Theflowersellingboy

Rabu, 14 September 2016

Untuk Sihat Sentiasalah Bersenam Tapi Bukan Senaman.....




Mahu sihat? Sentiasalah bersenam. Ada banyak jenis senaman. Aerobik, jogging, 10,000 langkah sehari dan maca-macam gerakan badan seperti taichi. 
 
Jika mahu sihat , amalkan senaman diatas secara konsisten. Jangan malas. Malas, membuatkan badan tidak sihat. Badan yang tidak sihat menambahkan kos hidup kerana kerap ke klinik atau hospital untuk dapat rawatan dan kos membeli ubat.
 
Jadi mengapa perlu bazirkan wang untuk rawatan sedangkan wang boleh diselamatkan dengan melakukan senaman. Kos bersenam tidak mahal. Ada baju dan seluar pun sudah mampu melakukan senaman. Tak ada kasutpun tidak mengapa. 
 
Dalam keadaan kos sara hidup yang tinggi pada masa ini, wang mesti digunakan sebaik mungkin. Tambahan pula nilai wang yang semakin merosot. Oleh itu sentiasa mengambil berat tentang penggunaan wang. Satu dari caranya ialah menjaga kesihatan badan secara melakukan senaman. Badan sihat kos perubatan zero.  
 
Namun begitu, awas ada juga senaman yang tidak sihat. Senaman ini telah diperkenalkan setahun dua yang lepas. Senaman ini dibuat secara kumpulan, dalam beberapa barisan tertentu. Ada konduktor macam senaman aerobik. 
 
Namun senaman ini berbeza dari segi tujuan dan semangat bersukan , tidak seperti senaman yang lain. Senaman ini dirangsangkan oleh emosi amarah, sakit hati dan dendam. Bukan untuk kesihatan badan. Ia boleh menaikkan tekanan darah dan serangan jantung kerana emosi kemarahan dan kebencian menjadi enjin menggerakkan setiap langkah dan gerakan mereka.

Ertinya tujuan senaman ini ialah untuk menyakitkan hati pihak yang tidak disenangi. Semangatnya bukan untuk bersukan tetapi untuk berkonfrantasi.

Maka diadakan beberapa barisan dihadapan rumah mana-mana pihak atau orang perseorangan yang tidak disenangi untuk dipamerkan sukan itu.  Dimulakan dengan berdiri tegak membelakang rumah tersebut, membongkok ke hadapan atau menonggeng, mengarah punggung ke rumah berkenaan.

Mereka pun ketawa macam nak gila kerana berjaya menonggengkan punggung mereka ke arah rumah tersebut. Harapan mereka ialah orang yang tidak disenangi, jika ada menonton senaman mereka itu akan marah dan sakit hati. 

Siapa yang naik marah dan siapa yang sakit hati? Mereka yang bersenam itulah yang marah dan sakit hati. Tekanan darah naik tinggi dan denyutan jantung bertambah laju dari biasa. Sebab orang yang dikonfrantasi tidak ambil peduli.

Itulaj yang dinamakan SENAMAN TONGGENG PUNGGUNG. Senaman ini difahamkan dijadualkan pada 19 November 2016 nanti. Datanglah beramai-ramai untuk menyanksikan senaman tonggeng punggung ini. Ikuti berita semasa untuk mengetahui tempat yang akan diadakan senaman tersebut.

Jangan tiru senaman ini kerana ianya tidak menyihatkan badan bahkan boleh menjejaskan kesihatan yang akhirnya meningkatkan kos sara hidup.
 

 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan