Theflowersellingboy

Isnin, 30 Disember 2013

Rasionalisasi Subsidi: Adakah ianya satu tindakan yang rasional?




Apa itu rasionalisasi subsidi? 

Sebelum itu baik kita fahami dulu apa itu rasionalisasi dan apa itu subsidi.

Rasionalisasi berasal dari kata asas rasional. Sesuatu yang rasional itu mempunyai sifat-sifat atau unsur antara lain waras, munasabah, logik, mempunyai alasan kukuh, yang masuk akal, adil, ada kebijaksanaan, yang boleh diterima ramai dan baik.

Manakala subsidi pula ialah satu bentuk bantuan bagi meringankan beban atau ketidakupayaan dalam menghadapi persaingan.

Dengan demikian rasionalisasi subsidi adalah satu usaha yang berasaskan logik, yang munasabah dan waras, mempunyai alasan kukuh, masuk akal, adil, yang ada kebijaksanaan yang boleh diterima ramai dan menghasilkan kebaikan dalam memberi bantuan bagi meringankan beban atau ketidakupayaan dalam menghadapi saingan.

Maknanya rasionalisasi subsidi itu adalah bertujuan untuk kebaikan ramai, iaitu untuk kebaikan rakyat.  Baik untuk rakyat, baiklah untuk  negara.

Ianya adalah satu usaha yang berasaskan fikiran yang waras, logik dan adil bagi membantu rakyat miskin dan berpendapatan rendah yang terbeban dengan kenaikan kos sara hidup , yang tidak ada upaya untuk bersaing dengan mereka yang berpendapatan tinggi. 

Jika rakyat berpendapatan rendah itu berterusan dibiarkan tanpa bantuan ianya akan melahirkan jurang  kehidupan yang semakin membesar sehingga menzahirkan perasaan tidak puas hati serta kebencian dalam diri orang yang tertekan itu terhadap orang berpendapatan tinggi dan pimpinan kerajaan yang diberi tanggungjawab untuk mengurus tadbir negara. 

Diatas, adalah rasionalisasi subsidi yang sepatutnya diusahakan kerajaan dari perspektif rakyat, khususnya rakyat miskin dan yang berpendapatan rendah. 

Bagi rakyat, sebarang usaha dalam merasionalisasikan subsidi, mestilah memberi menfaat kepada rakyat, untuk kebaikan rakyat, demi rakyat kerana rakyat mesti didahulukan, bukan demi kepimpinan untuk mengekalkan kuasa.

Sebaliknya, dari perspektif pimpinan kerajaan dan mereka yang berpendapatan tinggi dan hidup mewah, dan sebahagian pakar pelbagai bidang serta ketua beberapa NGO, logik dan kewarasan rasionalisasi subsidi  adalah dengan memotong subsidi itu sendiri atas alasan bahawa subsidi itu jika tidak dikurangkan dan seterusnya dihapuskan akan membebankan kewangan negara dan menjejas daya saing negara yang akhirnya boleh menjadikan negara muflis.
 
Mengikut pandangan mata mereka, cara terbaik dalam menghadapi kesan pemotongan subsidi dan kenaikan harga ini ialah pihak yang terbeban dan tertekan itu hendaklah menghadapinya dengan penuh ketenangan, bersyukur , menerimanya sebagai satu ketentuan takdir, menghilangkan sifat malas yang sentiasa mengharapkan bantuan dengan menggandakan usaha melakukan berbagai kerja bagi mendapat tambahan pendapatan serta berjimat cermat, tidak berbelanja membeli barangan mewah,  dan  tidak  boros dalam berbelanja. Rakyat miskin dan berpendapatan rendah hendaklah berbelanja 'dengan mengukur baju di badan sendiri'.

Bagi rakyat yang miskin dan berpendapatan rendah termasuk yang berpendapatan sederhana, rasionalisasi subsidi ialah satu usaha untuk mengekalkan subsidi atau bantuan, agar dapat meringankan beban kos sara hidup yang tinggi. Kerana pemotongan subsidi akan membuatkan harga bahan yang diberi bantuan itu akan naik, seperti harga minyak dan gula.

Adalah tidak waras, tidak logik dan tidak rasional serta tidak adil mengatakan bahawa pemotongan subsidi keatas sesuatu barang dan perkhidmatan tidak akan membuatkan harga barangan dan perkhidmatan itu tidak naik. Hanya orang yang suka berkhayal, yang hidup penuh kemewahan dan yang mahu kekal berkuasa  dan bermuka tebal saja, sanggup untuk mengatakan begitu, sedangkan dihadapan mata kepala sendiri, sedia terpampang harga yang tinggi setelah subsidi dipotong berbanding dengan harga sebelumnya.

Pendek kata rakyat berhujah bahawa MENGEKALKAN SUBSIDI adalah satu usaha yang RASIONAL. 

MEMOTONG dan MENGHAPUS  SUBSIDI adalah usaha yang TIDAK RASIONAL.

Oleh itu perspektif pimpinan kerajaan dalam usaha rasionalisasi subsidi ini dengan cara MEMOTONG SUBSIDI adalah tidak berdasarkan pemikiran yang  logik, dilakukan secara tidak  munasabah, tidak masuk akal, tidak mempunyai asas yang kukuh dan tidak adil dalam keadaan dan suasana ketika mana sebahagian besar rakyat masih hidup miskin, berpendapatan rendah dan sederhana yang sedang terhimpit dan menghadapi berbagai kenaikan harga barangan dan perkhidmatan, dan akan dihimpit lagi dengan pengenaan cukai GST.

Dalam keadaan tidak ada pertambahan pendapatan, sebaliknya menghadapi kenaikan kos sara hidup, maka adalah TIDAK ADIL bahkan bersikap ZALIM jika bantuan atau subsidi dikurangkan.

Ini tidak bermakna pemotongan subsidi dengan cara merasionalisasi subsidi itu tidak patut dilakukan. Ia perlu dilakukan bagi mengurangkan beban tanggungan kewangan negara. Wang jimatan dari pemotongan subsidi itu akan memperkukuhkan kewangan negara untuk mampu berdaya saing dalam ekonomi global yang terbuka tanpa sempadan. Jika kewangan dapat diuruskan secara terbaik, tanpa berbagai kepincangan, insyaAllah, ekonomi negara akan bertambah mapan. Negara makmur, rakyat juga yang senang akhirnya.

Jadi apa yang tidak kena dengan rasionalisasi subsidi yang diusahakan oleh kerajaan ini sehingga mendapat tentangan sebahagian rakyat?

Yang tidak kena ialah pelaksanaannya pada ketika pendapatan rakyat tidak bertambah, dan dalam masa yang sama kos sara hidup semakin bertambah. Lihat saja kenaikan berbagai harga barangan dan perkhidmatan seperti minyak, gula, cukai pintu, tambang bas, lrt, teksi, tol, perkakas alat tulis dan perkhidmatan tv berbayar, disamping kenaikan bermusim harga ayam dan barangan keperluan waktu perayaan.  

Amat malang sekali, kenaikan satu harga barang akan memberi kesan kepada harga barang yang lain. Ianya kenaikan berangkai.

GST pula akan mengangakan mulut pada April 2015.

Pendapatan dan kos sara hidup bukan saja tidak setara (matching) bahkan terlalu jauh jurang pemisahannya. Macam mana tergamak kerajaan mengurangkan atau memotong subsidi, seolah-olah tiada langsung belas ikhsan keatas mereka yang terbeban ini. 

Adilkah tindakan itu sedangkan pimpinan kerajaan hidup dalam keadaan mewah, boros, membazir, rasuah, salah guna kuasa, dan mendapat berbagai keistimewaan yang dibayar oleh wang negara seperti kediaman, bil utiliti (air dan letrik), kereta termasuk kos minyak dan penyenggaraan, tol; menuntut berbagai elaun untuk dibayar dengan wang negara dalam urusan rasmi, termasuk makan dan minum pagi, makan tengah hari, minum petang, dan makan malam semasa bermesyuarat dan tugasan rasmi yang lain. 

Kalau turun ke padang atau keluar dari ibupejabat, misalnya melakukan perasmian bagi sesuatu acara atau pecah tanah bagi sesuatu projek, makan dan minum ditanggung beres. Sudah tentu upacara itu diakhiri dengan sembah kasih cendera mata/cenderahati dari rakyat yang susah berpendapatan rendah, sebagai tanda kenangan kerana sudi mencemar diri.   
  
