Theflowersellingboy

Isnin, 5 Januari 2015

Banjir dan Tanggungjawab

 
 
 
Saya masih mahu bercakap fasal banjir kerana ada berbagai respons dalam mendekati dan mendepani musibah ini.
 
Dua perkara yang mahu saya sentuh. Pertama , musibah banjir ini adalah atas kehendak dan izin Allah. Kedua, manusia bersifat tidak sempurna- ada kelebihan dan kelemahan.

Saya menerima dan mengaku hakikat itu.
 
Tapi dengan menggabungkan dua perkara diatas , saya berpendapat kita ada tanggungjawab. Ertinya kita tidak boleh lari dari mengambil tanggungjawab. 
 
Itulah sikap dan pendirian saya.
 
Kita ada tanggungjawab untuk memberi bantuan, tanggungjawab untuk mencari sebab-sebab berlakunya banjir dan tanggungjawab untuk mengelak kejadian musibah yang sama pada masa depan. 

Musibah dari Allah ini tidak cukup hanya berserah saja kepada Allah seolah-olah kita mengatakan Allah yang bertanggungjawab terhadap musibah ini? 
 
Apa tanggungjawab kita pula?
 
Wajarkah kita mengeluh, 'Apa boleh buat, Allah punya kuasa. Sudah kehendak Allah'.
 
Itu adalah keluhan orang yang tidak mahu ambil tanggung jawab. Keluhan orang yang malas. Keluhan orang yang tidak mahu berfikir. Keluhan orang yang tiada perasaan.
 
Mengeluh, kerana kita manusia yang lemah dan tidak ada daya upaya untuk mendepani banjir adalah  sikap yang tidak betul. 
 
Menjadikan kekuasaan Allah dan kelemahan pada diri sebagai alasan atau sandaran untuk melepaskan tanggungjawab adalah satu hal yang amat malang sekali. Sebenarnya kita telah memperkecilkan ciptaan Allah.
 
Bukankah manusia itu adalah sebaik-baik makhluk ciptaan Allah. Sudah tentu satu sifat yang baik itu ialah sifat bertanggungjawab.

Jika ada yang tidak bersetuju dengan pendirian saya itu, itu hak mereka. Cuma saya ingin bertanya:
 
Apa gunanya kita ada otak- biarkan ianya beku tanpa mahu berfikir? 
 
Apa guna ada jasmani atau batang tubuh -mengapa tenaga dan stamina yang ada disia-siakan kerana kita lebih suka untuk berpeluk tubuh, menyerah saja? 
 
Dan adakah kita tidak ada perasaan- hati nurani (perasaan) kita telah menjadi keras sehingga tidak langsung meransang semangat untuk sama-sama tersentuh akan sesuatu keadaan dan kejadian yang menimpa insan yang lain? 
 
Bagaimana pula jika kita sendiri dalam keadaan seperti itu , ditimpa sesuatu musibah?   
 
Masih lagi menyerah?

Ambillah tanggungjawab. 
 
Serahkan sedikit sebanyak buah fikiran , pandangan dan idea kita bagi mendepani musibah banjir ini. Bukan buat cerita palsu dan menghebahkannya.
 
Serahkan tenaga dan stamina kita bagi membantu mangsa-mangsa itu, semasa banjir dan sesudah banjir.
 
Serahkan sedikit sebanyak rezeki kita dalam bentuk wang ringgit dan bahan serta kelengkapan bagi membantu meringankan kesusahan mangsa banjir itu.
 
Kita manusia serba kurang. Jika kita tidak dapat melakukan ketiga-tiga tanggungjawab diatas lakukan apa yang termampu mudah-mudahan Allah memberkati pertolongan kita itu.
 
Wallahulam.
 
 
 
 
 

Ahad, 4 Januari 2015

Congak dan Ujian Akal




Ada tiga garisan lurus membentuk segi tiga, dan pada setiap hujung garisan itu ada ditandakan dengan satu titik. Berapakah jumlah semua titik pada garisan-garisan lurus yang membentuk segi tiga itu?

Cuba jawab, ujian akal ini.

Ujian akal adalah satu cara yang digunakan oleh guru-guru pada tahun 50/60 an dulu dalam menguji kecekapan murid dalam menggunakan akal secara cepat untuk menjawab sesuatu soalan. 

