Theflowersellingboy

Ahad, 15 Disember 2019

Orang Politik: Sabar, Kuasa dan Gila Kuasa




Tafsiran perkataan Sabar, Kuasa dan Gila Kuasa bagi orang politik dan bukan politik adalah berbeza dan berbagai dikalangan mereka , menurut kedudukan, kecenderongan dan kepentingan diri masing-masing.  Ia tidak ikut formula matematik.  Majoriti tidak mengikut iman -amal makruf nahi mungkar. Ada sahaja alasan digunakan bagi melepaskan diri dari hukum politik itu. 

Dalam matematik apabila 2 + 2 = 4. Formula ini diterima pakai semua manusia di dunia. Begitu juga  22 + 2 lebih banyak dari 0 + 0. 

Tapi tidak semua orang mengatakan begitu. 

Baik. 

Kita mulakan dengan perkataan sabar.  Sabar itu secara mudah kita fahami  dan terima  sebagai satu usaha untuk melawan /menahan nafsu marah atau ghairah atau gelojoh atau tamak haloba.

Tapi tidak semua orang yang bersifat melawan/menahan nafsu-nafsu itu dikatakan mempunyai sifat sabar.  Orang itu boleh saja dikatakan ghairah dan gelojoh, tidak sabar untuk mengambil atau mendapat sesuatu kedudukan atau sebagai pesaing bagi sesuatu kedudukan.

Katakan A adalah pesaing kepada M  bagi menduduki sesuatu kedudukan, misalnya menjadi PM. A walaupun belum pernah jadi PM, secara formula matematik, yang  kedudukannya 0 + 0 = 0 berbanding dengan M yang telah menjadi PM kali pertama 22 tahun, kemudian berehat dan kemudian menyambung dua tahun bagi kali kedua (22 + 2 = 24), setakat ini  berjumlah 24 tahun, A masih lagi dikatakan tidak sabar dan gelojoh untuk jadi PM. M yang telah 24 tahun dan terus jadi PM masih tidak dikatakan gelojoh dan gila kuasa.

Dengan demikian Sabar dan Gila Kuasa mempunyai pemahaman yang berbeza.

Namun apa yang sama dan tidak berbeza dalam ukuran politik ialah bahawa tanpa ada kuasa politik tidak ada apa apa makna. Sebab itu bermati-matian orang politik untuk mendapat kuasa dan mengekalkan kuasa dengan apa cara. Termasuk MUNGKIR JANJI. Tapi tidak semua yang bersifat seperti itu dipanggil GILA KUASA.

Dalam politik Malaysia setakat sekarang Anwar Ibrahim dikatakan tidak SABAR, GELOJOH dan GILA KUASA!





Tiada ulasan:

Catat Ulasan