Theflowersellingboy

Jumaat, 6 April 2012

Dari Precint 11, melintasi precint 10 untuk ke Alamanda.

Pada satu hari di minggu terakhir bulan Mac, dari rumah di Precint 11 Putra Jaya, saya memandu kereta untuk ke Alamanda. Bersama dalam kereta duduk di belakang adalah isteri yang memeganag cucu yang baru berusia  setahun. Semenjak bersara ini, saya sudah menjadi pemandu kepada isteri dan anak-anak serta cucu. Dulu semasa bekarja ada peluang duduk belakang, ada pemandu, bukan main eksyen lagi ketika itu. Sekarang padan muka, jadi pemandu keluarga pula tanpa bayaran.

Saya bukan hendak cerita nasib orang yang bersara kerana ianya terlalu panjang, dan mungkin membosankan. Yang hendak diceritakan ialah tentang perbualan bersama isteri dalam perjalanan ke Alamanda. 

Saya memilih untuk melintasi precint 10, bermain mata dikawasan itu kerana anak telah memaklumkan disitu terletaknya bangunan rumah-rumah bunglo yang besar-besar kediaman pegawai-pegawai tinggi kerajaan misalnya Ketua-ketua Setiausaha Kementerian. Bangunan yang terbesar yang boleh dipanggil istana, juga berdiri tegak dikawasan itu iaitu kediaman rasmi Perdana Menteri Malaysia yang dikenali sebagai Seri Perdana.

Apabila ternampaknya Seri Perdana yang dibina dikawasan yang lebih tinggi dari bangunan yang lain, saya maklumkan kepada isteri itulah rumah perdana menteri. Seperti biasa isteri menyatakan "Besarnya" sambil menegakkan badan dan matanya memberi fokus kepada bangunan itu.

"Naik atas, nak?" Saya bertanya isteri secara bergurau tanpa ada niat untuk naik keatas. Saya pun tahu tidak mungkin kami dibenarkan untuk mendekati bangunan yang besar itu. Ianya terlalu eksklusif walaupun kos membinanya dari wang rakyat. Isteri pun tidak mahu naik ke atas untuk melihat dari jarak yang lebih dekat lagi. Dia pun mempunyai tanggapan yang sama, tidak mungkin boleh menghampiri jarak.

"Aqib , kalau nak duduk rumah besar macam tu, kenalah belajar kuat-kuat, jadi orang pandai", saya memandang cucu yang bernama Naqib melalui cermin, dan menunggu respon dari isteri.

"Tak mestinya orang pandai boleh jadi PM. Kalau tak masuk politik walaupun pandai tak ada can juga nak jadi PM", isteri memberi respon. Saya tersenyum kerana boleh merancakkan lagi perbualan.

"Memang betul. Mesti masuk politik dan menang bertanding. Takkan senang-senang nak jadi PM. Tapi kalau kita pandai, ada ilmu, lebih baik, banding dengan tiada ilmu untuk jadi PM. Naqib aktif politiklah ". 

Isteri saya cepat menyanggah dan tidak bersetuju cucunya masuk dan bergiat dalam politik. Katanya buatlah kerja lain yang lebih menfaat. Jangan kotorkan diri cakap bohong, tipu sana tipu sini. Naya (menganiaya) orang. Dia semakin berkeras dan serious apabila saya menyatakan bahawa politik itu satu kerja yang baik terutama kalau jadi pemimpin. Membantu dan berkhidmat demi kesejahteraan ramai orang. 

"Tengok apa yang terjadi sekarang?" Isteri saya mempertahankan pendiriannya dengan soalan yang memberi bayangan bahawa ada yang tidak kena . 

Saya tidak bertanya apakah yang dimaksudkan oleh isteri itu. Tapi apa yang saya sedia maklum bahawa secara amnya orang mengatakan politik ini sesuatu yang kotor walaupun seseorang itu pada asalnya orang yang baik. 

Benarkah politik itu kotor? Benarkah apabila masuk politik seseorang itu mahu tidak mahu terpaksa berbohong? Terpaksa menipu? Terpaksa menggunakan banyak wang untuk membeli pengaruh, undi dan sokongan?  

