Hari ini Isnin 4 Oktober 2011 Pakatan Rakyat (PR) telah membentangkan Belanjawan Negara bagi tahun 2012 sejumlah RM220 bilion dengan matlamat Kesejahteraan Untuk Semua.
Belanjawan yang berteraskan Kesejahteraan Untuk Semua ini akan memberi fokus :
i) Pembelaan Rakyat Terbanyak
ii) Mengembalikan Martabat Rakyat
iii) Menjamin Kelansungan Wang Negara
iv) Membina Keanjalan dan Daya Saing Ekonomi
v) Kesejahteraan Sekata dan Seadilnya
vi) Mengukuhkan Arus Reformasi Rakyat.
Dengan mencadangkan jumlah RM220 bilion itu PR menjangkakan akan dapat mengurangkan defisit negara pada paras 4.4% pada tahun belanjawan 2012. Jimatan sebanyak RM14 bilion berbanding perbelanjaan Kerajaan BN ketika ini.
Antara langkah-langkah yang dicadangkan dalam belanjawan itu adalah membantu rakyat yang berpendapatan rendah dan sederhana dalam menghadapi kehidupan harian yang terhimpit oleh kenaikan harga barangan/perkhidmatan.
Caranya antara lain dengan meningkatkan kadar bantuan, menetapkan gaji minima RM1,100, tidak memotong subsidi minyak (dianggarkan 22 bilion), dan menghapuskan subsidi korporat misalnya yang telah dan sedang dinikmati oleh Penjana Tenaga Bebas (IPP) serta menghapus monopoli beras dan lesen teksi.
Dan banyak lagi.
Yang juga penting memerangi salahguna kuasa dan rasuah dengan mengamalkan ketelusan dalam urustadbir dan sistem perolehan melalui tender terbuka.
Dan ada lagi.
Cadangan belanjawan 2012 PR ini seperti biasa mendapat reaksi sinis dari Tun Mahathir. Menurut beliau 'memang senang bila mahu belanja duit yang kita tidak ada'. Maknanya pihak yang bukan kerajaan boleh buat janji apa saja kerana ianya tidak memerintah.
Saya tidak pasti apakah reaksi dari PR akan ulasan bekas Perdana Menteri yang paling lama memegang jawatan itu.
Tapi saya pasti reaksi atau respon yang paling mustahak dan kritikal ialah dari rakyat malaysia itu sendiri.
Saya sebagai rakyat Malaysia ingin juga memberi reaksi akan cadangan belanjawan PR itu. Tapi saya akan simpan dulu reaksi ini sehingga dapat membandingkan 'bajet' dari Kerajaan BN yang dijangka akan di bentangkan Perdana Menteri pada Jumaat yang akan datang ini. Dengan cara ini rasanya lebih baik kerana kita mendapat 2 versi satu belanjawan versi PR dan satu lagi versi BN.
Saya pasti kedua-dua cadangan (belanjawan PR dan bajet BN) akan tidak gagal cuba menyajikan sesuatu yang boleh meraih undi rakyat kerana pilihanraya akan tiba tidak berapa lama lagi.
BN ada banyak kelebihan kerana ketika ini menguasai sumber negara. PR hanya membentangkan belanjawan tetapi tidak menguasai sumber negara. Kata Dr. Mahathir 'tidak ada duit'. Saya menambah 'macam mana nak belanja?'
Ada juga pihak yang menjawab "Berilah peluang PR jadi Kerajaan dengan memilih mereka pada pilihanraya yang akan datang ini. Bolehlah mereka tolong rakyat dalam membantu kesempitan belanja mereka".
Saya kata "Ada juga betulnya. Lagipun kita cabar PR boleh kah buat seperti apa yang dikata". Saya percaya Dr. Mahathir setuju kerana kita telah menyusahkan PR untuk berbelanja, sebab sekarang PR sudah ada duit. Kalau tidak ada duit, kata Dr. Mahathir, PR senang belanja.
Apa pun kita tunggu hari Jumaat ini.
Theflowersellingboy
Selasa, 4 Oktober 2011
Isnin, 3 Oktober 2011
Hukum Hudud: Siapakah Yang Cedera Luka.