Satu lagi soalan ujian akal ini,

Dua orang bapa dengan dua orang anak  bersama dengan seorang cucu pergi berjalan-jalan. Cucu kehausan lalu meminta datuknya membeli aiskrim. Tapi datuk tiada duit maka diminta anaknya membeli aiskrim itu. Anak datuk itu membeli satu aiskrim untuk cucu datuk, satu untuknya dan satu lagi untuk datuk.

Berapa orang lagi yang tidak dibeli aiskrim.

Satu lagi ujian untuk menguji kecepatan dan kecekapan otak berfikir dan memberi jawapan ialah dalam bentuk soalan yang dipanggil congak. Congak ertinya buat kira-kira dalam otak tanpa berpandu kepada sesuatu alat seperti mesin kira atau sesuatu jadual. Jawab mesti cepat.

Biasanya ujian akal dan congak ini (disekolah saya- sekolah rendah di kampong) digunakan pada jadual mengajar akhir sebelum tamat hari persekolahan. 

Mana-mana murid yang berjaya menjawab soalan, murid itu dibenarkan untuk pulang awal, dan yang tidak dapat menjawab terpaksa tunggu sehingga tamat waktu persekolahan. 

Saya kira ini adalah satu bentuk motivasi agar setiap murid sentiasa bersedia bagi menghadapi congak dan ujian akal ini untuk segera balik ke rumah.

Tapi, murid yang berjaya menjawab soalan itu lebih suka menunggu sehingga tamat waktu persekolahan. Mengapa?

Sebab dia seronok melihat siapakah diantara kawan-kawan itu yang tidak dapat menjawab. 

Walaupun cara ini bertujuan untuk menggalakkan murid-murid sentiasa bersedia dan cepat berfikir, tapi kesan positifnya tidak terserlah sangat kerana yang berjaya tetap berjaya dan yang gagal adalah murid yang sentiasa gagal. 

Mengapa?

Saya rasa persaingan dalam pelajaran tidak ada ketika itu. Apatah lagi sekolah kampong. Gagal dalam pelajaran diterima seadanya, dan bukan satu perkara yang besar yang perlu diambil berat. 

Lagipun rata-rata orang kampong adalah miskin, dan jarang sekali anak-anak menaruh harapan atau berazam untuk belajar diperingkat lebih tinggi, atau ibubapa bersedia untuk menghantar anak belajar ke peringkat lebih tinggi kerana ianya membebankan.

Berita kejayaan anak dalam peperiksaan diterima sebagai satu bebanan.

Ertinya kejayaan atau kegagalan murid tidak bergantung sangat kepada teknik mengajar yang digunakan ketika itu.

Namun begitu bagi saya cara congak dan ujian akal ini amat memberi kesan sekali. Sebelum penggunaan mesin kira, saya akan melakukan congak dalam membuat sesuatu kira-kira. Jawapannya cepat dan betul.

Tapi apabila mesin kira mempengaruhi kehidupan terutama sepanjang bekerja,  otak saya menjadi tumpul untuk membuat congak. Saya tidak ada keyakinan untuk bercongak, khuatir membuat kesilapan, walaupun dalam kira-kira campur (tambah) yang mudah.

Begitu pun saya merasakan cara congak dan ujian akal ini patut digunakan semula dalam teknik mengajar ketika ini khususnya diperingkat sekolah rendah.

Sabtu, 3 Januari 2015

Banjir: Berbagai Cerita dan Berbagai Peluang


 
 
Musibah banjir adalah satu dari musibah yang menyeksakan.
 
Banjir, membawa berbagai cerita, membuka berbagai peluang. 
 
Banyak cerita-cerita duka dari suka. Rumah rosak dan hanyut, harta benda musnah, nyawa hilang, binatang peliharaan hanyut dan mati, berbagai infrastruktur seperti jalan dan jambatan rosak dan macam-macam kemusnahan yang berlaku.
 
Saya mahu bicara tentang peluang.
 
Berbagai peluang terbuka semasa banjir ini bergantung kepada sikap atau pendirian seseorang yang menjadikan asas dalam bertindak atau memilih melakukan atau tidak melakukan sesuatu.
 
Ada yang mengatakan banjir ini adalah ujian dari Allah. Dan jika ianya berhenti setakat itu saja, biasanya peluang yang diambil adalah dengan meminta mangsa banjir bersabar dan redha terhadap ujian itu, sambil memanjangkan doa kehadrat Allah agar musibah ini segera berlalu.  
 
