Theflowersellingboy

Khamis, 3 Oktober 2019

Maruah Melayu Merdeka: Berdiri Dihadapan Cermin



Jam 12 tengah malam. 

Mata Aku sudah mula layu. Badan keletihan. 18 jam sehari beri tumpuan kepada kerja. Melawan fitrah kemampuan seorang yang telah lanjut usia.

Aku berbaring disamping kiri cucu. Aku merenung cucu yang sedang lena. Ada sedikit pilu dihati. Tangan kiri cucu patah akibat jatuh di taman permainan. Tangannya masih berbalut, masih dalam rawatan pemulihan.

Dalam keadaan mata yang layu, badan yang keletihan, Aku ada satu tugas penting yang perlu diuruskan segera, menyediakan teks ucapan.

Muafakat Melayu Muhasabah (3M), sebuah badan bukan kerajaan telah memberi penghormatan kepada Aku untuk menyampaikan ucaptama pada majlis anjuran 3M itu pada minggu hadapan.

Minggu lepas, Aku telah dinobatkan dengan gelaran Mahaguru Melayu Merdeka oleh sebuah Institut Pengajian Tinggi atas sumbangan Aku mengangkat martabat bangsa Melayu dimata dunia.

Aku tidak boleh mengecewakan harapan 3M. Bagi Aku mengecewakan harapan 3M samalah juga mengecewakan harapan bangsa Melayu keseluruhannya. 

"Itu bukan Aku", kata kata tegas penuh keyakinan dilontarkan. 

Tetapi mata Aku semakin kelat, kelopak mata semacam ditarik-tarik menutup kedua-dua biji mata.

Butir-butir yang hendak dimasukkan dalam teks ucapan berlegar-legar dalam otak kepala, menjadi bisikan dalam hati Aku. Dengkuran mula menguasai persekitarannya....... 

Aku memilih tema Maruah Melayu Merdeka. 

Apakah ciri ciri Melayu Merdeka yang ada maruah? Apakah tujuan untuk mengangkat martabat Melayu? Menjadi sebuah bangsa yang dihormati dan disegani?

Aku memilih perspektif negatif bagi menghadapi persoalan-persoalan itu. Aku memilih berdiri dihadapan cermin. 

Lebih mudah pendekatan seperti itu berbanding pendekatan yang cuba menyungkil dan menonjol elemen-elemen positif. Ya, Aku berdiri dihadapan cermin.......Betapa hodohnya Aku?

Bahawa Melayu itu malas sifatnya. Mudah merajuk. Meroyan. Menuding jari mencari kesalahan pihak lain. Merengek. Meminta-minta. Malu tidak bertempat. Menyindir......dan 

Ohh cukup setakat itu dulu. Aku memberhentikan pencarian tentang sifat Melayu.

Apa justifikasinya?

Buktinya amat jelas bahawa Melayu itu sifatnya pemalas. Malas bekerja dan malas berusaha. Memilih kerja, lagak macam  tuan, tokey, macam orang kaya. 

Miskin kedana bukan salah sendiri, salah China. Hidup merempat, sebab China. China mengaut kekayaan negara. 

Mejadi bodoh tidak berilmu kerana tidak cukup belanja, sebab biasiswa telah tiada. 

Mana hak istimewa? 

Sindir menyindir adalah kerja Melayu. Dibuat secara memek muka. Berpantun. Berseloka. Berkias menyusun kata-kata.

Melayu mudah merajuk tapi senang dipujuk. Puji sedikit hilanglah rajuk dihati. Lupalah segala kata keji. Ya, Melayu sifat lupanya tebal sekali.

Apa lagi? 

Melayu mudah mengamuk. Pantang diusik mengamuklah Melayu. Kemudian mendabik dada,"Akulah pahlawan Melayu yang pantang dicabar". Haahahahhaha, Aku ketawa.

Melayu suka merengek dan meminta-minta. Nak dapat tender kerja tak mahu lawan dengan Cina. Dapat tender, bagi pada Cina. Buat apa pening kepala kata Melayu. Lebih baik berikan saja, dapat persen boleh hidup juga.

Apa lagi? Aku terus mahu menerebos sifat Melayu. Sebelum Aku menyediakan jawapan menyanggah itu semua.

Oh ya, Melayu itu suka menipu. Mencuri dan merompak. 

Apa contohnya? Aku mahu mencari contoh yang boleh diyakini.

Oh ya, yang itu jelas sekali. Aku sangat sakit hati. Melayu marah sangat dengan Cina tapi bila mencuri berkongsi sama Cina. Cilaka punya Melayu.

Nah, ambil sebiji. 

"Adoi sakitnya", cucu Aku menjerit kesakitan. 

"Ya Allah , aku bermimpi rupanya". 

Cucu Aku terus menangis kesakitan. Dia menjadi mangsa nafsu amarah dalam mimpi Aku. Bagaimana keadaan tangan kirinya tu.....  

Sesal Aku bukan kepalang......air mata mengalir membasah pipi.

Teks ucapan tidak penting lagi......





Tiada ulasan:

Catat Ulasan