Paparan saya pada 27 September 2011 dengan tajuk Hudud: Ramai Yang Gerun ada menyebut Kaki Laga. Kaki Laga sama juga tarafnya dengan Batu Api. Orang seperti ini sentiasa bersedia mengambil peluang yang ada atau terlalu kreatif dalam mencipta peluang untuk menzahirkan sesuatu hal atau isu yang secara sedar mengetahui ada pihak-pihak yang terlibat dalam hal/isu itu akan memberi reaksi masing-masing yang saling bertentangan. Matlamat Kaki Laga ini ialah meraih faedah untuk pihaknya.
Saya juga mengatakan bahawa dalam hal hukum hudud yang cuba digunakan kaki laga ini untuk menimbulkan percakaran, tiada pihak yang boleh tersenyum suka termasuk juga kaki laga . Maka tiada pihak boleh mengistihar diri sudah berjaya mencederakan lawan masing-masing.
Perkembangan selanjutnya telah memberi gambaran yang lebih jelas mengenai sikap masing-masing terhadap hukum Hudud ini.
Parti DAP secara jelas dan konsisten tidak bersetuju dengan pelaksanaan Hukum Hudud di Malaysia yang dianggap mereka sebagai sebuah negara sekular. Tetapi DAP menerima hakikat bahawa Kerajaan Kelantan dan Terengganu telah meluluskan Hukum Hudud itu dalam Enakmen Negeri masing-masing sebelum Pakatan Rakyat ditubuhkan.
Parti-parti dalam Pakatan Rakyat juga bersetuju bahawa Hukum Hudud hanya dilaksanakan jika terdapat konsensus diantara mereka. Ini memerlukan pindaan Perlembagaan Persekutuan kerana perkara jenayah adalah dalam bidang kuasa Persekutuan.
Manakala UMNO dan Parti-parti dalam BN sebenarnya tidak bersetuju dengan Hukum Hudud ini melalui pernyataan yang jelas dari Perdana Menteri yang juga Presiden UMNO.
Maka apakah maksud sebenar cabaran Tun Mahathir kepada Tuan Guru Nik Aziz, Menteri Besar Kelantan untuk melaksanakan Hudud?
Semua orang tahu bahawa Tun Mahathirlah penghalang sebenar pelaksanaan hudud bukannya Karpal Singh atu DAP. Memang DAP menentang hudud tetapi Dr. Mahathirlah yang mengeluarkan surat Rasmi kepada Kerajaan Kelantan semasa menjadi Perdana MEnteri dulu menghalang pelaksaan hudud ini.
Dari dulu niat beliau adalah jelas. Tidak mahukan hudud. Sehingga sekarang pun beliau mengatakan hudud jika dilaksanakan tidak akan memberi keadilan kepada orang Islam jika perlakuan kesalahan itu dilakukan oleh orang Islam dan bukan Islam. Katanya orang Islam akan dipotong tangan manakala orang bukan Islam akan menerima hukuman yang tidak sama (mungkin lebih rengan) diatas kesalahan yang sama. Ini tidak adil katanya.
Soal hukum yang dikenakan sama ada adil atau tidak, tidak wajar dibangkitkan. Ini hukum yang telah ditetapkan Allah melainkan kita tidak percaya dengan hukum Allah itu.
Tentang orang yang bukan Islam itu , mereka tidak tertakluk dibawah hukum Islam. Ini bukan isu yang perlu dibangkitkan kecuali kita mahu cari alasan untuk menggagalkan pelaksanaan hudud dengan berselindung disebalik 'keadilan' yang tidak sama bagi kesalahan yang sama diantara orang Islam dan yang bukan Islam.
Maknanya orang Islam saja boleh dihukum dibawah undang-undang Islam. Jangan suka berselindung sedangkan sebenarnya tidak ada niat dihati untuk melaksanakan hudud.
Kalau kita memang pejuang keadilan dan terlalu pentingkan keadilan bacalah seterus paparan ini.
