Theflowersellingboy

Isnin, 13 April 2020

Setelah PH Tumbang Mahathir Terus Berleter Fasal Anwar



Dengar Video Ini Dengan Zerokan Fikiran Anda Terlebih Dahulu. Kemudian Nilai Apa yang Tun Mahathir Tuturkan. Anda Perlu Mempunyai Maklumat Yang Sahih Tentang Mahathir dan Anwar, Sejarah Dua Insan Ini Dalam Hubungan Politik Antara Mereka.


Dua insan ini mewarnai politik  Malaysia. Ya, Mahathir yang telah dianugerah gelaran Tun atas jasa jasanya dan Anwar yang juga telah dianugerahkan gelaran Dato' Seri sebagai mengenangkan jasa dan khidmatnya. Oleh itu tidak adil untuk kita melihat aspek-aspek negatif sahaja terhadap kedua insan ini.

Tulisan ini mendahului pembicaraan dengan merakamkan bahawa Tun Dr. Mahathir telah banyak berjasa kepada negara.
kita.

Anwar juga telah memberi khidmat yang tidak kurang cemerlangnya yang pernah menjawat beberapa jawatan menteri kabinet termasuk Menteri Kewangan.

OK. Cukup. 

Penulisan ini agak panjang dan bersambung. Ianya memerlukan kesabaran untuk terus membaca sehingga akhir perkataan.

Saya perlu mengistiharkan bahawa saya bukan penganilisis politik yang tajam dan matang. Saya bukan ahli mana mana parti politik. Tetapi saya meminati hal hal politik terutamanya politik negara kerana politiklah yang menentukan arah tuju negara, yang mempengaruhi kehidupan setiap daripada kita.

Mana mungkin kita tidak ambil peduli fasal perkembangan politik negara. Mana mana individu yang mengatakan tidak berminat tentang politik atau tidak mahu terlibat atau ambil tahu tentang politik, individu itu mungkin tidak sedar bahawa yang kehidupan hariannya adalah kesan daripada urustadbir yang diterajui oleh orang politik sehingga dianya meninggal dunia.

OK. Cukup intro saya itu sebelum anda terus membaca tulisan saya seterusnya mengenai Mahthir dan Anwar. Saya akan menghadkan perbicaraan dalam hal berkaitan taat setia dalam hubungan orang politik. 

Mungkin ianya lebih jelas dan mudah menarik perhatian pembaca jika saya tukarkan 'TAAT SETIA' itu kepada hal yang berlawanan dengan sifat  itu walaupun berat bagi saya untuk menggunakan perkataan yang berlawanan itu iaitu 'PENGKHIANATAN'.

Kisah hubungan diantara Mahathir dan Anwar adalah kisah taat setia atau pengkhianatan dalam politik. 

Siapa taat dan siapa pengkhianat?

Tidak ada ketaatan dalam politik atau dalam menjalani kehidupan berpolitik.  Bukankah manusia mempunyai berbagai ragam dan fikiran. Mempunyai pendapat dan kecenderungan yang berbeza. Mana mungkin perbezaan dan kepelbagaian ini boleh mengekalkan keharmurnian tanpa konflik dalam berbagai perkara dan kepentingan, Mana mungkin ketaatan antara sesama insan itu boleh kekal sedangkan dengan Allah pun kita selalu kecundang.   

Apatah lagi jika perbezaan itu melibatkan pemilikan atau perebutan kuasa. Kuasa yang menjadikan seseorang atau sesuatu kumpulan itu menguasai kekayaan sesebuah negara. The wealth of the nation dalam genggaman. 

Ingat bahawa pemilikan atau perebutan kuasa politik itu sentiasa didahului dengan nafsu. Mereka yang tiada nafsu untuk berkuasa, lupakanlah angan angan untuk jadi orang politik. Mesti ada tamak dan haloba untuk kekal dalam politik. Maka asas pengkhianatan telah dibina dan terus dibiina , bercamabah, jangkit menjangkiti sama juga dengan covid 19 yang amat bahaya.

Cukup untuk hari ini...akan bersambung.








Tiada ulasan:

Catat Ulasan