Saya tidak mempunyai jawapan yang pasti akan soalan diatas walaupun realiti yang dapat dilihat membuktikan bahawa ada kebenaran akan kerisauan isteri saya jika cucunya masuk politik. Dia tidak bersetuju. Dan saya percaya semua ibubapa dan datuk nenek tidak bersetuju anak/cucunya jadi orang yang suka menipu , bercakap bohong, menganianya orang dan semua jenis perbuatan jahat.

Yang saya pasti bahawa matlamat orang politik ialah untuk mendapat sebanyak sokongan dari orang ramai. Orang ramai ini ada bermacam-macam keperluan dan kerenah. Keperluan dan kerenah yang tidak patut malah yang salah dari segi tatacara, peraturan dan undang-undang pun diminta diberi layanan oleh orang politik. Tambah-tambah lagi yang buat kerenah itu kaum kerabat sendiri termasuklah anak dan isteri.

Jadi bagaimana mereka tidak berbuat sesuatu yang tidak wajar? Kalau tidak ikut kerenah, tiada sokongan dan tiada undi. Kalau tidak beri upah dan wang, tidak beri projek dan kontrak, alamat peluang nak naik dan jadi PM, kata orang Cina 'boliau', 'habislah', kata orang Melayu.

Jadi isteri saya mempunyai pemikiran yang benar dan betullah? Kalau begitu bagaimana cara nak pilih seseorang itu jadi PM kerana semua orang politik itu tidak bersih?  

Saya juga tiada jawapan akan soalan yang semudah itu. Dengan itu saya teruskan pemanduan menuju ke Alamanda. Satu perjalanan yang mudah tidak seperti perjalanan orang politik. Orang politik memang hidup mewah dan rumah tersergam indah diatas bukit tetapi tanggapan am masyarakat mereka ini tidak bersih, kotor. 

Dalam perjalanan itu kami berkesempatan juga melihat rumah-rumah banglo yang dikatakan kediaman rasmi pegawai-pegawai tinggi kerajaan itu. Sungguh besar dan cantik.  Persoalan saya pula ialah bagaimana dengan golongan penjawat awam ini terutama yang berjawatan tinggi? Adakah mereka juga kotor? 

Saya juga tiada jawapan akan soalan yang mudah itu. Tetapi saya  tidak berani mengatakan kotor , nanti terkena pada diri sendiri. Saya juga bekas penjawat awam. 

Akhirnya saya berkata "Terpulang kepada diri sendirilah".
 


 

Rabu, 4 April 2012

DIA ISTERIKU

........sudah sampai disini 
namun penghujungnya tiada siapa yang tahu
yang pasti kami telah berada disini, 37 tahun mengongsi
meniti kehidupan yang bersimpang siur, mewarnai perkongsian itu
-ada putih jernih bak kristal secantik bulan mengambang penuh 
-ada hitam kelabu asap bak mendung sebelum hujan membasahi bumi
yang jernih dan yang mendung  mengheret kami sampai ke sini
Alhamdulillah, kami telah sampai disini , tiada lelah, sihat adanya

23 mach 1975 titik mula kami berpimpinan
kami mencorak cerita, meragam kisah dalam erat berpimpinan tangan
tarik menarik menghala kedepan diperjalanan yang simpang siur 
berliku berbelok menyusur lereng, menaikki bukit, menurun lurah
ahh menarik nafas panjang puas lega , kami  sampai juga disini

Kami sampai disini untuk meneruskan ke garis hujung 
garis hujung yang tidak sesaat cepat dan tidak juga sesaat lambat untuk kami sampai.

Dia isteriku tetap bersama dalam perjalanan ke garis hujung
tiada syak tentang itu kerana
Dia isteriku dan aku sudah sedia tahu

Dia isteriku telah menghadiahkan aku tiga putera tiga puteri
Dia isteriku memberi khidmat penuh setia waktu hujan waktu panas
Dia isteriku membelai anak-anak dengan penuh kasih sayang
Dia isteriku keluarganya dan keluargaku sama rasa sama sayang
Dia isteriku menantunya anaknya juga
Dia isteriku rengan tulang buat kerja 
Dia isteriku bersapa segera cepat mesra

dan Dia juga
selalu pening kepala   
marah-marah, rajuk merajuk, rungut merungut bila kerja jadi beban

Dia isteriku 
dan Aku suaminya
saling harap mengharap
memanjatkan doa
semoga digaris penghujung nanti 
kami sampai dengan penuh ketenagan


......kami dalam perjalanan
Anak-anak dan cucu-cucu
doakan  yang terbaik


 






 
 

Isnin, 2 April 2012

Pendekatan Kepada Penyelesaian Pembantu Rumah...2

Kedudukan terkini, jika anda pasangan suami isteri yang bekerja dan mempunyai anak-anak kecil, pilihan yang terbaik bagi menjamin penjagaan dan pengasuhan terbaik untuk anak-anak anda itu ialah dengan salah seorang dari anda berhenti kerja. 

Tapi jika anda masih lagi sayang akan kerjaya anda itu atas sebab-sebab tertentu misalnya telah melalui perit getir pembelajaran bagi mendapatkan sesuatu kelayakan atau bagi menghadapi kos sara hidup , mengambil pembantu rumah untuk menjaga dan mengasuh anak dirumah adalah satu pilihan yang tidak membantu anda, malah menambahkan lagi masalah. Jadi apa pilihan yang ada pada anda?

Pilihan yang ada pada anda  adalah i) menghantar anak ke pusat jagaan anak-anak, ii) menghantar anak-anak ke rumah jiran/orang yang dikenali, dan iii) menghantar anak ke rumah ibubapa atau meminta ibubapa tinggal bersama.

Menghantar ke pusat jagaan anak-anak kosnya terlalu tinggi khususnya dibandaraya-bandaraya besar seperti Kuala Lumpur. Jika kedua-dua anda suami isteri mempunyai pendapatan yang tinggi, rasanya kos yang dikenakan mungkin tidak membebankan. Tapi secara amnya ia lebih banyak membebankan.


Mungkin boleh dihantar ke rumah jiran/orang yang dikenali. Bayaran tidaklah mahal. Difahamkan sebanyak RM250 sahaja bagi seorang anak. Cuma perkhidmatannya kadang-kadang tergendala atas sebab urusan peribadi jiran itu. Maka terpaksalah diambil cuti darurat jika dengan tiba-tiba anda diberitahu jiran/orang yang menjaga anak itu terpaksa menguruskan sesuatu yang diluar jangkaan.


Menghantar anak-anak ke kampong atau ke rumah ibubapa adalah satu lagi pilihan yang juga diambil oleh setengah pasangan suami isteri. Pilihan ini juga ada kesan yang kurang baik. Pertama dari segi hubungan kasih sayang dan kemesraan dengan anak-anak. Kedua kos berualang alik dihujung minggu/bulan untuk menemui anak-anak. Jika ibubapa datang duduk bersama maka terpaksalah ibubapa itu meninggalkan rumah dikampong. Maka terbengkalailah rumah orang tua itu disamping kemungkinan di ceroboh masuk oleh orang jahat.


Jadi ketiga-tiga pilihan diatas itu adalah pilihan yang dibuat oleh pasangan suami isteri saja dalam menguruskan kehidupan berdasarkan kemampuan mereka. 

Dalam kata lain kerajaan tidak langsung melihat soal penjagaan dan pengasuhan anak ini sebagai satu tanggungjawab negara sedangkan anak-anak itu adalah satu aset negara yang terlalu tinggi nilainya. 

Anak-anak itu adalah modal insan yang perlu diasuh, dikembang dan disuburkan untuk membentuk warga negara yang sihat walafiat, sihat fizikal, mental dan rohaninya , bakal mempunyai sahsiah yang baik, mempunyai potensi dan daya mampu  serta keupayaan untuk menyumbang kepada kemajuan negara, bertangguingjawab dan berdisiplin dan taat setia kepada negara.


Tidak ada makna dengan kata-kata bahawa kita memberi keutamaan kepada pembinaan modal insan jika anak-anak kecil itu tidak diberikan kesempatan untuk diasuh, dikembang dan disuburkan dalam satu suasana yang terbaik. Suasana yang terbaik ini hanya dapat disediakan oleh kerajaan yang telah diberi amanah untuk mengurus negara. Dan satu perkara yang perlu diuruskan secara terbaik ialah dalam hal modal insan ini khususnya pada peringkat anak-anak kecil ini.

