Theflowersellingboy

Jumaat, 27 Jun 2014

SEMOGA KITA JADI INSAN YANG BERTAQWA




Mula Ahad ini, berpuasalah kita rakyat Malaysia, insyaAllah.

Kita berpuasa untuk menjadi insan yang bertakwa: la'allakum tattaqun.

Secara amnya kita orang Melayu amat mengambil berat tentang berpuasa. Tidak banyak orang yang mahu meninggalkan puasa berbanding dengan yang meninggalkan solat lima waktu. Bila datang bulan Ramadhan, secara otomatik kita telah bersedia untuk berpuasa, maksudnya telah bersedia untuk berlapar pada siang hari. Tiada masalah untuk menahan lapar.

Kita akan terus berpuasa sepanjang bulan Ramadhan tanpa culas melainkan atas sebab-sebab yang tidak membolehkannya seperti keuzuran. Kita taat melakukannya.

Anak-anak kecil seusia 4 tahun  kita biasakan untuk berpuasa, sekurang-kurangnya berpuasa suku hari sehingga pukul 10 pagi atau setengah hari sehingga waktu makan tengah hari pada pukul satu. Kemudian, kita galakkan agar anak-anak itu menambahkan lagi tempoh berlapar sehingga pukul 4 atau 5 petang, dan seterusnya ke tempoh berbuka puasa sebenar.  

Malah ada setengah ibubapa yang memantau dengan begitu rapi anak-anak itu. Jika ada yang mencuri makan atau minum, anak itu akan dinasihati supaya jangan berbuat demikian kerana perbuatan itu berdosa.  Allah murka orang yang berbuat begitu. Kita tidak dapat masuk syurga.

Ada juga ibubapa bertindak lebih ekstrim lagi dengan memukul anak-anak yang mencuri makan dan minum itu.  Dan ada juga yang tidak membenarkan anak-anak yang mencuri makan minum itu untuk menjamah makanan diwaktu berbuka puasa.

Namun begitu, dalam banyak keadaan anak-anak kita itu berjaya melakukannya iaitu menahan lapar dan dahaga. Bulan Ramadhan tahun-tahun berikutnya mereka berpuasa penuh sehingga berakhir Ramadhan.

Sesungguhnya kita berjaya dalam melatih anak-anak supaya dapat menahan nafsu lapar iaitu tidak makan dan minum.

Cara yang kita lakukan telah membentuk satu sikap bahawa berpuasa itu adalah untuk menahan lapar saja. Dan jika tidak dilakukan atau mencuri makan dan minum, balasannya ialah kena pukul, tidak dapat menjamah makanan waktu berbuka dan dimurkai Allah sehingga tidak dapat masuk syurga.

Ertinya jika tidak berpuasa ianya amat merugikan terutama dalam soal tidak dibenarkan makan waktu berbuka. 

Biasanya atau secara amnya hidangan makanan waktu berbuka kita adalah amat luar biasa sekali berbanding dengan hari-hari bukan dalam bulan puasa. Ada bermacam jenis makanan dan minuman dan berbagai rupa dan warna. Ada yang dibuat sendiri dan ditambah dengan yang boleh dibeli di bazar ramadhan. Semuanya amat menarik pada mata dan selera bagi orang yang sedang dalam kelaparan. Banyak air liur yang ditelan waktu melihat makanan itu sebelum sampai waktu berbuka.

Alangkah rugi jika tidak berpuasa! Begitulah bisikan nafsu sebahagian besar dari kita.

Jadi dengan itu lebih baik puasa. Masa berlapar bukan lamapun.

Memang baik dan wajar kita melatih anak-anak supaya mempunyai daya ketahanan untuk berlapar. Itu adalah asas kepada ibadat berpuasa. Dan dalam masa yang sama, kita juga mesti memberi tekanan kepada kewajipan melakukan solat lima waktu dan melakukan amalan-amalan atau ibadat-ibadat lain. 

Solat tidak boleh diabaikan.

Apabila solat lima waktu tidak diabaikan, solat terawih, solat sunat yang lain dan amalan membaca al-quran serta ibadat-ibadat lain mudah saja dilakukan dalam bulan Ramadhan ini. 

Dan sudah tentu makanan sewaktu berbuka akan kita sediakan secara sederhana, bukan dibawah pengaruh nafsu untuk membalas balik rasa lapar dan dahaga, sebaliknya atas rasa kesyukuran atas nikmat Allah sambil merasa insaf betapa beruntungnya kita berbanding dengan mereka yang susah yang sentiasa kurang atau tiada makanan.
    
Semoga ibadat puasa kita pada kali ini bertambah baik dan diterima Allah berbanding yang telah lepas. Kita mahu jadi insan yang bertaqwa: la'allakum tattaqun.