Kadang-kadang kita terlupa atau buat-buat lupa bahawa selain dari hukum banyak benda dan perkara yang tidak adil yang kita telah lakukan atau membenarkan ketidakadilan itu berlaku atas kuasa yang ada pada kita. Tetapi oleh kerana ianya untuk kepentingan kita atau kumpulan kita maka soal adil atau tidak adil itu tidak pula menjadi satu persoalan yang penting yang perlu diberi perhatian. Nampaknya kita mempunyai standard yang berbeza tentang nilai 'keadilan' ini.
Maka kita seterusnya menggunakan alasan bahawa apa yang tidak adil yang telah kita lakukan itu tiada kaitan dengan hukum Islam, secara khususnya hukum hudud.
Apakah hukum hudud saja perlu adil? Dan perlakuan serta tindakan kita misalnya melakukan rasuah atau mempertahan atau melindungi perasuah, penipuan , salah guna kuasa dan putar belit boleh saja dilakukan kerana ianya tidak merobek nilai keadilan? Atau kita tidak suka hudud kerana ianya hukum Islam yang telah ditentukan Allah?
Jadi adakah sebenarnya kita terlalu sangat mementingkan KEADILAN apabila kita menentang hudud?
Dengan demikian penentangan hukum hudud oleh orang Islam sendiri adalah sesuatu yang amat mendukacitakan. Alasan belum tiba masanya, tidak sesuai dalam masyarakat berbilang agama dan tidak berlaku adil diantara Islam dan bukan Islam adalah semata-mata untuk menggagalkan pelaksanaan hukum itu. Ianya amat malang sekali.
Sekarang semua pihak telah jelas bahawa parti yang mendakwa berjuang 'Demi Bangsa, Agama dan Negara' adalah parti yang secara konsisten menentang Hukum Hudud. Parti itu ialah UMNO. Sungguh malang sekali kerana saya percaya sebahagian dari ahli-ahli UMNO yang Melayu Islam memang teringin sangat untuk melaksanakan hukum Allah itu.
Jadi siapa kah sebenarnya yang cedera luka sekarang? Yang saya pasti ialah parti UMNO itu sendiri. Kalau kurang yakin tunggulah keputusan pilihanraya yang akan datang.
Saya juga mengatakan bahawa dalam hal hukum hudud yang cuba digunakan kaki laga ini untuk menimbulkan percakaran, tiada pihak yang boleh tersenyum suka termasuk juga kaki laga . Maka tiada pihak boleh mengistihar diri sudah berjaya mencederakan lawan masing-masing.
Perkembangan selanjutnya telah memberi gambaran yang lebih jelas mengenai sikap masing-masing terhadap hukum Hudud ini.
Parti DAP secara jelas dan konsisten tidak bersetuju dengan pelaksanaan Hukum Hudud di Malaysia yang dianggap mereka sebagai sebuah negara sekular. Tetapi DAP menerima hakikat bahawa Kerajaan Kelantan dan Terengganu telah meluluskan Hukum Hudud itu dalam Enakmen Negeri masing-masing sebelum Pakatan Rakyat ditubuhkan.
Parti-parti dalam Pakatan Rakyat juga bersetuju bahawa Hukum Hudud hanya dilaksanakan jika terdapat konsensus diantara mereka. Ini memerlukan pindaan Perlembagaan Persekutuan kerana perkara jenayah adalah dalam bidang kuasa Persekutuan.
Manakala UMNO dan Parti-parti dalam BN sebenarnya tidak bersetuju dengan Hukum Hudud ini melalui pernyataan yang jelas dari Perdana Menteri yang juga Presiden UMNO.
Maka apakah maksud sebenar cabaran Tun Mahathir kepada Tuan Guru Nik Aziz, Menteri Besar Kelantan untuk melaksanakan Hudud?
Semua orang tahu bahawa Tun Mahathirlah penghalang sebenar pelaksanaan hudud bukannya Karpal Singh atu DAP. Memang DAP menentang hudud tetapi Dr. Mahathirlah yang mengeluarkan surat Rasmi kepada Kerajaan Kelantan semasa menjadi Perdana MEnteri dulu menghalang pelaksaan hudud ini.
