tiada ulasan:

Catat Ulasan