Theflowersellingboy

Rabu, 4 Januari 2017

PRU 14: Bila....Mahu Tunggu 'The Feel-Good Factor'?




PRU 14, bila? 

Politik tanah air terus hangat. 

Sepatutnya sebaik saja PRU 13 selesai, dan kerajaan dibentuk, pertentangan politik diantara kerajaan (parti yang menang  dalam PRU 13) dan parti yang kalah, menjadi reda. 

Tidak begitu rupanya. Ianya berterusan sehingga kini. Bahkan bertambah hangat. 

Keadaan seperti ini membuatkan sebahagian besar rakyat suka meramalkan bahawa PRU14 sudah dekat, tanpa perlu menunggu tempoh matang, tahun 2018, menurut yang diperuntukkan oleh undang-undang.

Beberapa bulan yang lepas PM telah memberi gambaran PRU 14 akan diadakan tidak berapa lama lagi. Selain dari Allah, hanya PM saja yang tahu tarikh sebenar sesuatu piliharaya di Malaysia. Jadi sahlah PRU 14 akan diadakan dalam masa yang terdekat.

Namun begitu, berdasarkan berbagai perkembangan yang dilihat sebagai tidak menyebelahi kerajaan, ada pihak yang menyatakan PRU 14 akan ditangguh atau tertangguh sehingga tamat tempoh matang iaitu pada tahun 2018.

Kata mereka Kerajaan masih lagi pada kedudukan defisit dalam 'The Feel-Good Factor', tiada yang manis, pahit masam belaka ketika ini. Ada setengah kata sudah naik ke tahap meloyakan.

Soalan saya, siapa mereka itu? Sudah tentu mereka bukan PM. Jadi kalau bukan PM, sedarlah bahawa yang tahu tentang bila pilihanraya diadakan di Malaysia hanya PM saja. Ini bukan perkara baru. Bukan juga semasa PM DS Najib. Dari dulu dan kini itu hukum yang terpakai.

Soalan kedua, adakah mereka mengatakan bahawa kerajaan khususnya PM tidak yakin untuk menghadapi PRU14? Atau dalam bahasa yang tidak enak tapi mencabar saya tanya: Adakah Kerajaan khususnya PM tidak yakin untuk menang?

Berikutan dengan soalan itu macam-macam lagi soalan yang boleh dikembangkan:

i) Adakah PM tidak bercakap benar.

ii) Adakah PM buat kenyataan tanpa mendapat maklumat tentang kedudukan boleh menang mengatasi boleh kalah.

iii)  Adakah selepas pengumuman PM itu situasi berubah dari boleh menang kepada boleh kalah dan

(iv) Apakah yang menjadi 'The Feel-Bad/Worst  Factor' yang menyebabkan PRU terpaksa ditangguhkan sehingga sampai tempoh matang.


Soalan pertama mudah saja dijawab oleh PM dan kerajaan. Bahawa PM dan kerajaan tidaklah macam itu. Janji mesti ditepati adalah moto Kerajaan/PM, sentiasa bercakap benar kerana bercakap bohong adalah sifat orang munafik, itu yang diberi tahu oleh alim ulama'.

Soalan kedua itu langsung tidak ada asas. BN khususnya UMNO  bukan parti baru . Bukan parti serpihan. Bukan parti nyamuk. Bukan parti picisan. Jentera pilihanraya BN adalah yang paling mantap, kuat dan lengkap, dari segi orangnya, peralatannya dan wangnya. Menguasai segala maklumat, penyebaran dan penyampaian maklumat.

Bagi soalan (iii) mungkin ada kebenarannya. Mungkin the feel-good factor sudah terhakis sedikit/banyak yang tidak menyebelah BN oleh perkembangan selepas pengumuman itu. Maknanya, ada kelemahan dalam jentera BN dalam menilai dan meramal situasi boleh menang/boleh kalah. Tapi tidak mungkin begitu.

Soalan keempat tentang the feel-bad factor. Adakah BN dalam keadaan tertekan dengan perkembangan yang tidak selesa?

