Theflowersellingboy

Rabu, 13 Ogos 2014

APA NAMA KERAJAAN SELANGOR SEKARANG?




Mahu cerita fasal politik jugalah. Tak seronok kalau tak ikut dan terlibat dalam kecenderungan perbincangan tentang isu arus perdana ketika ini.

Cerita fasal Khalid Ibrahim yang mencipta sejarah dunia.

Dia sajalah  seorang ahli politik di dunia ini, tanpa parti , berseorangan, tetapi dapat menarik majoriti ahli politik lain yang berparti, yang terdiri dari kawan dan juga lawan, dan yang mempunyai bilangan ahli dewan undagan (ADUN) yang besar, untuk menyokongnya, bagi  mengekalkannya menjadi menteri besar selangor.

Sejarah ini wajar dirakamkan dalam apa saja buku kenangan bertaraf antara bangsa kerana ia mempunyai nilai sejarah yang unik  untuk diketahui dan menjadi  rujukan terutamanya kepada peminat dan pelajar sains politik.

Khalid Ibrahim sebenarnya pembawa obor MALAYSIA BOLEH!

Ahli ahli politik yang berjaya 'ditawannya' itu bukan datangnya dari calang-calang parti. Dari segi nama, parti-parti itu  sudah termashur terkenalnya di tempatan dan di dunia., Begitu juga dengan kuasa dan pengaruh,  sudah lama berkembang dan meliputi seluruh negara.

Khalid menawan parti PAS, kawan sekerja kepada parti yang memecatnya. Khalid juga berjaya menakluk musuh ketatnya pada suatu ketika dulu , UMNO.

15 ADUN PAS menyatakan taat setia untuk bersamanya. 12 Adun UMNO segera datang terhegeh-hegeh tanpa perlu mengendeng-ngendeng (mengendeng-ngendeng -maksudnya tidak perlu malu-malu kucing tapi dengan jelas dan pantas seperti kilat memancarkan cahaya) menyokongnya.

Sekarang dalam genggaman Khalid ada 15 PAS dan 12 UMNO. Mesin kira-kira menjumlahkan menjadi 27.

Sebagai seorang politik yang hebat sudah tentu Khalid tidak lupa menunjuk dirinya untuk dimasukkan dalam kiraan mesin kira-kira itu yang menjadikan kekuatan kelompok Khalid' menjadi 28.

Jumlah ADUN Selangor ada 56. Kelompok Khalid ada 28, setengah daripada jumlah keseluruhan. PR (PAS tidak diambil kira kerana telah termasuk dalam mesin kira Khlaid) juga ada 28. Maknanya kedudukan seri.

Kalau dalam bola sepak, misalnya pertandingan piala dunia baru-baru ini, Jerman diistiharkan pemenang kerana berjaya menjaring 2 gol mengatasi Argentina yang menjaring1 gol saja. Maka Jerman mendakap piala itu.

Kalau setelah habis tempoh permainan termasuk masa tambahan, berkedudukan seri maka tendangan penalti dibuat sehingga salah satu pasukan mengatasi jaringan , pasukan itulah yang layak mendakap pial dunia itu.
  
Tapi dalam hal pengekalan khalid sebagai menteri besar  ini, kaedah menentukan pemenang tidak sama dengan perlawanan bola sepak piala dunia dari segi hukumnya walaupun asasnya sama.

Hukum yang telah dijatuhkan oleh sultan selangor ialah khalid layak dikekalkan sebagai menteri besar (bahasa bola sepak -mendakap piala).

Asas yang digunakan khalid untuk sultan menjatuhkan hukuman ialah beliau mendakwa mempunyai sokongan majoriti yang cukup untuk menjadi menteri besar. Ertinya bilangan ADUN dipihaknya melebihi bilangan ADUN PR.

Maka sultan yang menjalankan tanggungjawabnya menjatuhkan hukuman yang khalid layak dikekalkan.

Sekali lagi khalid menunjukkan kehebatannya kerana dalam kedudukan angka yang jelas seripun, beliau dapat meyakinkan sultan bahawa beliau dipihak majoriti.

PR tidak bersetuju dan meragui kenyataan khalid itu berasaskan perbandingan angka , 28 lawan 28. Maknanya PR tidak berhak sebagai pemenang (menjadi menteri besar) dan kelompok khalid  tidak juga sebagai pemenang (menjadi menteri besar).

Tapi khalid meminta PR membuktikan bahawa kelompoknya tidak ada sokongan majoriti.

Dua puak ini terus berbalah pada satu perkara yang mudah iaitu menentukan majoriti. Mangsanya ialah rakyat, khususnya rakyat selangor.

Dalam hal ini pihak khalidlah yang sepatutnya membuktikan beliau ada sokongan majoriti. Sebab pengekalan beliau sebagai menteri besar adalah atas pengakuannya kepada sultan yang beliau ada sokongan majoriti.

Buktikan, bukan saja kepada sultan bahkan kepada rakyat melalui wakil yang telah dipilih oleh rakyat. Adakan undi percaya dikalangan ADUN.

Perkara menjadi semakin keliru dan bercelaru.

Menjadi menteri besar bermakna khalid adalah ketua sebuah kerajaan. Setakat sekarang belum lagi kita ketahui nama kerajaan khalid. Oleh itu buat sementara saya panggil kerajaan khalid.

