Theflowersellingboy

Isnin, 23 September 2013

MISKIN dan GANAS

Orang miskin memang ganas. Orang mengganas kerana miskin. Miskin dan ganas adalah pasangan yang serasi. Sama juga dengan irama dan lagu, subsidi dan harga, politik dan penipuan tidak boleh dipisahkan. Ianya kesan mengesan, pengaruh mempengaruhi, perlu memerlukan dan lengkap melengkapi. Ianya bersifat inklusif bukan 'mutually exclusive'.

Tiada miskin, tiada ganas. Tiada irama pincanglah lagu. Tiada politik rosaklah penipuan.Tiada subsidi naiklah harga.

Ertinya jika kita mengidamkan kehidupan yang aman, selamat dan tenang tanpa keganasan kita perlu hapuskan kemiskinan. Sama juga jika halwa telinga kita merindui kemerduan sebuah lirik, sediakanlah iramanya. Begitu juga halnya dengan penipuan, hapuskan berpolitik hancur leburlah penipuan. Jika subsidi membebankan kewangan kerajaan dan perlu dikurangkan, terimalah kenaikan harga.

Saya hanya mahu meneruskan bicara tentang miskin dan ganas. 

Siapakah orang atau kalangan manusia yang dikatakan miskin. Dalam kata-kata lain apa ciri-ciri orang miskin ini. Secara amnya orang miskin ini adalah orang atau kalangan orang yang tidak berkecukupan dalam banyak hal dalam meneruskan kehidupan berbanding dengan orang lain atau kalangan yang lain.

Ketidakcukupan inilah yang melahirkan perasaan, fikiran dan cara hidup yang berbeza.

Orang miskin mudah kecewa, terusik hati, gundah gulana, sedih dan berhiba, tidak berpuashati, benci-membenci, merintih nasib, berdendam, cemburu dan irihati, berkeadaan kotor dan selekeh. Mereka jarang sekali berwajah ceria. Mereka berani mati kerana bagi mereka tiada apa-apa yang perlu dikhuatiri dan tiada apa-apa yang rugi. Mereka tidak punya apa-apa.

Namun perasaan itu hanya terhadap orang yang berkecukupan atau orang berada atau orang kaya atau orang yang hidup senang. Sesama sendiri mereka berkongsi perasaan dan fikiran yang sama. Orang kaya adalah musuh mereka. Begitu juga orang miskin adalah musuh orang kaya.

Tapi mereka saling perlu memerlukan. Tiada orang kaya kalau tiada orang miskin. Tiada orang miskin, kalau tiada orang kaya.  

Dalam sebuah kehidupan, orang kaya dan miskin tidak dapat elak dari berhubungan diantara satu sama lain. Kedua-duanya saling perlu memerlukan.

Orang miskin perlukan pekerjaan untuk mendapat upah bagi menyara hidup. Orang kaya pula mempunyai kemampuan bagi mewujudkan pekerjaan. 

Sampah sarap, sisa dan najis buangan mesti diurus dengan baik bagi satu persekitaran yang bersih dan sihat. Siapa yang sanggup melakukan? Sudah tentu orang miskin yang hidupnya susah yang memerlukan upah bagi menyara kehidupan. 

Sekiranya pekerja mengutip sampah atau penjaga tandas tidak bekerja satu hari saja, keadaan persekitaran termasuk tandas  akan terbiar dengan sampah sarap dan najis buangan yang kotor, busuk lagi menjijikkan. 

Bagi orang kaya yang telah biasa hidup selesa dalam persekitaran yang bersih dan aroma wangian, keadaan yang kotor dan jijik itu amat menyusahkan. Tapi bagi orang miskin, mereka masih lagi boleh bertahan.  Kehidupan dalam persekitaran yang kotor dan berbau busuk,  tidak asing bagi orang miskin.

Untuk itu orang kaya atau pihak yang diberi kepercayaan untuk menguruskan kekayaan kenalah menyediakan pekerjaan bagi orang miskin. Ianya menjadi satu tanggungjawab kepada orang kaya dan pengurus kekayaan untuk melakukannya. Jika gagal melakukannya tidak wajar orang itu menjadi orang kaya atau pengurus kekayaan.

Dimana kaitan diantara miskin dan ganas itu? 

Tadi saya nyatakan bahawa orang miskin  ini sentiasa berpendirian bahawa mereka tidak berkecukupan. Dengan itu perasaan mereka, fikiran mereka diselaputi dengan kekecewaan, sedih dan hiba, gundah gulana, tidak berpuashati, cemburu, benci dan yang lainnya disebabkan ketidakcukupan itu. Air muka mereka pun tidak mudah ceria, sebaliknya mendung dan masam macam cuka. 

Orang miskin ini  tidak ambil kisah apa yang akan terjadi walaupun mati. Mereka berani mati, tiada apa-apa yang mereka kesal dan takuti. Jika mati , tiada apa benda dan harta berharga yang  mereka tinggal. Anak dan saudara mara yang mereka tinggalpun tiada apa-apa makna kerana mereka itu hidup miskin juga.

Dengan ketidakcukupan itu serta perasaan yang terlahir darinya telah membentuk satu sikap yang bermusuhan (ertinya tidak suka) dengan orang kaya atau pengurus kekayaan yang diamanahkan, jika mereka itu tidak menjalankan tanggungjawab dengan baik dan penuh amanah. Dengan lain perkataan tidak mewujudkan peluang pekerjaan atau keadaan yang membolehkan orang miskin itu mencari makan. Mencari makan bermaksud untuk mengisi perut, mempunyai tempat tinggal dan berpakaian.

Jika keadaan orang miskin itu berterusana dan semakin teruk, perasaan bermusuhan itu akan sampai ke puncak perasaan tidak ambil kisah, 'apa nak jadi jadilah'. Ertinya mereka berani mati. Ertinya membunuh dan dibunuh bukan satu hal yang perlu dipertimbangkan baik buruknya. 

Jika ketidakcukupan itu besar dan melebar berbanding dengan apa yang dimilikki oleh orang kaya atau pengurus kekayaan , sehingga mengujudkan satu jurang pemisahan yang begitu jauh memisahkan antara miskin dan kaya, orang miskin ini tidak ada pilihan melainkan terjun dalam jurang itu untuk dapat mencapai anggota badan orang kaya dan pengurus kekayaan. 

Mereka berbuat begitu, bukan untuk memohon pertolongan tapi melepaskan segala sifat-sifat kemiskinannya kepada orang kaya dan pengurus kekayaan itu, mengganas. Mereka akan mengganas. Sama ada kesannya dalam bentuk cedera rengan, parah dan hilang nyawa, pada diri sendiri atau pada orang kaya, ianya tidak perlu diambil peduli.

Apabila berlaku seperti itu maka ramai orang terutama orang kaya yang diganasi itu akan berkata, " Jahat sungguh orang miskin ini".

Tapi layak dan adilkah kata-kata itu dihamburkan kepada simiskin papa kedana itu?

Fikirkan tiga perkara ini saja untuk dijadikan garis panduan bagi menjawab soalan itu. 

i) Kehendak perut simiskin sama juga dengan kehendak perut sikaya, mereka mahu makan. Yang berbeza adalah saiz makanan, jenisnya dan kekerapan perut itu diisi dengan makanan. 

ii) Tempat berteduh dari hujan panas dan untuk berbaring, tidur dan bermesra-mesraan. Bezanya dengan orang kaya ialah suasana, persekitaran dan aroma tempat tinggal itu. Sudah tentu orang kaya mudah saja tersenyum semasa bermesra-mesraan dengan wangian yang meransangkan.. 

iii) Pakaian untuk menyelaputi anggota badan, sekurang-kurangnya boleh menutupi peralatan sulit. Bezanya orang kaya boleh melakukan persalinan pakaian pada kekerapan menurut kemahuan. Menutup anggota badan termasuk alat sulit bukanlah satu pertimbangan apabila melakukan persalinan. Bertukar pakaian adalah atas dasar bila mahu saja.  

Sudah tentu anda mempunyai cara fikiran dan pertimbangan yang lain bagi menjustifikasi atau menyanggah kenyataan: Jahatnya Orang Miskin Ini.

Tidak mengapa. Semua orang ada hak untuk berfikir dan menyatakan pandangan dan pendirian masing-masing.

Saya ada jawapan atau pendirian tentang kata-kata itu.

Bagi saya yang menyebabkan orang miskin jadi ganas adalah orang kaya dan pengurus kekayaan yang diberi amanah tetapi tidak menjalankan tanggungjawab yang baik dan beramanah. Sememangnya miskin dan kaya adalah satu hakikat hidup. Ya orang miskin itu hidup dan orang kaya itu hidup. Tapi apa makna sebuah kehidupan jika tidak cukup makan, tiada tempat tinggal dan bertelanjang tanpa pakaian.

Jiran anda yang anda boleh lihat mempunyai segala-galanya. Tidak terkeliurkah anda apabila melihatnya. Kalau terkeliurpun tidak mengapa kerana ianya hanya mengeluarkan bau busuk yang hanya melilih dibibir anda saja.

Tapi  sudah tentu anda cemburu? Sudah tentu anda marah? Jika anda tidak berperangai begitu, anda adalah malaikat, bukan manusia seperti orang miskin dan orang kaya.

Kemarahan anda ini semakin memuncak dan tidak boleh ditahan lagi untuk diterjemahkan dalam perlakuan keganasan jika pengurus kekakyaan yang diamanahkan telah pecah amanah. Tapi sayang sekali simiskin papa kedana ini tidak memilih mangsa. Siapa saja ditibainya termasuk yang miskin atau senang sedikit darinya.

Jadi kejadian-kejadian ragut, peras ugut, rompak, curi, pecah rumah, pecah kereta, bunuh membunuh adalah sebahagiannya dilakukan oleh simiskin. Tiada hal bagi mereka mengganas. Tapi tidak adil dan tidak wajar melabelkan mereka sebagai suka melakukan perbuatan-perbuatan itu. Ada pihak lain yang menyebabkan mereka jadi begitu. Ertinya pihak itu adalah juga bersubahat melakukan keganasan. 

Siapa mereka?  

Benarkah miskin dan ganas itu tidak dapat dipisahkan. Adakah orang kaya itu tidak ganas. Bolehkah kita katakan keganasan itu berlaku kerana adanya persubahatan antara yang kaya dan miskin. Contohnya bekalan senjata api Amerika kepada mana-mana pihak yang mahu menjatuhkan sesuatu kerajaan yang dibenci oleh Amerika. 

Bukankah Amerika itu kaya. Dan bukankah penerima bekalan senjata itu miskin sebab itu menerima bantuan. 

Bukan kah bantuan itu boleh kita panggil subsidi. Bukankah orang miskin sukakan subsidi.

Siapa pula yang memberi dan menarik subsidi.

Sengaja saya memaparkan soalan-soalan itu. Fikirkanlah akan maksud nya. Jangan risau jika ianya berbeza dengan maksud yang ada dalam kepala saya. Jika ada yang menganggap ianya sebagai mengarut, itupun tidak mengapa. Asalkan jangan menjadi pengganas dan bersubahat dengannya.

Sekarang ini mari kita bersama mencipta sebuah lagu yang lirik dan iramanya boleh mengasyik dan melunakkan pendengaran hawa telinga simiskin dan sikaya agar mereka tidak bersubahat melakukan keganasan khususnya sikaya.

Bukankah irama dan lagu tiada boleh dipisahkan?

 





 






  

Sabtu, 21 September 2013

Chin Peng dan Abunya: Membuka Kisah Benar.


Secara peribadi saya tidak bersetuju mayat atau abu dari pembakaran mayat Chin Peng, Setiausaha Agung PKM yang telah menyebabkan banyak anggota keselamatan negara dan rakyat Malaysia terbunuh dan cedera semasa darurat dulu dibawa dan ditanam dimana-mana bumi di Malaysia. 

Saya percaya sebahagian besar waris pasukan keselamatan, termasuk saya, yang walaupun tidak menerima nasib malang seperti anggota yang lain yang terbunuh dan cedera, masih terasa akan suasana ketakutan berhadapan dengan ancaman serangan hendap pasukan PKM pada zaman darurat dulu.   

Walaupun usia saya waktu itu baru 10 tahun  tapi saya masih ingat akan ketakutan perjalanan dari Keroh ke Klian Intan dan seterusnya ke Kg. Lalang.  Kami (emak dan abah serta saya 4 beradik) menaikki lori polis yang didahului oleh sebuah kereta kebal bagi melindungi kami dari serang hendap komunis. Tidak ada seorang pun dari kami yang bersuara. Semuanya diam seolah-olah jika bersuara, komunis akan dapat mendengari suara kami lalu membuat serang hendap.

Nasib kami baik. Tiada serang hendap kominis. Kami semua selamat. 

Maknanya tanpa diserang hendap pun, komunis tetap memberi tekanan perasaan kepada saya pada masa itu. Saya sentiasa takut.

Sebab itulah saya tidak bersetuju mayat Chin Peng atau abu mayatnya ditanam di Malaysia.

Tapi pada hari ini saya mendapat maklumat bahawa dalam perjanjian damai diantara kerajaan Malaysia dan PKM ada peruntukan (syarat) yang membenarkan Chin Peng dan anggota PKM yang lain untuk balik ke Malaysia atau sekurang-kurangnya melawat Malaysia atas sifat lawatan sosial. Perkara ini ditimbulkan oleh bekas KPN yang juga terlibat semasa menyediakan draf perjanjian damai itu. Dan bekas KPN itu menyatakan bahawa kerajaan sepatutnya membenarkan abu mayat Chin Peng itu ditanam di Malaysia sebagai menghormati perjanjian damai yang telah ditandatangani itu. Jika tidak, katanya lagi, dunia akan mentertawakan Malaysia kerana mungkir janji.

Maka saya berpendapat jika benarlah apa yang dikatakan oleh bekas KPN itu, (saya tidak berpeluang membaca perjanjian damai itu) kerajaan sewajarnya melaksanakan apa yang telah dipersetujui. Janji mesti ditepati. Bukan saja janji perjanjian perdamaian ini bahkan semua janji.
 
Ini bermakna bahawa selepas mengetahui duduk perkara yang sebenar (saya harap apa yang dinyatakan oleh bekas KPN itu adalah benar), saya bersetuju untuk berubah pendirian iaitu dari tidak bersetuju kepada bersetuju abu mayat Chin Peng itu dibawa masuk dan ditanam di Malaysia. Tapi ianya tidak bermakna saya bersetuju dengan perbuatan PKM membunuh dan mencedera anggota pasukan keselamatan serta menimbulkan rasa takut dikalangan ahli keluarga anggota keselamatan. 

Bolehkah kita lupa dan maafkan saja apa yang telah mereka lakukan seperti dicadangkan oleh setengah pihak. Bagi saya dan keluarga yang terselamat dari ancaman bunuh PKM, pemberian maaf tidak jadi masalah walaupun pada asalnya saya tidak bersetuju. Bagaimana dengan waris keluarga yang bapa atau anaknya dibunuh oleh kominis? Saya faham, Islam lebih suka kita memberi kemaafan. Jadi diharapkan waris-waris keluarga tersebut mempunyai kekuatan untuk memaafkan apa yang telah berlaku.

Namun saya masih tidak boleh lupa akan ketakutan yang ditimbulkan oleh PKM.

Dalam masa yang sama saya juga tidak lupa akan mata pelajaran sejarah khususnya tentang perjuangan mendapatkan kemerdekaan daripada British. Buku sejarah dan guru yang mengajar sejarah lebih menekankan bahawa kita mencapai kemerdekaan adalah melalui kesepakatan diantara orang Melayu (yang ditunjangi parti UMNO), China (MCA) dan India (MIC) untuk berunding dengan penjajah British bagi sebuah negara Malaya yang merdeka. Masih teringat lagi saya akan kata-kata penuh kebanggan banyak orang termasuk cikgu sejarah bahawa kita merdeka tanpa mengeluarkan setitik darah pun. 

Perjuangan pihak-pihak lain seperti PKM dan persatuan-persatuan Melayu seperti Angkatan Pemuda Insaf (API) dan yang lain-lain langsung tidak dianggap sebagai perjuangan untuk mencapai kemerdekaan dari penjajah. Kesemua pertubuhan-pertubuhan yang menentang British itu dianggap sebagai pengganas dan dituduh sebagai kominis walaupun ianya terdiri dari orang Melayu Islam. Cuba ingat cerita Mat Indera yang pada setahun dua lepas menjadi isu yang hangat.

Itulah yang telah diajar dan yang terdapat dalam penulisan buku sejarah sehingga ianya sudah menjadi satu keyakinan yang tidak  mudah dipadamkan dan dikikiskan dalam kepercayaan sebahagian besar kita terutama orang Melayu termasuk saya.

Tapi apa yang benar tetap kekal benar akhirnya.

Maknanya selain UMNO, MCA dan MIC ada juga pihak atau kumpulan-kumpulan lain yang juga memperjuangkan kemerdekaan. Caranya saja berbeza. 

Maka peranan pihak yang telah dipinggir dan diasingkan dengan label pengganas itu wajar kita lihat, kaji dan nilai semula. Kita tidak mahu sejarah negara kita hanya dipercayai kisahnya sebagai benar dan sahih dari perspektif yang ditulis oleh satu pihak saja, dari pihak yang percaya perjuangan kemerdekaan hanya melalui perundingan. Selain dari cara itu dianggap tidak sah dan haram. Dan mereka itu adalah pengganas. Mereka itu adalah kominis.

Sesungguhnya kisah Chin Peng dan abunya telah mengetuk otak  fikiran saya untuk melihat semula sejarah yang saya telah pelajari dulu. Sebelum kisah Chin Peng dan abunya, saya juga telah mula mahu melihat sejarah berbeza dari apa yang tertulis dan yang saya pelajari apabila saja kisah Mat Indera dibangkitkan.

Walaupun saya benci dengan pembunuhan yang dilakukan oleh PKM tapi saya juga tidak bersetuju untuk mengatakan bahawa melawan penjajah British itu adalah satu keganasan. 

Sebagai anak anggota keselamatan, saya juga masih ingat bagaimana bapa saya dan kawan-kawannya bertugas di estet-estet getah kepunyaan British bagi melindungi estet-estet itu dari serangan 'pengganas kominis'. Sebenarnya bapa saya dan kawan-kawannya melindungi kepentingan penjajah. Itulah agaknya yang tidak disukai oleh 'pengganas' itu sehingga menyebabkan mereka membunuh anggota keselamatan.

Pendedahan bekas KPN tentang perjanjian damai antara kerajaan dengan PKM  telah menambahkan kepercayaan saya bahawa sejarah negara kita khususnya tentang perjuangan kemerdekaan wajar dilihat, dikaji dan dinilai semula.
  




  
 

Jumaat, 20 September 2013

Bagaimana Kehidupan Seorang Berpendapatan Kecil Seperti Pemandu Dalam Menghadapi Kenaikan Kos Sara Hidup. Apakah Jalan Penyelesaian Menurut Cara Pemandu dan Cara Kerajaan.




Banyak orang bercakap tentang subjek ekonomi rumah tangga, lebih tepat tentang pendapatan dan kos sara hidup. 

Golongan pemandu dan buruh kasar sipengutip sampah, pekerja mencuci bangunan dan yang senasib dengannya adalah golongan yang merasa terlalu tertekan dengan kenaikan harga barang dan perkhidmatan. Apalah yang boleh diharapkan dengan gaji sebanyak RM800.00 sehingga RM1000.00 untuk satu menu makan pagi, minum waktu rehat, makan tengah hari, minum petang , makan malam dan makan larut malam (supper)?

Jangan ada pula pihak yang cepat menceber bibir sambil sedap mengatakan bahawa sipemandu yang berpendapatan kecil itu sengaja mengada-ada. Mulut jangan celupar dengan membuat pertanyaan : Pemandu pun nak ber'supper'? 

Ingat pemandu pun manusia seperti juga orang kaya. Bezanya pemandu itu tidak pandai membazir berbanding dengan orang kaya.  

Bagi sipemandu itu menu dan kos menu harian adalah seperti berikut:

Menu minum pagi:

Nasi goreng berisi ayam          -RM4.00 sepinggan
Teh kosong tanpa gula             -RM 1.00 segelas
Jumlah kos                               -RM5.00 satu pagi seorang
Satu bulan ada 30 pagi             -RM 150.00 seorang

Menu minum waktu rehat
Karipap satu biji                      -RM1.00
Teh kosong tanpa gula             -RM 1.00
Jumlah                                     -RM2.00
30 kali minum waktu rehat     -RM 60.00

Menu makan tengah hari
Nasi campur (ayam atau ikan) - RM 6.00
Air kosong                               -RM0.20
Jumlah                                     -RM6.20
30 hari                                     -RM186.00

Jumlah kos bagi tiga waktu makan/minum bagi seorang pemandu dalam sebulan ialah  RM396.00. Ini bermakna baki yang ada setelah menolak kos diatas ialah diantara RM604.00 dan RM404.00. Dari lebihan sebanyak itulah banyak pihak terutamanya orang besar-besar, para pemimpin negara termasuk menteri akan meminta sipemandu ini untuk berjimat cermat dalam perbelanjaan termasuklah dalam perbelanjaan bagi membiayai kos menu minum petang, makan malam dan makan larut malam bagi tempoh satu bulan.

Sewa rumah? Atau bayaran balik pinjaman rumah? Tambang bas, LRT atau kos minyak motorsikal? 

Itu pemandu bujang atau solo. Pemandu yang dah kahwin dan ada anak 5. Mereka juga dinasihatkan untuk lebih berjimat cermat dalam menggunakan wang baki itu untuk keperluan tanggungan yang lain. 

Macam mana? Pening kepala tak sipemandu itu?
 
Ikan kembong sekilo pun sudah 20 ringgit. Daging ayam naik harga. Macam mana?

Ada pula anak-anak yang telah bersekolah. Tambang bas? Belanja makan di sekolah?

Ditambah lagi anak kecil yang terpaksa dihantar ke rumah orang untuk dijaga kerana isteri terpaksa bekerja untuk menambah pendapatan keluarga. Upah jagaan  RM 200 hingga RM 300 sebulan. Susu, lampin pakai buang dan pakaian lain perlu disediakan. Macam mana?

Macam mana? Si pemandu itu menggaru kepala mencari jawapan.

Jangan gusar dan gundah gulana wahai sipemandu kerana kerajaan sudah ada jalan penyelesaian. 

Pertama dengarlah nasihat dan hujah kerajaan ini.

Hendaklah berjimat dalam perbelanjaan. 

Harga gula naik, kurangkan makan gula. Lagi pun gula itu tidak baik dari segi kesihatan kerana boleh menyebabkan kencing manis. 

Harga ayam naik, jangan makan ayam . Tukar makan ikan. 

Tapi kata sipemandu pula harga ikan kembong pun mahal, 20 ringgit sekilo. Macam mana?

Harga rumah naik, jangan beli rumah. 

Sipemandu tanya lagi adakah dia perlu panjat pokok dan tinggal atas pokok? 

Harga sayur naik, tanam sayur di rumah. 

Rumah dan kawasan rumah pun tak ada. Nak tanam sayur atas pokok? Tanya pemandu.

Harga minyak naik jangan marah dan susah hati kerana matlamat kerajaan adalah semata-mata untuk menolong orang berpendapatan rendah.

"Biar betul", kata pemandu yang akalnya tidak boleh terima rasional kerajaan itu.

Kedua melalui agenda yang telah dibentangkan oleh PM baru-baru ini: 5 Agenda Memperkasakan Ekonomi Orang Melayu dan Bumiputera. Apabila menyinsingnya fajar 1 Januari 2020 pendapatan purata isirumah orang Melayu melebihi 4000 ringgit sebulan dan hidup dalam sebuah negara Malaysia yang maju.

Tapi harga barang dan perkhidmatan telah dan boleh naik tanpa menunggu fajar menyinsing pada tahun 2020. Hujah pemandu sambil terus menggaru kepala.

Pendapatan naik melebihi 4000. Bagaimana kenaikan kos sara hidup? Naik ke turun? Berapa banyak naik? Pemandu semakin pening kepala.

Adakah pendapatan 4000 lebih itu pendapatan purata dan bukan pendapatan setiap isi rumah? Kepala sipemandu itu semakin berdenyut kesakitan. "Matilah aku!"

Akhirnya sipemandu akan mengambil jalan penyelesaian sendiri sementara menunggu hasil tahun 2020. Itupun jika Pemerkasaan Ekonomi Orang Melayu itu benar-benar berhasil dan mengena pada sasaran. Kalau salah sasar dan tersasar seperti apa yang telah terjadi dalam banyak agenda mempertingkatkan ekonomi Melayu pada masa yang lepas, sipemandu itu mesti bersedia dari sekarang untuk mencari jalan penyelesaian.

Apa jalan penyelesaian pemandu? Berubah perangai dari mengada-ada  kepada bersyukur apa yang ada. Tak perlu ada makan pagi, minum waktu rehat, makan tengah hari, minum petang, makan malam dan makan larut malam. Kalau ada baki 400 belanjalah sebanyak itu. 

Jangan cakap fasal tidak cukup sebab bukankah pepatah Melayu telah membuktikan bahawa ada orang Melayu yang hidupnya 'Kais pagi makan pagi dan kais petang makan petang'. Jadi apa salah dan tidak kenanya jika sipemandu itu mengambil tindakan seperti itu. Dan jika sipemandu itu mahu buat transformasi hidup dia boleh melakukan lebih lagi iaitu 'kais pagi ini makan pagi esok'. Itukan cara berjimat cermat yang selalu diberi nasihat oleh para pembesar dan menteri.  

Cuma sipemandu itu tidak bersetuju apabila ada menteri yang mempertahankan kenaikan harga minyak kerana harga minyak negara jiran misalnya di Singapura adalah lebih mahal dari di Malaysia. Sipemandu itu mahu tanya menteri itu berapakah gaji pemandu Singapura. Apakah jenis dan keadaan rumah. Mereka ada kereta? Bagaimana anak-anak mereka mendapatkan pelajaran? Tahap perkhidmatan kesihatan? Dan segala yang berkaitan dengan kehidupan pemandu Singapura itu. Ertinya berbanding dengan kehidupan pemandu di Malaysia, adakah kehidupan pemandu di Singapura itu lebih baik atau teruk?

Sipemandu itu telah ada jawapan dan tahu bahawa kehidupan pemandu di Singapura itu adalah jauh lebih selesa dan senang berbanding dengan pemandu di Malaysia. Sebab sepupunya di Singapura adalah seorang pemandu yang selalu berulang alik melawatnya. Dan sipemandu itu pun selalu mengikuti sepupunya itu dan bermalam dirumahnya di Singapura.

Jangan pula ada menteri yang meminta sipemandu agar berhijrah ke Singapura. Pemandu tidak bersalah kerana dia hanya pemandu yang selalu mendapat nasihat menteri. Menteri cakap fasal Singapura, pemandu pun cakap fasal Singapura atas tajuk yang sama iaitu kehidupan seorang pemandu dalam menyara kehidupan. Dan pemandu itu juga mengambil inisiatif bagi mencari jalan penyelesaian. Jalan penyelesaian pemandu adalah lebih bermakna dari jalan penyelesaian menteri dan kerajaan.
"Bujang sampai ke tualah", kata sipemandu yang masih bujang.