Dari dulu niat beliau adalah jelas. Tidak mahukan hudud. Sehingga sekarang pun beliau mengatakan hudud jika dilaksanakan tidak akan memberi keadilan kepada orang Islam jika perlakuan kesalahan itu dilakukan oleh orang Islam dan bukan Islam. Katanya orang Islam akan dipotong tangan manakala orang bukan Islam akan menerima hukuman yang tidak sama (mungkin lebih rengan) diatas kesalahan yang sama. Ini tidak adil katanya.
Soal hukum yang dikenakan sama ada adil atau tidak, tidak wajar dibangkitkan. Ini hukum yang telah ditetapkan Allah melainkan kita tidak percaya dengan hukum Allah itu.
Tentang orang yang bukan Islam itu , mereka tidak tertakluk dibawah hukum Islam. Ini bukan isu yang perlu dibangkitkan kecuali kita mahu cari alasan untuk menggagalkan pelaksanaan hudud dengan berselindung disebalik 'keadilan' yang tidak sama bagi kesalahan yang sama diantara orang Islam dan yang bukan Islam.
Maknanya orang Islam saja boleh dihukum dibawah undang-undang Islam. Jangan suka berselindung sedangkan sebenarnya tidak ada niat dihati untuk melaksanakan hudud.
Kalau kita memang pejuang keadilan dan terlalu pentingkan keadilan bacalah seterus paparan ini.
Kadang-kadang kita terlupa atau buat-buat lupa bahawa selain dari hukum banyak benda dan perkara yang tidak adil yang kita telah lakukan atau membenarkan ketidakadilan itu berlaku atas kuasa yang ada pada kita. Tetapi oleh kerana ianya untuk kepentingan kita atau kumpulan kita maka soal adil atau tidak adil itu tidak pula menjadi satu persoalan yang penting yang perlu diberi perhatian. Nampaknya kita mempunyai standard yang berbeza tentang nilai 'keadilan' ini.
Maka kita seterusnya menggunakan alasan bahawa apa yang tidak adil yang telah kita lakukan itu tiada kaitan dengan hukum Islam, secara khususnya hukum hudud.
Apakah hukum hudud saja perlu adil? Dan perlakuan serta tindakan kita misalnya melakukan rasuah atau mempertahan atau melindungi perasuah, penipuan , salah guna kuasa dan putar belit boleh saja dilakukan kerana ianya tidak merobek nilai keadilan? Atau kita tidak suka hudud kerana ianya hukum Islam yang telah ditentukan Allah?
Jadi adakah sebenarnya kita terlalu sangat mementingkan KEADILAN apabila kita menentang hudud?
Dengan demikian penentangan hukum hudud oleh orang Islam sendiri adalah sesuatu yang amat mendukacitakan. Alasan belum tiba masanya, tidak sesuai dalam masyarakat berbilang agama dan tidak berlaku adil diantara Islam dan bukan Islam adalah semata-mata untuk menggagalkan pelaksanaan hukum itu. Ianya amat malang sekali.
Sekarang semua pihak telah jelas bahawa parti yang mendakwa berjuang 'Demi Bangsa, Agama dan Negara' adalah parti yang secara konsisten menentang Hukum Hudud. Parti itu ialah UMNO. Sungguh malang sekali kerana saya percaya sebahagian dari ahli-ahli UMNO yang Melayu Islam memang teringin sangat untuk melaksanakan hukum Allah itu.
Jadi siapa kah sebenarnya yang cedera luka sekarang? Yang saya pasti ialah parti UMNO itu sendiri. Kalau kurang yakin tunggulah keputusan pilihanraya yang akan datang.
Ahad, 2 Oktober 2011
Yang Berkahwin dan Yang Bercerai
"Ajal maut, jodoh pertemuan adalah ditangan Tuhan" atau Tuhan yang menentukan. Itulah yang kita semua percaya.
Dan itulah juga yang telah diulang kata oleh seorang sahabat semasa kami berjumpa di sebuah pasar raya apabila beliau menyampaikan satu berita yang tidak disangka tapi bukan sesuatu yang luar biasa. Beritanya ialah seorang sahabat yang hampir sebaya, telah lama juga bersara, telah berpisah dengan isterinya.
Pasal apa? Soalan pertama saya.
