Theflowersellingboy

Selasa, 22 November 2016

Berikan Senyuman Ayam Pada Fajar 2020 Nanti.




Malaysia menjadi Negara Maju 2020? Anda yakin?
 
Saya tidak yakin.
 
Ok. Saya mengalami gangguan talian talipon, dan sekali gus internet, kerana saya menggunakan streamix, yang terlalu kerap sedangkan saya duduk dalam sebuah bandaraya, bukan di kawasan pedalaman. Cuba bayangkan mereka yang duduk di pedalaman. Ah terseksa sekali.
 
Dan untuk perkhidmatan itu dipulihkan ianya memakan lebih dari sebulan.
 
Oh hebat angan-angan kepimpinan Malaysia mahu menjadikan negara ini sebagai negara maju apabila berkokoknya ayam pada fajar 2020 nanti!
 
Mari kita berikan 'senyuman' ayam untuk memujuk ayam itu terus berkokok dan tidak merajuk sehingga hari kiamat kerana kita masih lagi pada tahap dunia ketiga.
 
Macam mana nak senyum, pandai-pandailah sendiri, asalkan ayam tidak merajuk dan terus berkokok.
 
Sebulan lebih saya menunggu. Baru hari ini perkhidmatan itu dipulihkan. Sebab itu paparan saya diinternet terganggu.
 
Kerosakan talian talipon dilaporkan pada 12 Oktober apabila saya tidak dapat capaian perkhidmatan internet. 
 
Capaian internet sekejap ada sekejap tiada macam iklan biskut pada suatu ketika dulu. Kejap ada krjap tak ada. Lalu pada tarikh diatas saya buat laporan.
 
Alhamdulillah, talian talipon pulih dalam tempoh 3 hari. Tapi internet masih lagi tidak dipulihkan.
 
Tunggu punya tunggu, internet masih lagi tidak dipulihkan. Lalu tiga kali laporan dibuat melalui panggilan no.100 dan kunjungan ke pejabat. 
 
Jawapan melalui sms TM menyatakan ,"We are trying our best to resolve the report within the next working day.....", bertarikh 16 November. 
 
Tapi tidak juga pulih. Tidak ada sesiapa dari TM atau teknician yg dilantik oleh TM datang ke rumah untuk membuat siasatan.
 
Lalu terpaksalah pergi ke pejabat pada 21 November mengadu hal. Jawapannya sama seperti dalam sms yg dinyatakan diatas. Saya tany sampai bila? Tapi tiada jaminan kerana katanya pihaknya hanya boleh menyediakan laporan ke bahagian teknikal untuk mengambil tindakan.
 
Pagi ini lebih kurang 12 tengah hari 2 teknisian datang ke rumah. Saya tanya fasal apa lambat mengambil tindakan. Jawabnya dia baru saja menerima laporan pada sebelah pagi saja. 
 
Lihat, bagaimana mereka bekerja. Laporan telah lama dibuat. Tindakan hanya pagi ini (22 November). Lembab. TM yang lembab.
 
Lembab atau tidak prihatin?
 
Bagi saya sama saja kerana ia menyusahkan orang. Saya bukan ahli perniagaan yang terlalu bergantung kepada perkhidmatan internet. Kalau ahli perniagaan bagaimana? Sudah tentu mengalami kerugian yang besar.
 
Kalau berterusan sikap dan perkhidmatan TM ini saya meragui kita boleh menjadi sebuah negara maju pada tahun 2020.
 
Masalah kecil sangat. Hanya ia mengambil masa tidak sampai 10 minit teknisian itu membuat kerja. Internet berjaya dipulihkan.
 
Sikap pekerja TM telah mencacatkan nama TM. Dan jika sikap ini berterusan, macam mana kita mampu menghadapi cabaran yang lebih besar sebagai sebuah negara yang maju?
 
Sekali lagi kita beri 'senyuman ayam' kepada pekerja TM. Ayam terus berkokok pada fajar 2020 walaupun negara kita masih lagi pada tahap negara dunia ketiga.
 
 
Saya percaya ayam akan berkokok pada pagi itu nanti. Dan saya juga tidak meragui bahawa angan-angan itu akan berterusan tidak tahu bila akan menjadi kenyataan.
 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan