Theflowersellingboy

Jumaat, 6 Mac 2015

Turki (negara dua benua) Yang Baru Ku Jejaki




Tarikh 20 Januari 2015 merakamkan buat kali pertama, saya termasuk isteri memijak bumi Turki (khususnya Istanbul dan Kapadokia) sebuah negara Eropah dan Asia (saya suka melihat Turki sebagai sebuah negara dalam dua benua walaupun orang Turki mengistihar diri sebagai orang Eropah).

Memang saya sudah mengenali Turki sebelum menjejak kaki pada tarikh tersebut. Cuma, Turki yang saya kenali itu hanya melalui pembelajaran subjek geografi dan sejarah serta pembacaan-pembacaan biasa.  Saya hanya mampu berimiginasi saja dan kadang-kadang berfantasi.

Berada di bumi Turki secara fizikal,  sesungguhnya satu realiti yang amat mengesan sekali. Kaki memijak serta berjalan diatas buminya, menghirup udaranya, merasa kedinginan musim sejuknya, bersama berhimpitan dalam kepusuan manusia  menuju berbagai destinasi dengan berbagai aroma yang terhidu, mata luas terbuka menatapi berbagai warna pandangan dan pemandangan -ada yang indah dan menghiburkan serta menakjubkan, tidak kurang juga sebaliknya.

Begitulah yang dapat saya simpulkan kesan dari memijaki bumi Turki khususnya di dua tempat yang dilawati -Kapadokia dan Istanbul.

Kurang lebih pukul enam petang waktu Istanbul, setelah ketibaan anak kami dari Doha (Jaja, suami dan dua orang anak), kami menaikki sebuah van yang telah ditempah untuk ke apartment yang juga ditempah secara online oleh Siti dan kakaknya Jaja. Jarak apartment dari airport diukur dari segi tempoh masa yang diambil adalah kurang lebih satu jam. Ianya tidak jauh, mungkin kesesakan lalulintas membuatkan perjalanan mengambil masa yang agak panjang.

Kami dibawa ke sebuah apartment 3 bilik di tingkat 7 oleh 2 orang (mungkin tuan punya). Berlaku sedikit kekecuhan dari segi bayaran. Menurut salah seorang dari mereka (yang boleh berbahasa Inggeris) menyatakan kami belum lagi membuat bayaran bagi  sewaan apartment tersebut. Kedua-dua anak kami (Jaja dan Siti) mengesahkan bahawa bayaran telah dibuat secara online dengan menunjukkan bukti bayaran melalui screen shot.

Walaupun orang itu mengakui screen shot itu sebagai satu bukti yang bayaran telah dibuat tapi masih menyatakan pihaknya belum menerima bayaran. 

Akhirnya setelah membuat beberapa panggilan talipon dengan agensi yang menerima tempahan online, dan setelah agensi itu berjanji akan membayar semula wang yang telah dibayar maka anak-anak saya bersetuju untuk membuat bayaran kepada tuan punya apartment itu. 

Kekecuhan kecil itu selesai, tapi satu permulaan yang bukan diharapkan dalam satu percutian, pada hari pertama pula.

Pagi esoknya pukul lapan pagi kami bersegera ke airport untuk ke Kapadokia, program pertama lawatan bagi percutian kami di Turki.



 Di airport Istanbul untuk ke Kapadokia. Ada seorang missing iaitu jurugambar

Tiada ulasan:

Catat Ulasan