Jadi ada rasionalnya, ada logiknya, ada munasabahnya, ada asas yang kukuh, ada kewarasan, dan sesungguhnya adil sekali jika rakyat menyatakan tidak bersetuju dengan kaedah rasionalisasi subsidi yang diusahakan kerajaan itu iaitu dengan memotong subsidi. Bagi rakyat mengekalkan subsidi adalah sebenarnya cara yang betul dan sesuai dipanggil rasionalisasi subsidi.

Ertinya rakyat tidak menentang usaha kerajaan melakukan rasionalisasi subsidi jika keadaan dan suasananya sesuai, dan jika wang negara diuruskan secara terbaik.

Ertinya juga rakyat bukan menentang usaha kerajaan memotong subsidi yang bertujuan mengukuhkan kewangan kerajaan tapi rakyat menentang kerana tidak percaya dan yakin wang jimatan itu atau apa-apa tambahan pendapatan negara sama ada melalui kenaikan harga barangan dan perkhidmatan dan juga GST akan diurus secara terbaik demi kemantapan ekonomi negara untuk menfaat rakyat.

Pimpinan kerajaan sentiasa menafikan tentang salah urus tadbir negara. Tapi mana boleh menyorok bangkai gajah dengan sehelai daun keladi. Sesunguhnya, pimpinan kerajaan boleh main silap mata dengan setengah orang tapi setengah orang lagi mempunyai mata yang amat tajam, yang sentiasa memerhati dan mengesan setiap gerak anggota badan pimpinan.

Jadi kaedah rasionalisasi subsidi kerajaan itu adalah tidak rasional. 

Dibawah ini diturunkan beberapa petikan kata-kata pimpinan kerajaan dan mereka yang hidup mewah yang menasihatkan rakyat yang tertekan dengan pemotongan subsidi dan kenaikan harga barangan dan perkhidmatan untuk diberi penilaian. 

Rasionalkah jalan pemikiran mereka dan ada belas ikhsan kah mereka itu terhadap orang susah?

i) Kami tidak terima sebarang aduan, ini membuktikan rakyat sokong barang naik -Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kepenggunaan.

Rakyat sokong barang naik? Gila punya rakyat.

ii) BN berhak naik barang kerana menang pilihanraya--Perkasa.

Menaikkan harga barang sebagai satu hak? Itukah janji BN jika menang pilihanraya?

iii) Pengguna boleh guna laluan tidak bertol kalau tidak mahu bayar tol ---Menteri di JPM.

Adakah itu satu penyelesaian jika rakyat memerlukan bantuan? Menyenang atau menyusahkan?

iv) Harga petrol tidak naik, tetapi hanya subsidi petrol dikurangkan--Menteri Kewangan dan Timbalan.

Tidak naikkah jika sebelum pemotongan subsidi , harga Ron 95 RM 1.90 dan setelah dipotong/kurang subsidi menjadi RM2.10? Waraskah orang yang berkata begitu.

v) Kurangkan gula lebih baik untuk kehidupan seks anda --PM.

Begitu pulak cara berfikir PM.

Dan banyak lagi yang tidak langsung dapat membantu bagi meringankan beban tanggungan sara hidup yang tinggi.

Jadi bagaimana rasionalisasi subsidi dapat dilakukan oleh pimpinan yang mempunyai pemikiran seperti itu, pemikiran yang tidak rasional yang tidak mengenal makna keadilan.

Ahad, 29 Disember 2013

Berbagai Persoalan Tentang Kenaikan Harga



Kenapa harga naik, ada pihak yang suka memberi nasihat atau mengingatkan orang berpendapatan rendah agar bekerja lebih keras untuk dapat wang tambahan, berjimat cermat jangan membeli barang mewah, menerima kenaikan harga itu sebagai ketentuan takdir, kenaikan harga sebagai satu fitrah kerana tiada negara yang tidak mengalami kenaikan harga.

Adakah disebabkan orang susah berpendapatan kecil itu saja yang tidak suka harga naik? Adakah orang berpendapatan kecil saja yang amat terbeban dan hanya tahu merungut dengan kenaikan harga tanpa mahu berusaha lebih? Adakah orang berpendapatan kecil itu suka membeli keperluan yang mewah dan boros berbelanja kalau harga tidak naik? Adakah orang berpendapatan kecil itu malas, tidak mahu bekerja keras? Adakahorang susah berpendapatan kecil tidak tahu bersyukur kerana tidak tenang dalam menghadapi kenaiakan harga?

                                             Atau

Adakah orang yang berpendapatan besar itu tidak terkesan dengan kenaikan harga? Adakah orang berpendapatan tinggi saja yang tahu bersyukur dan sanggup menghadapi kenaikan harga dengan tenang? 

                                             Dan

Kenapa tidak banyak pihak termasuk perdana menteri, menteri, professsor, ahli akademik, NGO , pakar dalam berbagai bidang tidak mahu mencari sebab mengapa harga itu naik? Kenapa ada menteri mengatakan tidak ada kenaikan harga sedangkan harga barang itu memang naik yang membuatkan kuasa beli telah menurun? Kenapa ada juga menteri yang kata rakyat sokong kenaikan harga atas dasar tiada aduan dari rakyat? Mengapakah gerakan rakyat meminta harga turun tidak ditafsirkan sebagai aduan rakyat yang tidak menyokong kenaikan harga? Mengapa pula perkataan turun harga itu telah disamakan dengan guling kerajaan? Mengapa pula ada pihak yang menyatakan bukan salah kerajaan dengan kenaikan harga? Tapi mengapa pula kerajaan mahu mengambil tindakan keatas rakyat yang meminta harga diturunkan, jika kerajaan tiada kena mengena dengan kenaikan harga?

Itulah diantara banyak persoalan berkaitan dengan kenaikan harga. Walaupun persoalan-persoalan itu berbagai-bagai, tapi semua orang tidak suka kenaikan harga, jika:

i) kuasa beli menjadi kurang

ii) mengeluarkan wang poket sendiri

iii) hidup terlalu tertekan.

Orang berpendapatan tinggi termasuk perdana menteri, menteri, professor dan pakar-pakar dalam berbagai bidang serta ketua-ketua NGO juga akan menerima kesan kuasa beli menjadi kurang.

Tapi bagi perdana menteri dan menteri, kereta negara belikan. Penyenggaraan kereta termasuk beli minyak, negara bayar. Rumah , negara sediakan atau negara yang bayar sewa. Air api, negara yang bayar. Bayaran tol, boleh tuntut negara bayar. Minum pagi, makan tengah hari, minum petang dan makan malam, negara yang tanggung dalam setiap kali menguruskan tugas rasmi seperti mesyuarat dan mealakukan lawatan. Hotel pun negara yang bayar.

Jadi perdana menteri dan menteri tidak mengeluarkan dari poket sendiri. Sebab itu mereka tenang dalam menghadapi kenaikan harga dan sentiasa meminta orang pandai bersyukur.

Bagi selain dari perdana menteri dan menteri, mereka yang berpendapatan tinggi juga mempunyai berbagai keistimewaan. Antaranya mendapat berbagai elaun, dan  peluang yang luas dan terbuka untuk mendapat tambahan pendapatan. 
 
Orang-orang seperti ini juga boleh tenang dalam menghadapi kenaikan harga dan sudah tentu mudah untuk kata bersyukur dengan rezeki yang diterima.

Jadi orang miskin dan berpendapatan rendah saja yang terjejas kuasa beli, yang terpaksa keluar duit dari poket sendiri, dan hidup sentiasa tertekan dari dulu sehingga kini, dan besar kemungkinan selama-lamanya jika kerajaan atau mana-mana pihak mengatakan antara lain kerajaan tidak bertanggungjawab denagn kenaikan harga dan kenaikan harga ini perkara biasa maka dengan itu kita hendaklah hadapi dengan tenang, jangan boros, tambah kerja dan jangan malas. Bersyukurlah dengan rezeki yang ada.


 

Sabtu, 28 Disember 2013

DEBARAN dan HARAPAN RAKYAT: Tahun 2013 dan 2014.




Tidak berapa hari lagi kita akan meninggalkan tahun 2013 yang sangat-sangat kita tunggu dulu. Kita tunggu dengan penuh debaran dan harapan. Bilakah PRU 13 akan diadakan, itu debaran dan harapan kita. Akhirnya PRU 13 telah diadakan pada 5 Mei 2013.

Kemuncak debaran dan harapan ialah pada malam menunggu keputusan PRU 13 itu. Berdebar kerana persaingan terlalu hebat antara BN dan PR. BN berdebar takut kalah. PR pun berdebar kerana harapan menang boleh jadi kalah. Masing-masing-masing berdebar dan mengharapkan yang terbaik.

Akhirnya BN dan PR masing-masing mengistiharkan diri menang. BN menang kerusi melebihi PR, lantas layak menubuhkan kerajaan menurut sistem yang telah digunapakai selama ini. PR juga menang kerana mendapat undi dari suara terbanyak pengundi, mengatasi undi yang diterima oleh BN (52% vs 47%), selaras dengan konsep demokrasi. 

Tapi PR tidak layak menubuh kerajaan kerana tidak memenuhi syarat yang telah terpakai dalam membentuk kerajaan.

BN tubuh kerajaan. PR mengadakan perhimpunan memberi tahu rakyat bahawa sebenarnya parti itu yang menang. Sehingga menghampiri  tahun 2014, peperangan diantara BN dan PR dalam mempengaruhi fikiran rakyat masih berterusan.  Kesannya tidak baik kepada negara.

BN menubuhkan kerajaan atas kekuatan memenangi lebih kerusi dan bukan suara majoriti pengundi boleh menyusahkan parti itu untuk mentadbir secara licin tanpa gangguan.

Tapi kita tidak boleh salahkan BN kerana menubuhkan kerajaan walaupun tidak mendapat sokongan majoriti. Sistem yang kita telah gunapakai semenjak merdeka ialah hanya parti yang memenangi kerusi yang banyak layak membentuk kerajaan.

Dalam masa yang sama kita tidak juga boleh menyalahkan PR, kerana majoriti rakyat mengundi parti itu. Pengundilah sebenarnya yang menentukan kerajaan dan bukan kerusi. Sebab kita mengurustadbir berdasarkan kehendak majoriti pengundi bukan banyaknya bilangan kerusi yang kita perolehi.

Jadi siapa yang bersalah?  

Banyak benda yang salah dan tidak kena. Antara yang terpenting ialah sistem pengurusan pilihanraya dan jurang tahap kefahaman rakyat tentang amalan pilihanraya dalam sebuah negara yang mengamalkan demokrasi. Terlalu panjang untuk dibicarakan. 

Cuma memadai kita mengatakan terdapat jurang diantara penduduk bandar dan luar bandar dari segi kefahaman tentang pilihanraya dan demokrasi; dan diantara parti dan kerajaan.

Sebahagian besar rakyat, khususnya diluar bandar masih lagi belum cukup matang tentang politik dan demokrasi; yang masih lagi tidak dapat membezakan diantara parti dan kerajaan. Ini ada sangkut paut dengan dua perkara utama. Pertama tiada pendidikan atau pendidikan yang rendah. Kedua, terdedah dan menerima  maklumat yang terhad dari sumber yang sama. 

Maka kecenderungan mereka (pengundi luar bandar) hanya kepada satu pihak saja iaitu pihak yang menguasai maklumat itu iaitu parti BN. BN lah yang menguasai penyebaran maklumat kepada pengundi luar bandar. Lantas BN lah yang menjadi pilihan kerana mereka banyak terdedah dan menerima maklumat dari sumber BN. (BN dan kerajaan tidak dibezakan).

Sebaliknya dikawasan bandar, pengundi banyak terdedah kepada sumber makluamt yang berbagai, disamping mempunyai pendidikan lebih baik berbanding dengan pengundi luar bandar. Mereka berani mengambil risiko untuk berubah. Sebab itu PR dapat menguasai pengundi dalam bandar.

Walaupun PRU 13 telah berlangsung, keputusan sudah diketahui, BN telah membentuk kerajaan, tapi perang politik masih lagi berterusan. Sekali lagi saya katakan ianya tidak sihat untuk negara dan rakyat.

Yang menjadi keadaan perang tak sudah-sudah ini ialah kerana BN tidak memenangi suara majoriti.

Ditambah pula dengan masalah yang BN sendiri lakukan. Pertama, kesan dari urustadbir yang lepas. Walaupun BN menafikan, tetapi rekod rasmi yang dikeluarkan oleh kerajaan sendiri seperti laporan Ketua Audit Negara, dan laporan dari institusi dan agensi antarabangsa seperti Bank Dunia dan Global Financial Integrity tidak memberi nama yang baik dalam hal tata kelola urustadbir kerajaan.

Pembaziran, penyelewengan, rasuah, salah guna kuasa, perbelanjaan tidak berkhemah yang membuatkan bajet tahunan sentiasa defisit, hutang negara yang terlalu tinggi hampir mencapai had yang dibenarkan undang-undang, menjual aset negara  dan kemorosatan prestasi pendidikan adalah sebahagian dari hasil pengurusan kerajaan BN.

BN juga mendapat nama buruk kerana memberi keistimewaan kepada sekumpulan elite bagi mengusai ekonomi negara misalnya dalam perniagaan beras, gula, khidmat tv berbayar, telekomunikasi, otomotif, penjanaan tenaga bebas, konsessi lebuhraya, pelabuhan dan banyak lagi

Satu lagi unsur yang membuatkan rakyat resah gelisah ialah kenaikan harga barangan dan perkhidmatan. 

Apa pun alasan yang digunakan, kenaikan harga tetap memberi kesan yang menyusahkan rakyat terutama yang berpendapatan rendah. Tambah-tambah lagi BN dengan secara terbuka telah berjanji untuk mengurangkan kos sesuatu barang dan perkhidmatan dalam aku janji semasa meraih undi PRU 13 seperti menurun tol secara berperingkat dan harga kereta.

Yang paling jelas dan tidak mudah dilupai ialah janji untuk menambahkan BR1M dari RM500 kepada RM1,200. Tapi yang diberi hanya RM 650 saja. BN mungkir janji.

Dan rakyat tidak dapat menerima logik tentang perlunya kenaikan harga petrol walaupun Kerajaan BN menafikan menaikkan harga itu. Begitu juga dengan gula. Sama juga dengan letrik.  Demikian juga dengan tol.

Semua kenaikan itu akan mengurangkan kuasa beli rakyat. Menyusahkan rakyat. Rakyat sentiasa bertanya: Mana orang yang tidak menggunakan pengangkutan yang memakai minyak? Mana barang dan perkhidmatan yang boleh sampai kepada rakyat tanpa menggunakan kuasa minyak? Begitu juga dengan gula, letrik dan tol. 

Logik rakyat ialah kenaikan harga barang-barang itu akan mempengarauhi kenaikan barang dan perkhidmatan yang lain, Ianya berangkai.

Apatah lagi dengan GST! Cukai yang dikenakan kepada semua orang bagi semua barangan dan perkhidmatan melainkan yang tersenarai sebagai yang dikecualikan. Rakyat menjadi parah. 

Sebaliknya kerajaan kata cukai GST bertujuan untuk memperkukuhkan ekonomi negara. Pendapatan negara akan bertambah berlipat ganda. Pendapatan yang bertambah akan membolehkan kerajaan memberi perkhidmatan terbaik kepada rakyat. Banyak program dan projek untuk kebaikan rakyat boleh dilaksanakan.

Apa yang kerajaan kata itu benar kerana GST akan menambahkan pendapatan negara kerana semua rakyat kena cukai. Tapi kerajaan tidak mempunyai rekod yang baik dalam menguruskan wang negara. 

Itulah masalah kepimpinan BN yang ada dari dulu dan kini. Jika masih lagi membiarkan cara lama berterusan, maka selama-lamanya BN bermasalah dalam menyakini rakyat.

Dengan demikian debaran rakyat dalam menghadapi tahun 2014 lebih hebat dari tahun 2013. Harapan rakyat pun terlalu tinggi. 

Sebab itu menjelang memasuki tahun 2014, rakyat yang merasa tertekan dengan kenaikan harga, yang terlalu resah gelisah dengan kedatangan GST pada April 2015 dan yang sudah tahu BN mungkir atas janji yang telah dibuat semasa meraih undi PRU 13, mahu menyatakan kepada kerajaan BN bahawa mereka tidak mahu diperlakukan seperti itu. 

Tolonglah, please. Itu HARAPAN yang mereka mahu sampaikan kepada kerajaan BN menjelang tahun 2014.

BN wajar menyambut Harapan Rakyat itu dengan penuh simpati dengan berpegang kepada kata-kata Rakyat Didahulukan.

Jika BN tidak berbuat demikian, PR akan menyambut harapan rakyat itu dengan penuh simpati. Jangan salah rakyat jika rakyat menyebelahi PR. Dan jangan salah PR kerana majoriti rakyat memberi undi kepada PR dalam PRU 13. PR menjalankan amanah seperti yang dikehendaki oleh suara majoriti.

Jadi tahun 2014, BN dan PR akan meneruskan perang politik. Rakyat juga yang susah. Debaran jantung semakin kuat. Banyak yang mati sakit jantung.