 

Rabu, 25 Jun 2014

OH NEGARA KU :



Negara Ku
Asal mula nama mu Tanah Melayu

Kemudian datang mat salleh,
kamu diberi jenama baru
MALAYA

Apa itu MALAYA?

the land for the Malay?

Sesungguhnya aku tidak tahu


Oh Negara Ku
Kau dijenamakan sekali lagi
kerana kau mendapat saudara-saudara baru

Tapi kali ini ada kecuhnya
Ada yang mahu Melayu Raya
Ada juga penentangnya
yang lebih betah namamu MALAYSIA

Oh Malaysia Negara  Ku

Ada Melayu
Ada Cina
Ada India
Ada Iban
Ada Kadazan
Dan ada macam-macam sukuan

Ketika ini sama-sama
sedang tuding menuding
bertengkaran
berebutan
bercakaran

Oh Negara Ku


Mengapa kah begini jadinya
Adakah salah pada nama mu

Perlukah diberi penjenamaan baru
nama yang baru
MECINDIKAL -Melayu, Cina India ,Iban, Kadazan dan Lain-lain

Biar semua puas hati

Sesungguhnya aku tidak tahu

Tapi oh negara ku
Aku masih lagi ingat asal nama mu dulu.






Selasa, 24 Jun 2014

LUPA dan CARA MENGATASINYA




Lupa dan terlupa. Itu adalah satu daripada sifat manusia. Seterusnya sifat lalai dan suka kepada hal-hal yang melalaikan. Kemuncaknya ialah nyanyuk dan hilang ingatan.

Di jauhi Allah kita hidup sampai ke peringkat nyanyuk dan hilang ingatan.

Sentiasalah berdoa kehadrat Allah SWT agar kita tidak sampai ke tahap itu., dan kembali menemui Allah pada saat kita sedar, tidak lupa, tidak nyanyuk dan tidak hilang ingatan. Amin.

Saya bukan mahu bicara soal lupa, lalai, nyanyuk dan hilang ingatan secara terperinci.

Saya mahu bicara kisah lupa yang berlaku dikalagan kita dan bagaimana cara kita menghadapinya.

Pengalaman mengesahkan bahawa mereka yang  lebih tua usia adalah mereka yang mempunyai darjah kelupaan yang kerap dan tinggi. Semakin usia meningkat, semakin mudah lupa menguasai kita. Ianya bukan sengaja buat-buat lupa. Memang benar-benar lupa.

Ada macam-macam kaedah bagi mengurangkan insiden lupa ini. Satu darinya ialah dengan menyediakan  senarai semak. Misalnya membeli keperluan dapur. Sebelum ke pasar/supermarket, senaraikan barang-barang yang hendak dibeli. Kalau kita sudah berumahtangga dan mempunyai anak-anak, bincang dan tanya setiap ahli keluarga tentang keperluan yang perlu dibeli. Kemudian sediakan senarai barang yang telah dipersetujui untuk dibeli.

Ingat,senarai itu juga mesti dibawa bersama. Tandakan barang-barang yang dapat dibeli.

Dengan cara ini keberangkalian berlaku lupa dapat dikurangkan.

Mudah bukan , cara mengatasi lupa. Sediakan senarai semak.

Biasanya anak-anak atau orang muda akan menasihatkan ibubapanya terutama yang sudah berusia misalnya 50 tahun keatas yang tinggal berdua saja dirumah, supaya sentiasa menediakan senarai semak perkara-perkara harian yang perlu dilakukan;atau jika melakukan sesuatu apa langkah-langkah yang perlu diambil.

Contoh: Masak air untuk sarapan pagi.

Antara nasihat yang diberi ialah apabila air sedang dimasak, ibubapa jangan membuat kerja-kerja jauh dari dapur tempat air itu dijerang. Jangan menyiram bunga-bunga dihalaman, misalnya, kerana dikhuatiri kerja siraman itu akan membuatkan ibubapa itu terlupa akan air yang dijerang itu. Bahaya jadinya.

Untuk membuatkan ibubapa itu ingat nasihat seperti itu maka anak-anak itu meminta ibubapa menyediakan senarai semak yang mencatatkan jika menjerang air mesti duduk didapur.

Bagi membantu ibubapa yang selalu terlupa itu, anak-anak itu sendiri sediakan senarai semak berkenaan. Senarai semak itu digantung dimana-mana dinding didapur atau dilekat pada dinding peti ais agar mudah kelihatan untuk dibaca.

Begitulah risaunya seorang anak terhadap ibubapa yang pelupa.

Begitu juga kalau kita memunggah barang yang telah dibeli, dari troli untuk dimasukkan kedalam but kereta. Jangan ada yang tertinggal, rugi pula. Caranya semak dari senarai yang telah disediakan.