Jadi kerajaan mesti ada kepercayaan bahawa ini adalah tanggungjawab mutlaknya, tidak kurang dari itu.


Dengan pendekatan seperti itu maka kerajaan mestilah bertanggongjawab membiayai segala kos yang melibatkan pengasuhan dan penjagaan anak-anak kecil ini termasuklah pendidikan pra sekolah. 


Satu polisi atau dasar negara yang jelas mesti ada tentang perkara ini. Dasar itu antara lain meliputi dan merangkumi perkara-perkara berikut:
i) Semua organisasi kerajaan perlu menyediakan tempat/ruang bagi tujuan sebuah pusat penjagaan anak-anak
ii) Semua organisasi swasta juga melakukan perkara yang sama untuk pekerja mereka. Jika organisasi itu terlalu kecil maka kaedah perkongsian dengan organisasi-organisasi yang lain atau kaedah-kaedah lain yang lebih sesuai dilaksanakan.
iii) Belanja menyediakan infrastruktur/belanja pembangunan seperti ruang bagi tempat penjagaan itu hendaklah ditanggong oleh majikan termasuk kerja-kerja ubahsuaian.
iii) Belanja mengurus seperti bayaran kepada pekerja pusat penjagaan hendaklah dibuat secara bersama diantara majikan dan pekerja atas nisbah sumbangan majikan melebihi dari sumbangan pekerja.
iv) Bagi tujuan iii), satu Kumpulan Wang diwujudkan bagi menerima sumbangan dan membiayai kos operasi pusat. Dan satu Arahan Amanah disediakan bagi menentukan cara bagaimana wang itu diurustadbir.

Cadangan diatas hanya secara am sahaja dan masih boleh diperincikan lagi. Ianya bertujuan untuk menjadikan tanggongjawab menyediakan tempat penjagaan anak-anak bagi pekerja sama ada kerajaan atau swasta adalah tanggongjawab majikan.  Ia juga tidak melepaskan tanggungjawab ibubapa dari segi pembiayaan pusat tersebut. Ibubapa tetap memberi sumbangan keatas kos penjagaan anak-anak itu tetapi ianya tidak membebankan. Ianya juga boleh memberi ketenangan kepada ibubapa yang bekerja. Pekerja yang tenang , produktiviti akan menang.

Dengan adanya tempat yang disediakan untuk menjaga anak-anak ditempat kerja pada kos yang tidak membebankan, saya percaya bilangan mereka yang mahu mendirikan rumah tangga akan bertambah kerana telah ada jaminan tempat jagaan bagi anak-anak mereka. Dan bilangan pasangan untuk menambah bilangan anak-anak juga akan bertambah.

Impilikasi kos kepada kerajaan sudah tentu bertambah. Tapi faedah yang diperolehi adalah melebihi dari segi kos pada jangka masa panjang. Sebab kita mempunyai pekerja yang tidak risau dan runsing dalam hal mencari tempat jagaan anak-anak dan kita juga mewujud dan membina keupayaan modal insan dari peringkat awal lagi sebagai aset yang bermutu untuk kemajuan dan kesejahteraan negara pada masa depan.
 
Saya yakin sumber negara jika diurustadbir dengan baik mampu membiayai kos yang terlibat. Tidak membebankan negara. Apalah ada pada kos itu berbanding dengan kerugian wang negara yang berbilion-bilion ringgit disebabkan amalan salah urus, rasuah, pengaliran wang haram dan bermacam-macam perlakuan jenayah kewangan.

Kesimpulannya, kerajaan yang  diberi amanah untuk mentadbirurus negara wajar mengambil tanggungjawab menyediakan tempat penjagaan anak-anak ini termasuk membiayai sebahagian dari kos operasi pusat tersebut. Cara ini adalah lebih bertanggungjawab berbanding dengan mengadakan perjanjian dengan negara luar untuk mendapatkan pembekalan pembantu rumah untuk menjaga anak-anak, yang menimbulkan berbagai kesan sosial dan penganiayaan kepada pembantu rumah dan juga kepada pihak yang mendapatkan perkhidmatannya.