Dari segi kesatuan dan perpaduan politik antara parti kompenen BN dan dalaman parti, fenominanya bukan perkara baru. 

Pergeseran pandangan diantara parti komponen bukan perkara baru, telah biasa dihadapi sebelum dari ini lagi. Ianya tidak menjejaskan sangat sehingga boleh membawa kekalahan dalam pilihanraya. BN telah membuktikannya. Sebab itu BN memerintah sehingga kini.

Perpecahan dalam UMNO dengan penubuhan parti baru Parti Pribumi Bersatu, tidak memberi kesan sehingga boleh menyebabkan UMNO kalah. Perpecahan ini bukan perkara baru. Penubuhan PKR juga adalah kesan dari perpecahan itu. Tapi sehingga kini UMNO masih menang dalam pilihanraya.

Adakah kedudukan ekonomi ketika ini merupakan the feel-bad factor?

Menurut PM, ekonomi negara berkembang pada kadar 4.5%. Maknanya ekonomi Malaysia, tidak stagnant. Ekonomi yang berkembang adalah ekonomi yang memberi faedah kepada negara dan rakyat.

Produktiviti meningkat. Bermakna peningkatan kapasiti untuk mengeluarkan berbagai barangan dan perkhidmatan. Ertinya juga mempunyai tenaga buruh yang produktif.

Sudah tentu ekonomi yang berkembang membuka/menambah peluang pekerjaan baru.

Ekonomi yang berkembang adalah ekonomi yang digerakkan oleh penggunaan hightech-capital intensive berbanding labour intensive untuk menghasil capital goods. Bermakna tenaga buruh negara amat bergantung kepada kemahiran tinggi (skilled) dan pengkhususan untuk mempertingkatkan produktiviti.

Negara mampu berkembang kerana mempunyai kekuatan simpanan bagi tujuan pelaburan dan pembangunan dan penyelidikan (R&D).

Semua perkara diatas adalah petanda kepada the feel-good factor dan bukan the feel-bad factor.

Jadi dari segi ekonomi, statistik pertumbuhan ekonomi 4.5% yang PM nyatakan itu memberikan BN khususnya PM satu kedudukan yang selesa bagi mengadakan pilihanraya. Satu pilihanraya yang BN mampu menang.

Bagi rakyat atau pengundi, yang penting ialah ekonomi. Kecelaruan politik boleh saja dilupakan asalkan ekonomi mereka tidak terjejas.  

Ekonomi pada mereka ialah boleh hidup selesa, boleh cari makan, ada kerja, tidak terhimpit dengan beban kos sara hidup yang tinggi dan menyiksakan.

Hanya ekonomi yang berkembang saja yang mampu menghasilkan misalnya tambahan peluang pekerjaan.

Realitinya begitu kah?

Pertanyaan seperti diatas perlu dijawab secara adil, professional tanpa fitnah dan menuding jari. Ini memerlukan kerja siasat dan semak. Sediakan dua ruangan bagi mengisi hasil dapatan siasat dan semak itu iaitu satu ruang untuk jawapan yang positif bagi kerajaan dan satu lagi yang negatif.

(a) Semak bilangan yang menganggur.
(b) Semak bilangan yang kena buang kerja.
(c) Semak statistik pelaburan dan nilai pelaburan yang lama dan yang diperbesarkan (expanded) dan yang baru. Bertambah, stagnant atau merosot dari segi bilangan dan nilai. Dan bilangan pelaburan yang masih kekal atau yang telah keluar berhijrah ke negara lain.
(d) Semak kekuatan  simpanan dalam negara dan luar negara kerana pelaburan dan RnD memerlukan kekuatan simpanan.
(e) Semak dan ikuti kecenderungan pergerakan/graf nilai ringgit berbanding wang asing misalnya US. Menguat atau menyerah kalah.
(f) Semak juga liabiliti negara dari segi paras keberhutangan dan kemampuan membayar balik faedah dan pokok.
(e) Semak tentang pemilikan warga dan negara asing keatas equiti dan aset negara terutama yang ada kepentingan strategik.
(g) Semak juga cara urustadbir negara sama ada memberi kesan positif dan negatif kepada negara dan  rakyat.
(h) Semak juga hal berkaitan penggunaan kekayaan negara sama ada ianya menjanakan faedah untuk rakyat kerana digunakan secara cekap dan berkesan atau berlaku pembaziran, boros dan tiris, dan perlakuan salah guna serta rasuah.  
(i) Tidak kurang penting juga, semak hubungan diantara Eksekutif (kerajaan) dengan Kehakiman dan Parlimen dari segi pengaruh mempengaruhi dan kuasa. Juga penting tentang perjalanan agensi-agensi penguatkuasa seperti Polis, SPRM dan Peguam Negara, lancar seperti sepatutnya atau bagaimana.

Saya percaya PM telah ada maklumat tentang perkara yang dibangkitkan. 

Maklumat-maklumat ini, rasanya akaan diberi perhatian yang utama oleh BN/PM dalam memilih tarikh pilihanraya. Apa pun, PRU 14 tetap akan diadakan sama ada maklumat yang diperolehi itu bersifat negatif apabila tempoh matang tiba.

Rakyat, khususnya pengundi perlu melakukannya. Jangan sia-sia undi anda itu, jangan lupuskan undi anda begitu saja tanpa dapat balasan yang menguntungkan anda dan negara. Balasan yang menguntungkan hanya boleh ditentukan dengan melakukan siasat dan semak, dan memberikan undi anda setelah mempunyai maklumat itu.

Oleh itu, tidak perlu sibuk bertanya bila tarikh pilihanraya. Ia tetap akan datang. PM tahu apa yang perlu beliau lakukan. Dan anda pula perlu tahu apa yang perlu anda lakukan: Parti makna yang anda patut beri undi.
 

Selasa, 3 Januari 2017

Kepimpinan dan Defisit Integriti: Adakah Kepimpinan Kita Mengalami Integrity Deficit Disorder (IDD)?



Saya mulakan bicara bagi tajuk diatas dengan pertanyaan: Masihkah Kau percaya,

Aku bertanya padamu
pada kesekian kalinya
masihkah kau percaya
untuk aku menjadi ketuamu

Mengapa si Aku itu bertanya begitu? Seolah-olah keyakinan terhadapnya dipersoalkan.

Si Aku itu sudah tentu seorang ketua yang mempunyai pengikut atau penyokong. Dia nya seorang pemimpin.

Adakah dia mengalami defisit integriti atau Integrity Deficit Disorder (IDD)?

Mereka yang ada integriti, sentiasa berpegang kepada atau memiliki satu piawai professional  atau prinsip moral yang tinggi. Perlakuannya adalah sejajar dengan piawai professional dan prinsip moral yang dipegangnya.

Orang Melayu kata orang itu 'cakap serupa bikin'.

Lawan kepada integriti adalah kepura-puraan dan tidak menyatakan yang hak dan benar. Mereka itu tidak boleh dipercayai. Orang seperti itu mengalami defisit integriti. Sebagai seorang pemimpin adalah sukar baginya untuk mendapat sokongan yang ikhlas dari pengikut atau penyokongnya.

Orang Melayu kata orang itu, 'cakap tak serupa bikin'.

Mengaitkan dengan kepimpinan negara kita, adakah kepimpinan negara mengalami sindrom IDD?

Katakanlah kepimpinan bertanya kepada kita, yang mana ini tidak mungkin berlaku di Malaysia, 

"Dengan apa yang telah aku lakukan, masihkah kau percaya kepada ku untuk menjadi ketua mu?"

Untuk menjawab soalan itu, sudah tentu kita perlu mempunyai data dan maklumat yang betul tentang apa yang telah dilakukan oleh kepimpinan itu. 

Jika maklumat dan data itu menunjukkan banyak yang negatif dari positif, jawapan yang terbaik demi rakyat dan negara sudah tentu kita mempersilakan kepimpinan itu untuk berundur diri kerana negara tidak sewajarnya diterajui oleh kepimpinan yang integritinya sudah jadi defisit, yang tidak boleh dipercayai lagi.

