Theflowersellingboy

Rabu, 9 November 2016

JANGAN MENCURI HAK ORANG WALAUPUN SEPASANG KASUT KERANA HUKUMAN TETAP AKAN DITERIMA




Ini adalah cerita benar . Kami satu keluarga 6 orang yang terdiri dari saya dan isteri bersama dengan anak dan menantu dan dua orang cucu.

Pada 6 Novmber 2016, Ahad, kurang lebih memasuki pukul satu tengahari, di sebuah kondo di Putra Jaya.

"Itu kasut saya. Yang itupun kasut saya. Kamu curi kasut saya."

Dua lelaki muda, usia mungkin diantara 30 dan tidak melebihi 40 tahun, yang dikatakan mencuri kasut itu segera menafikan. Seorang darinya  yang memakai topi keledar berwarna merah amat agressif sekali dengan suara tinggi dan bertindak mahu bergaduh.

Pertengkaran semakin panas dengan disaksikan seorang pengawal keselamtan. 

Kawan yang tidak bertopi keledar, telah bersedia memulangkan kasut itu. Tapi telah dimarahi oleh yang bertopi keledar. Dia masih mengatakan kasut yang dia dan kawannya pakai itu bukan kasut curi.

Pengawal keselamatan nampaknya kurang cekap dalam menangani kes yang berlaku. Dia hanya mengambil number kad pengenalan kedua-kedua yang disyakki mencuri kasut itu setelah kami meminta dia berbuat demikian. Dia tidak langsung menyoal kedua lelaki itu misalnya dari mana, ke mana dan apa tujuan berada di kondo. Mungkin pengawal itu tidak fasih berbahasa Melayu kerana dia orang Nepal.

Dua orang lelaki itu masih lagi bertegas bahawa kasut yang dipakai itu bukan kasut yang dicuri seperti yang kami dakwa. Oleh itu kami berpendapat tidak berbaloi  untuk mendapat semula kasut itu kerana lelaki itu (pakai topi keledar) makin bertindak ganas dengan menolak anak menantu saya (yang punya kasut). 

Melihatkan itu , saya segera menghampiri lelaki itu untuk bertindak balas tapi dihalang oleh pengawal. Walaupun saya tidak segagah mana tapi saya tidak rela melihat anak menantu diperlakukan seperti itu. 

Bahkan isteri saya yang memang seorang yang tidak suka gaduh, lagi penakut, meluru ke hadapan memarahi lelaki itu. Anak saya (isteri menantu) yang juga bukan seorang yang suka bergaduh dan seorang penakut juga  mara menghampiri lelaki itu dan memarahinya. 

Apabila saya lihat dua lelaki itu menaikki motorsikalnya untuk meninggalkan tempat itu, saya bertindak segera mengambil gambar mereka  sebagai bahan bukti jika berlaku sesuatu hal yang tidak dikehendaki. Ketika itu mereka mengacah mahu melanggar saya.

Saya berjaya mengambil 3 gambar. Satu dari gambar itu terpampang jelas number pendaftaran motorsikal yang dinaikki.

Selepas mereka pergi,  saya bersama isteri menaikki kereta meninggalkan kondo itu untuk menuju ke selatan. 

Saya dan isteri amat sedih dan susah hati melihatkan seorang dari cucu kami menangis teresak-esak kesan dari melihat sendiri peristiwa itu terutama saya percaya apabila melihat bapanya ditolak oleh lelaki yang pakai topi keledar.

Dalam perjalanan balik itu saya meminta isteri menalipon anak saya agar jangan ulang cerita atau berbicara peristiwa itu dihadapan anak-anaknya dikhuatiri akan memberi tekanan emosi kepada cucu saya itu.

Waktu di rumah, melalui whatsapp, anak memberitahu bahawa pencuri itu telah dikenalpasti. Pada mulanya mereka tidak mengaku mencuri walaupun bersedia meminta maaf dan memulangkan segera kasut-kasut itu. 

Bagi menantu saya kes itu dianggap selesai walaupun yang mencuri itu masih tidak mengaku.

Bagaimanapun, oleh kerana laporan polis telah dibuat, pihak polis telah menyoal siasat kedua-dua lelaki itu. Akhirnya, mereka yang tidak mengaku mencuri itu telah membuat pengakuan mereka lah yang mencuri kasut-kasut itu. 

Siapakah pencuri itu?

Adakah dakwaan yang dibuat oleh menantu saya itu yang saya yakin dakwaan itu adalah benar tersasar atau salah orang?

Untuk menjawabnya cuba fikirkan dan pertimbangkan perkara-perkara berikut:

i) Tidak ada sesiapa yang berfikiran waras akan mengatakan kasut yang dipakai oleh orang lain sebagai kasutnya jika dia tidak yakin kasut itu dia yang punya. Apatah lagi orang itu kali pertama dia bertemu muka.

ii) Tindakan memulangkan kasut itu oleh salah seorang dari yang mencuri itu sudah tentu satu pengakuan bahawa kasut itu bukan dia yang punya.

iii) Bertindak ganas dan melarikan diri sambil mahu melanggar orang yang membuat dakwaan adalah satu tindakan orang yang merasa diri bersalah.

Dengan 3 tip diatas sudah jelas yang mencuri kasut itu ialah orang yang kami dakwa berbuat demikian.

Tapi kenapa masih tidak mengaku walaupun bersedia meminta maaf dan menyerah balik kasut itu?

Jawabnya: Kalau sudah  biasa menjadi pencuri, dianya tidak mudah mengaku sebagai pencuri walaupun bersedia meminta maaf dan memulangkan semula kasut itu.

Tapi apabila polis yang melakukan soal siasat, akhirnya mengaku juga.
 
Apa pun bagi saya bukan sangat fasal kasut itu. Tidak berbaloi bergaduh untuk hanya  mendapat semula kasut itu walaupun kita tahu kasut itu kita yang punya. 

Yang saya sedih sekali mengapalah mencuri kasut itu. Bukan barupun, tidak juga cantik dan dari jenama yang mahal. 

Curi wang dibank lebih baik!

Maaf, jangan buat begitu. Jangan mencuri hak orang lain sama ada kecil atau besar. Pencuri walau sehebat manapun pasti akan menerima hukuman.

Ya, ada pencuri yang boleh berlepas diri dari dakwaan. Tapi tidak  boleh berlepas diri dari hukuman bukan sahaja di akhirat malah di dunia lagi. Hati kecilnya sentiasa keluh kesah dan tidak pernah tenteram.




  

 



Tiada ulasan:

Catat Ulasan