Dan ada juga dari golongan ini mengambil peluang mengingatkan bahawa sudah sampai masanya hukum Allah dilaksanakan bagi mengelakkan musibah ini.
 
Ada juga yang mempunyai pendirian yang sama dengan mengakui bahawa banjir ini menyusahkan kehidupan, dan dengan itu mengambil peluang untuk membantu mangsa-mangsa banjir ini, disamping berdoa ke hadrat Allah agar banjir ini segera berlalu.

Ada juga mereka yang tidak terlibat dengan banjir, mengambil peluang menyampaikan berita atau perkhabaran palsu dan mengelirukan. Mereka terlaku suka dengan cara ini diatas kesengsaraan orang lain.

Ada yang mengambil peluang untuk menguatkan pengaruh atau mahu dapatkan nama. Disamping memberi dan menyampaikan bantuan, peluang diambil bagi menunjukkan atau memberitahu kepada orang ramai bahawa mereka terlibat dalam membantu mangsa banjir ini, tanpa mengambilkira keselamatan diri atau penat lelah.

Maka posing-posing yang menunjukkan bahawa mereka meredah air yang deras dan dalam sehingga memberikan gambaran bahawa ianya membahayakan diri, dirakamkan dengan menggunakan kamera dan video kamera, seterusnya disebarkan untuk jadi tontonan ramai orang.

Dan berbagai cara lagi ditunjukkan seolah-olah membantu mangsa banjir adalah keutamaan mereka.

Ada pula yang mengambil peluang untuk menunjukkan bahawa pihaknyalah yang ada kuasa dan mampu menghulurkan bantuan atau cepat memberi bantuan. Lalu hanya memberikan bantuan kepada 'orang' atau mereka dari golongan yang sama, dengan membiarkan golongan yang tidak sealiran yang juga memerlukan bantuan.
 
Isyarat yang hendak diberikan ialah jika kamu masuk golongan aku, kamu juga akan dapat bantuan.
 
Dalam masa yang sama, ada yang berkuasa dan mempunyai kemampuan segera untuk membantu itu mengambil peluang untuk menjadikan bantuan itu bagi memenangi hati 'orang lain' agar satu hari nanti orang lain itu akan menjadi sebahagian dari 'orang kita'.
 
Cara ini boleh memikat hati kerana mereka dibantu pada ketika dan keadaan yang tepat, waktu bantuan amat diperlukan.
 
Yang paling menarik sekali ialah peluang untuk membentuk kerajaan campuran antara UMNO dan PAS di Kelantan atas kepercayaan bahawa kemusnahan musibah banjir ini terlalu besar yang tidak akan mampu ditangani oleh PAS.
 
Sesungguhnya ada macam-macam cerita kesan dari musibah banjir ini. Dan bermacam-macam peluang terbuka untuk dipilih.
 
Namun satu perkara yang mesti sentiasa semua orang ingat ialah bahawa banjir ini amat menyeksakan kepada mangsa banjir itu. Jika itu ada dalam fikiran kita maka kita akan mengambil peluang bagi merengankan beban dan kesusahan mangsa banjir itu. 

Rebut atau ambillah peluang untuk merengankan beban mangsa banjir. 
 
Tidak kisahlah kalau ada yang mentafsirkan sebagai mahu berlakun, mahu menunjuk-nunjuk, mahu tunjuk pengaruh dan kuasa atau mahu menubuhkan kerajaan campuran. Yang penting adalah merengankan kesusahan mangsa banjir.
 
Kalau secara fizikal tidak dapat bersama merengankan kesusahan mangsa banjir itu, dari jauh ambillah peluang dengan menyalurkan wang atau pakaian/barang.
 
Jangan ambil peluang menyusahkan lagi mangsa banjir itu dengan menyebarkan berita-berita dan cerita tidak betul, palsu dan mengelirukan.
 
Jika terus juga mengambil peluang seperti itu, orang seperti ini mungkin tidak faham apa itu banjir yang menyeksakan. Oleh itu siasat perbuatan mereka ini, dan jika didapati betul, hukum mereka agar mereka tahu apa ertinya kesusahan. 
 
Sesungguhnya musibah banjir itu satu yang menyusahkan.