Theflowersellingboy

Isnin, 18 November 2019

MUHASABAH POLITIK




Tahniah Dr Wee Jeck Seng calun MCA dari Muafakat Nasional UMNOMCAMICPAS yang menang majoriti besar PRK Kecil Tg Piai pada 17 November 2019. Kemenangan yang luarbiasa dari Muafakat Nasional (MN). Rakyat sudah memilih.

Ya, rakyat sudah memilih, PH walaupun amat sedih kena terima hakikat ini.

Berbagai komen tentang kekalahan PH ini. Ada yang mengatakan disebabkan tidak tunai janji, kos sara hidup yang semakin meningkat dan berbagai lagi sebab termasuk mainan isu perkauman dan agama. Tidak kurang juga yang menuding jari.

Disamping MN bergembira dengan kemenangan besar dan PH berdukacita dengan kekalahan yang memalukan, kedua-dua pihak wajar tidak terlalu hanyut dengan apa yang telah berlaku sebaliknya terus bekerja memenuhi harapan rakyat di Tg Piai khasnya dan negara amnya. Jangan hanyut dengan kegembiraan wahai MN dan jangan pula terus berduka diatas kekalahan, aduhai PH.  

BERMUHASABAHLAH !

Bermuhasabah, bukan sahaja bagi yang kalah. MN pun perlu bermuhasabah, agar tidak hanyut dan khayal dengan kemenangan kerana ada sebab-sebab yang membantu kemenangan MN, dan ianya perlu bukan sahaja dikekalkan bahkan ditambahbaik. Ingat, kemenangan tidak akan kekal selama-lamanya jika kemenangan itu menjadi sebab kepada kelalaian dan sombong diri.

PH, jangan terus berduka, tuding jari mencari kesalahan. Setiap ahli PH dari kepimpinan tertinggi  ke akar umbi, dari ahli dan penyokong dan yang bersimpati, perlu bermuhasabah. Tuding jari pada diri anda sendiri. Cermin diri kerana disana ada jawapan, jika anda jujur untuk mencari jawapan bagi sekali lagi mencipta kejayaan.

MN, diatas kemenangan terimalah pantun ini. PH kerana sebak kekalahan terima juga pantun yang sama:

Tanjung Piai  selat Melaka
Negeri Johor Darul Takzim
Ketawa berderai, ada yang duka
Menang dan kalah tidak bermusim

BERMUHASABAHLAH KAMU KERANA KEPERIBADIAN KAMU ADALAH FAKTOR UTAMA MENENTUKAN KALAH DAN MENANG KAMU
DEKATI DAN SAYANGI RAKYAT BERKONGSI  KESENANGAN DAN KESENGSARAAN RAKYAT.

Sekali lagi tahniah kepada MN.

Kepada PH, yang dikhabarkan akan bermesyuarat untuk bedah siasat kekalahan pada minggu depan, saya mendoakan mesyuarat itu berjalan dengan semangat dan sikap yang hanya untuk mencari jalan bagi menghasilkan kemenangan pada masa depan. Jujur, Ikhlas dan Sanggup menerima teguran walau apapun kedudukan dalam parti.

Sekali lagi PH mesti BERMUHASABAH kerana disana boleh dijadikan asas dalam membina semula kekuatan untuk mencapai kemenangan melalui tindakan-tindakan berikut:

Mahathir sebagai pemimpin tertinggi yang telah banyak berjasa dan bekerja kuat untuk memenangkan PH, mengambil KEPUTUSAN POLITIK yang berani untuk BERUNDUR DIRI.

Mahathir 
          Undur 
                    Harap 
                              Anwar 
                                       Segera 
                                                  Ambilalih 
                                                             Bersama-sama 
                                                                                   Angkat 
                                                                                         Harapan.
  
Semoga PAKATAN HARAPAN ADA MASA DEPAN.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan