Theflowersellingboy

Ahad, 6 Oktober 2019

Kongres Maruah Melayu (KMM)




Saya tidak pasti sama ada KMM ini adalah ekslusif untuk membincangkan tentang Melayu termasuklah agama Islam? Dalam kata lain ianya tidak melibatkan selain dari Melayu dan Islam? Tidak ada  kehadiran  selain dari Melayu dan Islam?

Kongres Maruah Melayu, bermaksud untuk membincang tentang Maruah Melayu. Ada masalah atau isu yang berkaitan dengan maruah Melayu. Lalu diadakan kongres bagi membincang, merumus segala dapatan dan dipersembahkan kepada orang Melayu untuk diterima.

Maka orang Melayu akan menjalani kehidupan yang bermaruah menurut garis dan ketentuan yang dipersetujui dalam kongres?  Saya percaya itulah yang diharapkan.

Jawapan saya: Ianya tinggal diatas kertas sahaja.

KKM perlu terbuka kepada semua, terdiri dari berbagai bangsa agama dan budaya termasuklah berbagai pertubuhan, jika ada keihklasan dari pihak penganjur untuk melihat maruah Melayu ini  diangkat dan dihormati.

Apakah pihak penganjur masih lagi mahu melihat Melayu Islam adalah satu kumpulan kaum atau bangsa yang ekslusif yang menjalani kehidupan tanpa berintraksi dengan selain dari Melayu?

Apakah maruah Melayu tidak langsung terkesan atau terusik atau terpengarauh atau mempengaruh maruah kaum-kaum lain khususnya yang mendiami di negara kita?

Adakah KMM ini melihat pada masa ini maruah Melayu Islam  itu telah tercabar. Maksudnya Maruah orang Melayu termasuk agama Islam telah diperlekeh dan dipijak-pijak serta dihina?

Jawapan saya: KMM telah gagal dan tersasar untuk melihat isu dan masalah sebenar maruah Melayu. 

Bagi saya, Melayu Yang Bermaruah ialah Melayu yang sedia melihat kelemahan dan kekurangan sendiri  lalu dengan bersungguh-sungguh bertekad dan berusaha mencari jalan dan cara untuk mengatasi kelemahan dan kekurangan itu tanpa dengan pantas menuding jari ke pihak lain melainkan setelah mempunyai bukti yang kukuh ada usaha dari pihak lain untuk merendah dan menjatuhkan maruah Melayu.

Dengan demikian isu atau masalah maruah Melayu ini mestilah melibatkan sama  kaum atau bangsa selain dari Melayu Islam, dan jauhkan dari melihat isu atau masalah maruah ini dari kaca politik kepartian.

Jangan buang masa dan membazirkan wang negara. Lebih bermenfaat jika masa dan wang itu digunakan bagi mengatasi masalah kehidupan rakyat yang menanggung kos sara hidup yang semakin meningkat. 









Tiada ulasan:

Catat Ulasan