"Sekarang isteri boleh juga menceraikan suami. Macam saya dulu".
Saya telah mendapat dua berita tentang perkara yang sama, perceraian. Satu ialah sahabat yang sebaya dan satu lagi sahabat yang membawa cerita, kedua-duanya telah bercerai dan mendirikan rumah tangga yang baru.
Pasal apa isteri menceraikannya? Soalan kedua saya.
"Dia (sahabat sebaya itu) kahwin lagi".
Padan muka adalah kata hati saya terhadap sahabat itu.
Saya percaya perceraian itu bukanlah berpuncakan dari soal kewangan atau kerumitan kewangan kerana kedua-duanya adalah pegawai kanan kerajaan di peringkat Utama yang dikenali sebagai JUSA.
Jadi benarlah kata-kata bahawa 'ajal maut dan jodoh pertemuan itu Allah yang menentukan'. "Tidak ada jodoh lagi". Itulah yang ditekankan oleh sahabat yang menyampaikan berita yang tidak disangka itu.
Hanya diharapkan agar ianya tidak dijadikan alasan untuk berkahwin lagi semasa masih mempunyai isteri.
Saya tidak sangka kerana sahabat itu tidak ada langsong ciri-ciri untuk berbuat begitu. Hubungan suami isteri pada pandangan saya adalah mesra dan baik sekali. Kalau tidak silap pendengaran saya, panggilan mesra diantara mereka ialah 'Ling", saya kira seingkatan dari kata 'darling'. Bercerai juga akhirnya. Mungkin itu jalan keluar yang terbaik yang telah ditakdirkan. Allah saja yang mengetahui. Cuma sebagai seorang sahabat ada juga rasa sedih mengenangkan saya mengenali anak-anaknya.
Tidak mengapa. Perkara telah berlaku dan saya doakan kehidupan sahabat saya yang baru ini akan berkekalan sebagai suami isteri selama hayat dikandung badan. Dan kepada bekas isterinya supaya sentiasa diberi kekuatan dalam mengharungi kehidupan yang baru.
Secara kebetulan dua orang anak saudara baru saja selamat diijabkabulkan. Semoga mereka akan dapat membina sebuah rumah tangga yang berkekalan dan dikurniakan zuriat yang terbaik. Perbelanjaan mengadakan majlis perkahwinan sama ada kecil apatah lagi yang besar, sama ada dikeluarkan sendiri atau oleh kedua ibu bapa atau pun dikongsi bersama maka janganlah disia-siakan. Ianya tidak lah bermakna kos perbelanjaan menjadi syarat kepada keharmonian dan kemantapan sebuah rumah tangga, sama ada belanja kecil mahu pun besar.
Ia lebih dari itu. Ianya melibatkan perasaan dan kasih sayang yang sentiasa dipupuk dalam suasana kehidupan yang berbagai-bagai. Ada masa suasananya ceria, suka dan gembira, manis-manis belaka; dan tidak kurang yang duka pahit, menyakitkan hati, marah dan benci. Semuanya perlu dihadapi. Dan tidak semudah seperti lidah mengeluarkan kata-kata. Tapi sebuah rumah tangga yang berkekalan dengan suasana yang seimbang dapat dibina. Kita mesti yakin dan percaya, serta sentiasa berdoa minta pertolongan Allah.
Cuma kita tidak boleh melawan takdir. Kalau ditakdirkan berkekalan dan hidup dalam sebuah rumah tangga yang berbahagia, bersyukur kita kepada Allah. Jika sebaliknya, bersabar menerima ketentuan Allah.
Anak-anak saudara saya baru saja berkahwin, sah sebagai pasangan suami isteri dan memulakan kehidupan baru. Sahabat saya telah bercerai dan berkahwin lagi membina satu lagi kehidupan rumah tangga. Saya mendoakan kesemua mereka diberkati dan dirahmati Allah.
Yang berkahwin dan Yang bercerai itu adalah fitrah kehidupan.
Dan itulah juga yang telah diulang kata oleh seorang sahabat semasa kami berjumpa di sebuah pasar raya apabila beliau menyampaikan satu berita yang tidak disangka tapi bukan sesuatu yang luar biasa. Beritanya ialah seorang sahabat yang hampir sebaya, telah lama juga bersara, telah berpisah dengan isterinya.