Untuk mengurus dan mentadbir sebuah kerajaan khalid perlukan kabinetnya/EXCO. Beliau tidak boleh urus berseorangan saja. Maka khalid kekalkan 4 EXCO PAS dan pecat semua EXCO DAP dan PKR.

Jadi kerajaan khalid sekarang terdiri dari dia, sebagai ahli bebas yang menjadi ketua kerajaan/menteri besar dan 4 EXCO PAS.

Dimana kedudukan UMNO?

PAS telah memyatakan dengan jelas akan keluar dari kerajaan jika ahli UMNO dijadikan EXCO. Maknanya kerajaan khalid itu, dari segi syarat PAS ialah tanpa UMNO. Ertinya UMNO masih bertaraf pembangkang.

Apakah sikap UMNO?

Sikap UMNO nampaknya jelas seperti yang dinyatakan oleh Mahyudin, Timbalan Presiden UMNO bahawa sokongan mengekalkan khalid adalah tanpa syarat. Ertinya tak diberi EXCO  pun tak jadi hal demi mengekalkan khalid. Begitulah jasa dan pengorbanan UMNO dalam mengekalkan khalid sebagai menteri besar.

Ertinya UMNO kekal sebagai pembangkang. Pembangkang yang mesra dengan kerajaan walaupun kerajaan itu terdiri dari parti yang memusuhi dan tidak sebulu dengan UMNO.

Musuh tapi mesra! Carca merba betul dibuatnya.

Bolehkah PAS dapat dengan mudah sokongan UMNO jika membentangkan Undang-undang Hudud di Selangor yang telah tebukti dari dulu , kini dan selama-lamanya menentang undang-undang itu?

PAS boleh cuba dan ambil kesempatan dari kemesraan musuh ini!

Bagaimana pula PKR dan DAP atau PR?

PR tidak menerima dakwaan khalid mempunyai sokongan majoriti.  Maknanya khalid bukanlah menteri besar yang sah dari kaca mata PR. Sekali gus kerajaan khalid juga tidak sah.

Maka keadaan menjadi keliru. DAP dan PKR sebagai apa pula?

Kerajaan? Sudah tentu tidak kerana khalid telah dipersetujui menjadi menteri besar (ketua kerajaan), dan ahli PKR dan DAP juga telah dipecat sebagi EXCO.

Pembangkang? Tidak juga, melainkan dibuktikan secara undi percaya atau pilihanraya yang baru melalui pembubaran dewan. Jika khalid mendapat undi majoriti maka sahlah kerajaan khalid itu .

Atau melalui pembubaran DUN untuk membolehkan satu pilihanraya.

Mana-mana pihak atau gabungan yang mendapat undi majoriti rakyat (memenangi kerusi ADUN) lebih banyak dari pihak lawan, pihak atau gabungan pihak itulah yang layak membentuk kerajaan.

Setakat sekarang kaedah-kaedah itu tidak digunakan. Mungkin masing-masing pihak sedang memperhebatkan menggunakan kaedah yang lain untuk mendapat majoriti

Apa kaedah yang lain itu?.

Yang saya tahu dan sudah menjadi kebiasaan,  malah selalu berlaku dan digunakan apabila berlaku krisis seperti ini ialah membeli ahli dewan/parlimen pihak lawan menyeberangi dan meninggalkan partinya.

Tapi kosnya tinggi. Sebab demad tinggi, sedangkan supply terhad ( bermaksud ahli parti yang setia tidak akan meninggalkan parti walaupun mendapat tawaran yang tinggi.) Hanya boleh dilakukan dan berlaku jika ADA DUIT (mesti banyak) dan ADA MATA DUITAN.

Begitulah cerita kehebatan khalid sehingga ramai yang  keliru, keadaan menjadi celaru dan carca merba. Perkataan majoriti kena di beri definasi baru.

Dalam keadaan keliru, bercelaru dan carca merba inilah yang membuatkan PAS tidak dapat membuat keputusan segera walaupun PR, yang PAS juga sebagai ahli, sudah terlalu jelas retaknya untuk terbelah. Ianya  bukan lagi hanya garis-garis kecil rekahan.

Mungkin cara PAS ini ada hikmahnya, menutut kepercayaan  setengah pihak. Berserah saja pada takdir.

Apa pun Khalid Ibrahim telah mencipta sejarah. Sejarahnya memberi kesan kepada definasi tentang majoriti; tentang kekuatan seorang individu tanpa parti mampu menggenggam dan menguasai ramai orang/bilangan parti; tentang kemampuannya menjadikan musuh menyerah diri sebagai kawan.

Tapi kesan yang paling menjijikkan ialah menyusahkan rakyat selangor gara-gara kerajaan yang belum ada nama.

Apa nama kerajaan selangor sekarang, gabungan diantara Khalid Ibarhim dan PAS. Boleh kah kita panggil Kerajaan KIPAS saja?

Kalau gabungan antara PAS, UMNO dan Khalid Ibrahim? Apa nama yang sesuai yang boleh kita fikirkan.

Saya percaya PAS tidak akan bersetuju sebab UMNO itu adalah musuh PAS, mana boleh bergabung. Jadi tiada nama yang wajar kita fikirkan.
















Tiada ulasan:

Catat Ulasan