Malang sekali soalan seperti diatas tidak akan keluar dari mulut mana-mana kepimpinan. Sebaliknya kepimpinan lebih mengwarwarkan kehebatan pimpinannya dengan mendakwa berbagai kejayaan yang telah dibawa yang memberi keuntungan dan faedah kepada rakyat dan negara. 

Rakyat akan sentiasa dingatkan bahawa mereka terhutang budi kepada kepimpinannya, yang banyak memberi faedah kepada rakyat dan negara. Lalu rakyat wajar membalas budi baik kepimpinannya dengan terus menyokong kepimpinannya.

Adakah sebenarnya begitu seperti yang didakwa oleh kepimpinan itu atau adakah kita mempunyai kepimpinan IDD?
 
Hal ini wajar difikirkan dengan tenang tanpa emosi demi kepentingan negara dan rakyat. Kita tidak mahu kepimpinan negara yang IDD.

Isnin, 2 Januari 2017

PM BERCUTI BERSAMA KELURAGA DILUAR NEGERI: Mengapa Kita Marah Sedangkan Kita Yang Meluluskannya.




PM dan keluarga bercuti di Australia menjadi viral. 

Yang anti PM sudah tentu marah berkepul-kepul. Tambah-tambah lagi dalam keadaan kos sara hidup yang sentiasa naik yang menghimpit rakyat, PM dan keluarga, berenjoyan pula bercuti ke Australia dengan pembiayaan wang rakyat, kata mereka.

"Kita sambut tahun baru dengan kenaikan harga minyak, dia orang pula enjoy-mengenjoy, main golf  bagai", ayat seperti ini tidak mudah diketepikan.


Mereka pantas menuding jari pada PM. Sayang sekali mereka tidak pernah mahu berfikir dan mencari punca mengapa PM melakukannya. 

Ini bukan kali pertama PM bercuti ke luar negeri bersama keluarga. Dan ini juga bukan kali pertama seorang PM Malaysia yang bercuti di luar negeri dengan pembiayaan kerajaan. Semua yang pernah jadi PM Malaysia melakukannya.

Jadi mengapa PM Najib sahaja yang mendapat kritikan?

Jangan salah baca pendirian saya. 

Ketua kerajaan sama ada diperingkat Persekutuan (PM) dan di peringkat Negeri (MB/KM), setiap tahun melakukannya, biasanya pada hujung tahun, dari dulu lagi. Ini bukan perkara baru. Dan ianya selaras dengan peruntukan dalam peraturan dan undang-undang yang diluluskan sama ada Persekutuan dan Negeri.

Oleh itu jangan begitu pantas menuding jari. Cari punca, sebab musabab mengapa ianya berlaku. 

Kita juga berkongsi sama yang menyebabkan perkara ini berlaku. 

Saya sedar bahawa kenyataan diatas itu  tidak disokong dengan satu kajian. Ianya merupakan pendapat saya berdasarkan apa yang saya tahu dan pengalaman kerja dalam perkhidmatan awam.

Secara amnya berani saya nyatakan bahawa kerjaya yang sepatutnya seseorang itu ceburi ialah menjadi ahli politik, jika kuasa, pengaruh serta gaji dan berbagai lagi sumber pendapatan serta keistimewaan menjadi sasaran. 

Sudah tentu orang politik akan segera menafikannya.Mereka bersungguh-sungguh mengatakan bahawa mereka masuk politik demi memberikan khidmat terbaik kepada negara dan rakyat.

Saya tidak nafikan asas perjuangan politik yang dinyatakan itu, iaitu demi rakyat dan negara. Cuma banyak yang tersasar.

Dalam sebuah negara demokrasi, kerjaya politik adalah batu loncatan yang terbaik bagi mendapat kuasa dan menggunakan kuasa.

Puncak kuasa ialah berjaya mengetuai sebuah kerajaan.

Banyak yang marah PM atas lawatannya itu. Soalnya siapakah yang meletakkan DS Najib dan orang politik berkuasa? Sudah tentu  kita melalui pilihanraya.

Ertinya kita sebagai pengundi tidak bijak menggunakan kuasa. Undi itu semacam tidak ada nilai dan harga, boleh saja dilupuskan dengan janji-janji manis orang politik yang inginkan kuasa, iaitu mendapatkan undi kita.

Apa makna melupuskan kuasa? 

Melupuskan kuasa ertinya memberi secara mutlak kuasa kita itu dalam bentuk undi kepada orang/parti politik. 

Maknanya setelah kita mengundi mereka, iaitu memberi kuasa, kita tidak boleh memintanya semula. Kuasa kita menjadi 'kosong'. Kena tunggu tempoh tertentu misalnya 4/5 tahun atau keadaan tertentu apabila berlaku kekosongan disebabkan misalnya kematian dan sebagainya.

Jika kita faham, dan menghargai undi kita itu, sudah tentu kita perlukan balasan yang memberi faedah kepada kita, rakyat dan negara dari orang/parti politik itu. 

Ya, semua orang/parti politik segera bersetuju dan mengangguk apa yang kita mahu sebagai balasan kepada undi yang diberi. Bahkan dalam banyak keadaan mendahulukan balasan seperti sepasang kain pelikat, wang bantuan anak sekolah dan sebagainya. Ini perkara biasa.

Satu analogi. Kita menjadi seorang pembeli ikan. Kita mesti ada ilmu tentang ikan yang hendak dibeli.   Wang ditangan kita. Ikan, penjual yang punya. Penjual pula mengatakan ikannya adalah yang terbaik. Itu iklan penjual.

Sudah tentu dengan nilai wang yang ada, kita mahukan ikan yang berkualiti, misalnya ensang yang masih merah, tidak bonyok dan sebagainya, sebelum kita bersetuju melepaskan wang kita itu kepada penjual.

Sama juga dalam hal berkaitan dengan memberi undi. Kita mesti ada ilmu dan pengetahuan tentang orang dan parti yang hendak kita beri undi,

Ingat, kita mahu lupuskan undi atau kuasa kita. Tidak semudah itu kita akan melupuskannya kepada mereka yang tidak memberi faedah kepada kita.

Jadi bagaimana untuk menentukan kepada siapa undi itu diberi?

Kita mesti ada ilmu tentang sebuah kerajaan iaitu dari proses pilihanraya sehingga kepada proses pengkerajaan dan perjalanan kerajaan.

Paling mudah ialah ilmu atau pengetahuan tentang kerajaan yang ada. 

Macam-macam yang boleh memberi petunjuk kepada kita sama ada terus mahu memberi kuasa atau berpindah kepada parti yang lain.

Jadikan kerajaan yang berkuasa sebagai ukuran atau rujukan kita untuk membandingkan dengan parti yang mahukan kuasa. Apa yang mereka mahu lakukan jika  kita beri undi kepada mereka. Sudah tentu mereka juga akan mengatakan atau menjanjikan yang terbaik.

Dengan demikian kita mesti menilai diantara dua pihak iaitu kerajaan dan pembangkang, dengan merujuk kepada apa yang telah dilakukan oleh kerajaan yang kita telah beri kuasa dulu, dan bukan berperasangka tentang kemampuan pembangkang. 

Dengan cara begini, kita boleh menilai harga (undi) kita dulu berbanding dengan balasan yang diberikan kepada kita. Jika tidak setimpal bahkan merugikan mengapa tidak kita berpaling kepada pembangkang. 

Dan jika pembangkang itu menjadi kerajaan kita lakukan penilaian dengan cara yang sama. Jika pembangkang yang menjadi kerajaan itu juga tidak memberi faedah kepada kita, berikan undi kepada pihak lain (pembangkang).

Dengan cara begini mereka, orang dan parti politik akan berlumba-lumba untuk memberikan perkhidmatan yang terbaik untuk rakyat  dan negara. Mereka tidak boleh lagi meremehkan undi dan kuasa kita, sebagai rakyat yang merupakan majikan mereka.

Kesimpulannya, jangan emosi dan marah sdangat kepada PM DS Najib atas percutian keluarga di luar negeri dengan menggunakan wang rakyat.  

Kita telah meluluskannya!