Memang baik cara yang dilakukan oleh anak-anak itu. Ibubapa selamat dan tidak rugi,dan anak-anak pula rasa tenang tanpa risau akan perkara-perkara yang tidak baik yang mungkin berlaku keatas ibubapa.

Tapi, ibubapa dan mereka yang telah berusia ini, terlalu susah untuk dipisahkan dengan tabiat lupa.

Memang benar anak telah menyediakan senarai semak. Soalannya, adakah ibubapa itu sentiasa membaca atau menyediakan senarai semak itu? Berapa banyak senarai semak yang perlu disediakan kerana aktiviti dalam sebuah kehidupan itu terlalu banyak.

Maka ada setengah anak yang marah-marah ( marah sayang kerana khuatir sesuatu yang buruk berlaku kepada ibubapa) apabila ibubapa itu terlupa, misalnya dalam hal menjerang air tadi atau terlupa untuk memunggah semua barang yang telah dibeli untuk dimasukkan ke dalam but kereta yang membuatkan ada barang yang tertinggal dalam troli.

"Itulah mama tak sedia senarai apa yang hendak dibeli. Kalau ada senarai, bolehlah buat semakan", antara kata-kata dari anak-anak itu.

"Mama terlupa", jawaban yang biasa kita dengar.

Jadi bagaimana cara terbaik untuk mengatasi sifat pelupa ini?

Dalam kes menjerang air dan memasak nasi, ada yang nasihatkan pakai alatan letrik saja. Secara otamatik, padam sendiri.  Tapi bil letrik akan bertambah. Dalam keadaan tarif letrik yang tinggi, ianya boleh mengganggu bajet anda.

Jadi bagaimana caranya?

Terdengar juga orang mengatakan bahawa antara cara mengurangkan sifat pelupa ialah dengan rajin membaca terutama baca al-quran. Wallahualam, Allah saja yang mengetahui.

Tapi saya rasa antara satu dari sebab yang menjadikan kita lupa ialah kerana terlalu asyik dengan perkara yang ada dihadapan kita atau yang kita sedang lakukan. Oleh itu kurangkan keasyikan dan sentiasa INGAT bahawa kita ada tugas, peranan dan tanggungjawab selain yang ada dihadapan mata kita.

Tapi macam mana nak INGAT, sebab saya ini pelupa?

Saya tidak ada jawapan kepada soalan seperti itu.




    

 

Isnin, 23 Jun 2014

GST : Satu Berita Baik Untuk Penjawat Awam



Wahai sekalian penjawat awam, 
Mrilah kesini berkumpul -duduk boleh, berdiri boleh, bersimpoh boleh, bersila pun boleh
Jika matamu celik, pimpinlah sahabat yang buta 
Jika ditakdirkan kamu pekak, pakailah earphone
Mari semua, berkumpul menghadapi saya
kerana ada berita baik

Jangan dengar cerita dan berita orang-orang itu
Orang mata
Orang bulan
Orang Roket
dan orang-orang yang tidak pakai timbang
Mereka hanya tahu fitnah saja
Tidak bawa cerita dan berita baik

Saya ada cerita dan berita baik
Cerita GST
Yang mereka sipemfitnah itu sangat benci

GST akan turunkan harga barang
6 peratus saja
berbanding cukai jualan dan perkhidmatan sekarang 16 peratus


Buat congak saja
kita tahu GST boleh jimat 10 peratus.
10 peratus jimatan bukannya sikit
Kumpul setahun saja dah boleh pergi haji
Quota hajipun kita minta tambah.

Satu lagi tentang GST
Kita boleh dapat banyak wang
Wang bertambah itupun untuk rakyat juga
Termasuk penjawat awam

Ada GST , banyak dapat wang
Boleh dapat tambah elaun
Boleh tambah gaji
Tapi jangan pula tambah isteri
Jangan buat gila tambah suami

Oleh itu dengarlah baik-baik, wahai penjawat awam
Ada GST rakyat tidak rugi
Ada GST muka kita semua berseri
terlalu gembira sampai tak kering gusi
sampai kita jadi mati.

Itulah kata bijakbistari
Dari Pak Menteri

Ahad, 22 Jun 2014

Berpuasa dan Beraya: Dulu dan Kini




Seminggu lagi umat Islam di Malaysia akan berpuasa. Sekarang tarikh mula berpuasa tidak sekecoh seperti dulu - sepuluh dua puluh tahun dulu. Masa dulu kita main teka teki -mungkin esok, mungkin lusa. Bagi orang-orang di kampong ketika itu, mereka lebih bersiap sedia untuk menghadapi puasa pada esok harinya. Maka pada hari sebelumnya mereka menyembelih lembu bagi menyambut hari puasa esok harinya. Ditempat saya hari itu dipanggil 'hari membantai' -ertinya hari menyembelih lembu bagi persediaan puasa pada esok harinya.

Dalam banyak kali, puasa tidak jadi pada esok harinya kerana penyimpan mohor raja-raja mengistiharkan anak bulan tidak kelihatan dimana-mana lokasi tinjauan yang telah ditetapkan. Maka lusa barulah mula berpuasa. Ada juga mereka yang marah-marah kerana tidak jadi berpuasa. Lembu telah tumbang dan kenduri mula berpuasa telah dibuat, tapi puasa tidak jadi.

Ada juga yang berpuasa tanpa menghiraukan peristiharan penyimpan mohor raja-raja. Mereka ini berpuasa atas keyakinan sendiri bahawa anak bulan telah ada, tapi yang melihat tidak nampak. Ada pula menyatakan bahawa menurut kiraan , puasa jatuh pada hari tersebut bukan seperti hari yang diistiharkan.

Perbezaan ini berlaku juga diantara negeri. Ada negeri mengistiharkan puasa lebih awal dari negeri lain. Singapura juga berpuasa pada tarikh yang tidak sama menurut tarikh yang diistiharkan oleh penyimpan mohor.

Ada setengah pihak yang suka keadaan seperti ini. Jika di negerinya berpuasa awal, dia akan pergi ke negeri yang mula berpuasa pada hari lusa. Begitu juga dia akan beraya dinegeri yang awal memulakan puasa.

Dulu memang kecoh. Merumitkan bagi orang yang bekerja untuk merancang dan mengambil cuti.

Tapi, menjalani puasa waktu dulu lebih menyeronokkan.

Pertama,  bukan kerana seronok untuk melakukan amalan berpuasa, tapi seronok dapat makan daging. Daging jarang sekali menjadi bahan makanan pada hari-hari biasa. Sebahagian besar orang kampong hanya mampu makan daging sekali atau dua kali setahun - iaitu pada mula menyambut puasa dan pada akhir bulan puasa , waktu menyambut hari raya.

Pada hari-hari berkenaan, mereka adakan kenduri. Bermula selepas Maghrib, mereka akan pergi rumah ke rumah untuk menjamu selera dalam majlis kenduri itu -kenduri doa selamat.Sudah tentu tumpuan mereka ialah pada masakan yang berdaging.  Disentapnya daging itu, sepuas-puasnya. Jamuan kenduri rumah ke rumah itu berakhir sehingga larut malam. Setiap rumah perlu dihadiri. Kalau tidak tuan rumah akan berkecil hati.

Bagaimana dengan solat Isya'?

Biasanya tidak diberi perhatian. Banyak yang tinggalkan saja. Yang penting pergi kenduri rumah ke rumah.

Kedua, perkongsian makanan antara jiran. Apa yang jiran makan, kita juga akan dapat makan. Dan apa yang kita makan, jiran juga dapat makan.

Makan waktu berbuka sungguh menyeronokkan kerana makanan yang kita tidak ada, dapat juga kita makan. Makanan tiada yang bersisa, habis semuannya dimakan.

Ketiga, pukulan beduk sebagai tanda berbuka. Dulu tiada azan di radio untuk menentukan waktu berbuka puasa. Tidak ada siaran tentang waktu berbuka dan bersahur. Tidak juga ramai yang mempunyai jam ditangan. Jadi sebahagian besar mereka bergantung kepada pukulan beduk. Maka apabila hari mula gelap, mereka memasang telinga untuk mendengar paluan beduk. Dan bunyi pukulan beduk ini boleh didengar dengan jelas kerana suasana di kampong tidaklah jauh dari bunyi bising dan hiruk pikuk.

Keempat, ada jiran atau orang-orang yang mengejutkan kita untuk bangun bersahur. Terdengarlah seruan, " sahur, sahur, waktu sahur, bangun!"

Kelima, membuat sendiri kuih muih raya. Kuih muih itu dibuat bersama dengan ahli keluarga, dan kadang-kadang melibatkan jiran. Kuih sensagun dan sepit belanda adalah diantara kuih yang mesti dibuat. Begitu juga dodol.

Tentang dodol ini, ada yang menganggapkan sebagai raja kuih. Tanpa dodol , raya tidak ada maknanya. Maka dodol mesti dikacau. Dan dodol memerlukan tenaga yang kuat dan bilangan pengacau yang ramai. Maka jiran-jiran mesti diajak sama. Dan jiran-jiran itu juga akan diberi habuan dodol.

