Theflowersellingboy

Ahad, 20 April 2014

Business Card.

Anda ada business card?, dan telah mengedarkan kepada ramai orang? 

Anda jangan terperanjat atau merasa hairan jika ada seseorang menghubungi anda walaupun anda telah lama meninggalkan sesuatu bidang/pekerjaan seperti yang terdapat dalam business card anda yang telah diedarkan itu.

Ini cerita saya.

Dulu, 14 tahun dulu, saya pernah mengetuai sebuah syarikat kerajaan sebuah negeri. Banyaklah business card saya yang telah beredar dikalangan ahli-ahli perniagaan, pelabur dan usahawan dan berbagai pihak yang ada kepentingan.

Sekarang sudah 14 tahun saya meninggalkan syarikat itu.

Tapi beberapa hari yang lepas, saya menerima satu panggilan talipon. Pemanggil adalah seorang wanita. Beliau memberitahu namanya dan mengingatkan bahawa kami pernah berjumpa dan berbincang, khususnya dalam hal perniagaan.

Reaksi pertama saya ialah sipemanggil ini telah tersalah orang, tersalah dial number. Tapi pemanggil itu dengan segera sekali lagi mengingatkan saya  dengan menyatakan kami pernah berjumpa dan berbincang. Kemudian saya menanyakan bagaimana beliau tahu nama saya , dan bagaimana dan dari mana beliau mendapat number talipon rumah saya.

"Saya ada business card, tuan".

No hand set saya telah bertukar. Tapi no talipon rumah masih kekal. Sebab itu pemanggil itu menggunakan no talipon rumah.

Pemanggil bercadang untuk menjual syarikat farmasinya kerana syarikat itu mengalami kerugian.

Panggilan seperti ini tidaklah mengganggu sangat.  Tapi boleh menimbulkan sedikit kehairanan kerana telah 14 tahun saya meninggalkan pekerjaan itu, masih ada lagi pihak yang menghubungi bagi tujuan urusniaga. Saya percaya ini semua disebabkan tidak ada tarikh tamat laku business card itu. Dan mungkin juga no talipon rumah tidak wajar tertera dalam business card.

Oleh itu no talipon rumah jangan dijadikan satu butiran dalam business card anda, jika anda tidak mahu merasa hairan apabila dihubungi bagi sesuatu urusniaga selepas begitu lama anda meninggalkan bidang pekerjaan anda itu.

Berhubung dengan cadangan pemanggil itu, saya menyatakan saya telah lama meninggalkan syarikat itu. Jadi dia kenalah menghubungi pihak yang lain.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan