Theflowersellingboy

Selasa, 25 Oktober 2016

Orang Melayu Sudah Berpecah Belah?



Orang Melayu ketika ini sudah berpecah belah. Begitulah yang menjadi kebimbangan sebahagian orang-orang Melayu. Benarkah begitu? 
 
Untuk memberi pandangan persoalan  itu saya rasa adalah terlalu penting dibicarakan sedikit tentang hubungan Melayu dan Islam. Siapa/Apa itu Melayu dan kaitan dengan Islam.
 
Di Malaysia, orang Melayu dan Islam bagaikan satu. Islam itu Melayu dan Melayu itu Islam. Perlembagaan Persekutuan memperkuatkan lagi kedudukan pertalian Islam dan Melayu itu.
 
Sebab itu apabila seseorang itu mengaku Melayu, agamanya tidak perlu ditanya, otomatik ianya seorang Islam. Bukan Melayu apabila kahwin dengan Melayu orang itu dikatakan masuk Melayu, justeru dia masuk Islam.
 
Melayu dan Islam tidak boleh dipisahkan.
 
Oleh itu jangan hairan jika ada orang Melayu sama ada secara individu mahupun kumpulan begitu konsisten dan tegas mengeluarkan kata-kata, 'jangan main-main dengan Islam.  Jangan juga main-main dengan Melayu'.
 
Kata-kata bersifat amaran itu, seolah-olah memberitahu bahawa mereka sanggup berkorban untuk Melayu dan Islam. 
 
Benarkah begitu? Adakah ianya sebagai petunjuk bahawa orang Melayu menjadikan Islam sebagai cara hidup mereka?
 
Saya akan membicarakan Melayu dan Islam ini pada paparan akan datang. 
 
Buat seketika saya ingin menyatakan bahawa adalah tidak benar sama sekali mereka yang mengeluarkan ayat-ayat amaran itu sebagai orang atau pihak yang benar-benar mahu menjaga kepentingan Melayu dan kesucian agama Islam. 
 
Sebaliknya saya akan membuktikan bahawa Melayu dan Islam digunakan sebagai alat bagi kepentingan dan keuntungan peribadi individu dan pihak-pihak/kelompok tertentu  atas nama Melayu dan Islam termasuklah dalam hal-hal mempertahankan penipuan dan kezaliman.  

Bicara saya nanti akan menyentuh politik Melayu (bermaksud juga politik Islam), Ekonomi serta Makanan dan Perubatan.


 
 
 
 




Tiada ulasan:

Catat Ulasan