Pasal apa? Soalan pertama saya.
"Sekarang isteri boleh juga menceraikan suami. Macam saya dulu".
Saya telah mendapat dua berita tentang perkara yang sama, perceraian. Satu ialah sahabat yang sebaya dan satu lagi sahabat yang membawa cerita, kedua-duanya telah bercerai dan mendirikan rumah tangga yang baru.
Pasal apa isteri menceraikannya? Soalan kedua saya.
"Dia (sahabat sebaya itu) kahwin lagi".
Padan muka adalah kata hati saya terhadap sahabat itu.
Saya percaya perceraian itu bukanlah berpuncakan dari soal kewangan atau kerumitan kewangan kerana kedua-duanya adalah pegawai kanan kerajaan di peringkat Utama yang dikenali sebagai JUSA.
Jadi benarlah kata-kata bahawa 'ajal maut dan jodoh pertemuan itu Allah yang menentukan'. "Tidak ada jodoh lagi". Itulah yang ditekankan oleh sahabat yang menyampaikan berita yang tidak disangka itu.
Hanya diharapkan agar ianya tidak dijadikan alasan untuk berkahwin lagi semasa masih mempunyai isteri.
Saya tidak sangka kerana sahabat itu tidak ada langsong ciri-ciri untuk berbuat begitu. Hubungan suami isteri pada pandangan saya adalah mesra dan baik sekali. Kalau tidak silap pendengaran saya, panggilan mesra diantara mereka ialah 'Ling", saya kira seingkatan dari kata 'darling'. Bercerai juga akhirnya. Mungkin itu jalan keluar yang terbaik yang telah ditakdirkan. Allah saja yang mengetahui. Cuma sebagai seorang sahabat ada juga rasa sedih mengenangkan saya mengenali anak-anaknya.
Tidak mengapa. Perkara telah berlaku dan saya doakan kehidupan sahabat saya yang baru ini akan berkekalan sebagai suami isteri selama hayat dikandung badan. Dan kepada bekas isterinya supaya sentiasa diberi kekuatan dalam mengharungi kehidupan yang baru.
Secara kebetulan dua orang anak saudara baru saja selamat diijabkabulkan. Semoga mereka akan dapat membina sebuah rumah tangga yang berkekalan dan dikurniakan zuriat yang terbaik. Perbelanjaan mengadakan majlis perkahwinan sama ada kecil apatah lagi yang besar, sama ada dikeluarkan sendiri atau oleh kedua ibu bapa atau pun dikongsi bersama maka janganlah disia-siakan. Ianya tidak lah bermakna kos perbelanjaan menjadi syarat kepada keharmonian dan kemantapan sebuah rumah tangga, sama ada belanja kecil mahu pun besar.
Ia lebih dari itu. Ianya melibatkan perasaan dan kasih sayang yang sentiasa dipupuk dalam suasana kehidupan yang berbagai-bagai. Ada masa suasananya ceria, suka dan gembira, manis-manis belaka; dan tidak kurang yang duka pahit, menyakitkan hati, marah dan benci. Semuanya perlu dihadapi. Dan tidak semudah seperti lidah mengeluarkan kata-kata. Tapi sebuah rumah tangga yang berkekalan dengan suasana yang seimbang dapat dibina. Kita mesti yakin dan percaya, serta sentiasa berdoa minta pertolongan Allah.
Cuma kita tidak boleh melawan takdir. Kalau ditakdirkan berkekalan dan hidup dalam sebuah rumah tangga yang berbahagia, bersyukur kita kepada Allah. Jika sebaliknya, bersabar menerima ketentuan Allah.
Anak-anak saudara saya baru saja berkahwin, sah sebagai pasangan suami isteri dan memulakan kehidupan baru. Sahabat saya telah bercerai dan berkahwin lagi membina satu lagi kehidupan rumah tangga. Saya mendoakan kesemua mereka diberkati dan dirahmati Allah.
Yang berkahwin dan Yang bercerai itu adalah fitrah kehidupan.
Langgan:
Catatan (Atom)