Keenam, membersih dan menyeri sekitaran kawasan dan dalam rumah. Alas batu bagi tiang-tiang rumah mesti dibersihkan, kemudian disapu kapur putih untuk kelihatan lebih cantik. Pada beberapa malam menghampiri raya, dalaman rumah dihiasi dengan langsir-langsir dan dinding-dinding rumah dilekat/dipaku dengan daun dan bunga kertas.

Ketujuh, dapat pakaian baru -baju , seluar dan kasut baru untuk ditayang pada hari raya. Paling seronok sekali kerana pakaian-pakaian baru itu hanya dibelikan wakltu menyambut hari raya saja. Bagi anak-anak yang bersekolah, warna seluar dan baju adalah sama dengan warna uniform sekolah iaitu seluar biru dan baju putih. Kasut adalah kasut getah berwrna putih. Jimat duit belanja.

Dan akhirnya, pada hujung berpuasa, sebelum esoknya raya, maka sekali lagi diadakan membantai -menyembelih lembu untuk menyambut hari raya. Berduyun-duyun mereka berkumpul menyaksikan penyembelihan lembu itu, dan membawa pulang sekati dua daging untuk dimasak.

Begitulah suasana berpuasa pada suatu ketika dulu. Berpuasa dan beraya adalah satu keistimewaan, berbeza dengan hari/bulan yang lain.   

Sekarang terlalu banyak bezanya. Sekarang, bila-bila masa saja kita boleh makan daging. Bila-bila masa saja kita boleh membeli pakaian baru. Tidak perlu penat buat kuih muih sendiri - boleh dibeli dipasaran terbuka, melalu pesanan internet.

Sekarang tiada beri memberi kuih antara jiran. Tiada kejut mengejut untuk bangun bersyahur. Malah mendapat herdikan jika ada yang cuba mengejut jiran untuk bangun bersyahur.

Sekarang, kita tidak kecuh lagi dalam menentukan bila mula berpuasa dan bila mula raya.

Dan sekarang kita berbuka dengan hidangan yang tidak cukup meja -terlalu banyak dari berbagai jenis dan rupa serta warna. Banyak makanan yang terbuang dari yang dimakan. Dan kita ulang setiap hari berbuka puasa. Hari ini buang makanan, esok kita akan beli lagi dengan jumlah yang ditentukan oleh nafsu mata dan selera di pasar/bazar ramadhan yang bersepah tumbuh disana sini.






 



Sabtu, 21 Jun 2014

Ola Bola Piala Dunia dan Tilawah Antarabangsa Al-Quran.





Bola bola bola...ola bola. Tak habis-habis. Mula pukul 11 malam sampai 7 pagi esoknya...terpapar siaran langsung bola disaluran 821 Astro. Berbaring diatas katil , mata terbuka mengarah tumpuan ke skrin tv. Kadang-kadang melelapkan mata apabila ditayangkan iklan, dan membuka semula apabila perlawanan mengambil tempat. Ada juga ketikanya terus tertidur. Tv tengok kita pula.

Kesan menonton bola ini, mengantuk dibuatnya. Banyak hal lain yang tertanguh dan tidak dilakukan. Fokus hanya bola......, harapkan pasukan yang disokong menang; teka pasukan mana menang ...berapa gol, siapa yang jaring dan macam-macam lagi.

Nasib baik waktu siaran tidak bertindih dengan masa tilawah al-quran. Kalau tidak, tilawah itupun ditinggalkan. Dahsyat betul pengaruh bola ola bola ini.

Walaupun mengantuk tapi tiap-tiap malam mahu juga tonton. Tak serik-serik.

Tapi bagus juga berjaga tiap-tiap malam. Ini satu latihan bagi menghadapi bulan Ramadhan yang akan menjelang seminggu lagi.

Tiap-tiap malam bolehlah berjaga hingga ke waktu makan sahur dan Subuh. Sepanjang malam selepas terawih boleh baca al-quran, boleh melakukan berbagai solat sunat dan amalan-amalan baik yang lain. Banyak dapat pahala.

Boleh ke seperti menonton bola sepak?

Sudah tentu boleh.

Itulah semangat yang kita mahu.

Tonton bola sepak apa yang kita dapat?

Ya, seronok dan berpuas hati jika pasukan yang kita minat menang. Sudah tentu kita mengantuk dan selalu menguap. Produktiviti kerja mungkin menurun. Daya tumpuan keatas  sesuatu misalnya dalam mengikuti pelajaran dalam kelas menjadi terganggu. Kalau kita sebagai tenaga pengajar, persiapan mengajar tidak dapat disediakan dengan baik, penyampaian pun tidak lancar , tersekat-sekat dan tidak jelas. Dalam mesyuarat , banyak yang mendiamkan diri dari mahu memberi idea dan pandangan yang baik dalam mencadangkan sesuatu penyelesaian.
 
Dapat pahala?

Tidak tahu pula. Allah saja yang maha mengetahui.

Sebaliknya berjaga malam untuk tujuan beramal dalam bulan Ramadhan telah dijanjikan Allah pahala yang berlipat ganda. Itu janji Allah kita kena percaya dan yakin.

Oleh itu latihan berjaga malam menonton tayangan siaran langsung bola ini, wajar kita terus dan amalkan sepanjang bulan Ramadhan. Dan kita sambung dalam bulan-bulan yang lain sebagai satu cara hidup kita.

Boleh tak?

Jawabnya sudah tentu boleh kerana ada hal baik yang kita hendak kejar dan perolehi. Kita hendak kejar kehidupan yang diredhai Allah; kita hendak menyambut janji Allah tentang pahala; sudah tentu kita yakin Allah akan membalas dengan kehidupan dalam syurga. Bukankah kehidupan di syurga yang kita idam-idamkan? Ya, sudah tentu begitu.

Jadi , tengok bola tidak mengapa, asalkan jangan lupa kewajipan kita mentaati perintah Allah. Kalau kita mampu tengok bola dari malam sehingga pagi, dan kesannya kita letih dan mengantuk,  mengapa pula tidak sanggup berjaga malam dan melakukan amalan sepanjang dalam bulan Ramadahan ini? Dapat pahala berganda pula.

Sekali lagi saya tanya pada diri sendiri: Boleh tak saya berjaga malam dalam bulan Ramadhan ini sama seperti berjaga menonton bola?

Saya mesti menjawab boleh. Kerana tiada siapa yang melarang.

Tapi mampukah saya berbuat demikian?

Mampukah anda berbuat demikian?





Selasa, 10 Jun 2014

Aduh Sakitnya Duri Ini.......Ini Semua Facebook Punya fasal




Satu dari jari tangan kanan saya berdarah, dicucuk oleh duri. Saya menyalahkan duri itu.

Waktu mencabut rumput/pokok berduri yang kian membiak di kawasan rumah, saya terkena cucukan duri dari tumbuhan itu. Saya mengaduh sakit dan marah kepada pokok itu.

"Mengapalah kau berduri. Menyusahkan orang".

 Saya menyalahkan tumbuhan itu kerana durinya, jari saya berdarah.

Jika ada anak kecil yang mendengar kata-kata marah saya itu, besar kemungkinan anak kecil itu akan ketawa dan berkata, 

"Memanglah tumbuhan itu berduri. Berhati-hatilah. Pakailah sarung tangan".

Anak kecil itu pun tahu bahawa duri yang ada pada tumbuhan itu adalah atas kehendak Allah. Jadi, mengapa salahkan tumbuhan yang berduri itu? Kenapa tuding jari? Kenapa tengok ke luar?

Sebenarnya saya tidak bermaksud untuk bicara fasal tumbuhan yang berduri yang melukakan jari itu. Itu adalah rekaan saja sebagai 'appetizer', penaik selera bagi cerita seterusnya.

Saya mahu cerita atau bicara fasal facebook. Sebelum itu saya perlu jelaskan maksud penggunaan perkataan kita. Kita bermaksud merangkumi diri saya, semua orang Melayu/Islam dan semua orang Melayu yang berkuasa sama ada kuasa politik atau apa saja kuasa yang dimiliki termasuk agensi-agensi dibawah kawalan.

Saya menonton satu video melalui paparan facebook saya. Video yang memperlihatkan seseorang yang sangat marah dengan facebook. Katanya, facebook memberi kesan yang buruk kepada masyarakat khususnya kepada masyarakat Melayu/Islam. Dan katanya lagi facebook itu adalah agenda Yahudi bagi melemahkan umat Islam!

Saya bersetuju seratus peratus akan kata-kata orang itu (mungkin ramai orang memanggilnya ustaz, tapi saya mengelak dari menggunakan panggilan ustaz kerana title ustaz nampaknya begitu murah digunakan, di Malaysia ini) tentang kesan buruk dan penyakit sosial serta moral rendah dikalangan orang Melayu yang menggunakan facebook atau yang suka berfacebook.

Saya juga tidak bersetuju 100 peratus cara fikir orang itu.

Jari saya luka, saya marahkan tumbuhan yang dicipta Allah yang memilik duri. Saya tidak pula menyalahkan diri supaya berhati-hati semasa mencabut tumbuhan itu, dan tidak pula menggunakan sarung tangan sebagai pelindung.

Anak-anak kecilpun tahu, duri itu boleh melukakan jika tidak tahu cara mengurusnya.

Orang itu marah kerana perkara-perkara yang bukan-bukan didedahkan kepada orang tidak perlu tahu melalui paparan difacebook. Misalnya hal-hal peribadi tentang hubungan suami isteri; memaparkan gambar-gambar diri yang memalukan. Dan banyak lagi paparan yang hina lagi menjijikkan.

Dan yang paling malang ialah pengguna-pengguna facebook itu melakukan dengan bangga dan rela hati untuk diketahui semua pihak. 

Dijauhi Allah perangai seperti ini. 

Tapi persoalannya mengapajadi begitu? Adakah disebabkan facebook?

Perlu ingat dan sedar bahawa facebook itu adalah alat atau media sebaran sama seperti tv dan yang lainnya. Alat yang dikendalikan oleh manusia untuk sesuatu tujuan dan keperluan. Jika kita menggunakan bagi maksud yang baik, baiklah kesannya. Sebaliknya,jika buruk yang hendak kita paparkan, buruklah kesannya.

Dengan penggunaan facebook, kita boleh menyampaikan berita tentang keadaan kita, misalnya dari segi kesihatan, kepada anak-anak dan saudara-mara yang berjauhan pada masa sebenar. 

Berita dan cerita disampaikan secara langsung. 

Boleh berdakwah dan menyampaikan ilmu yang berguna untuk dimenfaatkan oleh ramai orang (pengguna facebook).

Jadi mengapa salahkan facebook?

Yang bersalah adalah pengguna facebook yang muka tidak tahu malu. Pengguna yang tidak berakal budi, yang tidak ada ilmu dan pengetahuan yang baik tentang maruah, moral dan dosa pahala.

Dan mengapa pula kita selalu dengan pantas menuding jari ke pihak luar apabila berlakunya keruntuhan akhlak dan moral dikalangan kita. Apabila kita lemah, kita miskin, kita kalah, kita tidak mampu menghadapi saingan, kita cari pihak lain sebagai pihak yang bersalah yang menyebabkan kita berkeadaan sedemikian.

Adilkah kita?  Betulkah cara yang kita lakukan itu?

Bagi saya cara itu tidak betul bahkan boleh melemahkan kita buat selama-lamanya. Sebab selama-lamanya kita akan mencari pihak lain bagi meletakkan kesalahan atau kekurangan yang ada pada kita. 

Jawapan kita mudah saja. Maruah kita rendah kerana agenda Yahudi melalui facebook.

Kita tidak mahu berfikir bebas dari persangkaan menyalahkan orang lain. Kerana cara itu sangat mudah. Kerana cara itu ada sokongan emosi. Orang Melayu memang mudah ditakluki oleh emosi.

Kita tidak mahu berfikir seperti yang selalu digesa oleh Allah: Tidakkah kamu mahu berfikir?

Memang benar, Yahudi dinyatakan sebagai puak yang menjadi ancaman kepada orang Islam selagi kita tidak mengikutnya.

Tapi tidak wajar dengan mudah kita menyatakan bahawa keruntuhan moral bangsa kita disebabkan facebook yang katanya menjadi agenda Yahudi.

Apa bukti kita? Tidakkah kita emosional?

Jika pun kenyataan itu ada bukti dan benar, dan setakat sekarang belum dibuktikan, bukan cara itu untuk membina bangsa dan agama kita. 

Bukankah jalan yang terbaik bagi mengatasi kelemahan, rendah moral dan berbagai penyakit sosial yang menimpa masyarakat Mealayu/Islam diatasi dengan melihat pada diri kita, diri orang Melayu.

Apa yang lebih pada kita?

Ilmu dalam berbagai bidang?

Amalan dalam berbagai bidang?

Perlakuan dalam  sebuah kehidupan?

Sesungguhnya sehingga kini, berbanding dengan bangsa lain, tiada benda, hal, bidang, bahagian dan apa saja keadaan atau yang bersifat positif yang kita miliki dan kuasai melebihi bangsa lain.

Amalan dan perangai kita pun banyak yang buruk dari yang baik. Pengguna facebook adalah contoh yang jelas. 

Yang pasti ialah kita suka mencari orang lain untuk memikul beban kelemahan kita.

Apabila dikatakan banyak Melayu yang murtad, kita menyerang orang keristian yang memberikan bantuan kepada simurtad itu. 

Mengapa perlu marah kepada orang kristian. Memanglah tujuan mana-mana agama untuk menyebarkan agama masing-masing. Keristian dan Islam dan penganut agama lain usahlah menafikan.

Kenapa kita tidak bertanya kepada agensi yang mengutip zakat berjuta-juta ringgit. 

Mengapa tidak beri bantuan kepada orang Melayu yang memerlukan. Cukup kah hanya berbagga dengan kutipan berbilion tanpa dimenfaatkan untuk mengembangkan syiar Islam dan menyekat orang Islam dari mengharapkan bantuan dari gereja.

Itu adalah sedikit contoh sikap kita.

Facebook yang tidak boleh membela diri itu kita tembak . Kita yakin facebook yang tidak bernyawa itu mati dari tembakan kita? 

Tidak kah kamu berfikir?
  
Mengapa kita sentiasa dan suka menjadi pengguna. 

Mengapa kita tidak melawan agenda Yahudi itu dengan cara kita jadi pencipta satu alat media sosial yang baru yang dibawah penguasaan dan kawalan kita.

Kita tentukan bahawa media ciptaan kita itu tidak boleh menerima unsur-unsur yang tidak baik seperti gambar lucah atau dedahan sesuatu perkara yang tidak sesuai dari segi moral, adab budaya kita, dan terlarang disisi Islam.

Mengapa kita suka menyerang pihak lain, dan dalam masa yang sama kita menjadi pengguna yang taat pada alat media facebook yang dikatakan ciptaan pihak lain (Yahudi).

Oleh itu kita mesti mencipta alat seperti itu sebagai alternatif kepada facebook, alat yang dikatakan ciptaan Yahudi. 

Selagi kita tidak dapat menghasilkan alternatif bagi kegunaan umat Islam/Melayu, selama itulah kita terpaksa bergantung kepada alat ciptaan selain dari orang Melayu/Islam. Dan selama itulah kita terdedah kepada berbagai applikasi yang ada dalam alat itu menurut apa yang dikehendaki oleh penciptanya, orang bukan Islam.

Dan kita akan terus menuduh orang itu jahat.

Jika kita masih meneruskan sikap yang sama yang suka menyalahkan pihak lain sedangkan alat ciptaan pihak lain itu seperti facebook jika digunakan dengan tertib ianya lebih memberi menfaat berbanding dengan masalah, kita sebenarnya memanjangkan masalah yang membebankan kita.

Sudah tentu itu bukan sikap yang kita mahu.

Akhirnya saya ingin mengingatkan bahawa sebahagian besar ciptaan dalam apa saja bentuk dan kegunaan, sehingga kini bukan ciptaan dari umat Islam. Dan terlalu jauh bagi kita orang Melayu untuk mengaku ciptaan kita.

Sebab?

Kita suka menyalahkan orang lain.
 

Kita suka melakukan salah guna. Salahguna alat. Salahguna kuasa.

Kemudian kita kata pihak lain ada agenda jahat terhadap kita.

Cukuplah. Esok saya akan menyambung kerja mencabut tumbuhan yang berduri itu. Saya akan pakai sarung tangan dan berhati-hati semasa mencabut tumbuhan berduri itu. Tapi saya masih lagi menggunakan sarung tangan dan gunting ciptaan bukan Melayu.
 





Isnin, 9 Jun 2014

Bergaduh dengan monyet, beruk, kera dan lotong yang tidak berada di zoo.




Hari-hari bergaduh dengan monyet, kera dan lotong. 

Pada sebelah pagi, biasanya pukul lapan keatas, binatang-binatang itu bergayut -gayutan dan melompat-lompat diantara satu pokok ke pokok yang lain. Lagak binatang-binatang itu tamat sehingga pukul sepuluh lebih , kemudian beralih ke tempat lain, entah ke mana tidak dapat dipastikan.

Pada sebelah petang pula, binatang-binatang itu akan muncul pada pukul empat petang , melakukan lagak gaya yang sama, bergayutan dan melompat diantara pokok ke pokok. Tidak cukup dengan lagak seperti itu, binatang-binatang itu , mematah-matah ranting-ranting kecil dan membiarkannya jatuh ke bawah. Sambil makan , ada sebahagiannya menjatuhkan najis. Ada yang jatuh diatas jalan.

Binatang-binatang itu kekal diatas pokok-pokok tersebut untuk bermalam. Esoknya, pukul lapan pagi mereka melakukan rutin yang sama.

Saya seronok melihat gelagat binatang-binatang itu. Saya seronok jika mereka lakukan diatas pokok-pokok yang bersebelah dengan rumah saya. Malah saya jadikan binatang-binatang itu sebagai daya bagi mengujakan cucu-cucu untuk balik ke rumah saya.

"Rumah tokpa ada banyak monyet", begitu selalunya saya beritahu kepada asyef dan aqib sebagai bahan cerita untuk menguja mereka balik ke rumah saya. Bukan main teruja mereka berdua untuk balik ke Melaka, untuk melihat monyet, kera, beruk dan lotong. Tidak perlu keluar wang untuk ke zoo bagi melihat  binatang-binatang tersebut.

Cucu-cucu saya itu masih kecil, 4 dan 3 tahun. Kedua-duanya tidak takut untuk berdepan dengan binatang-binatang tersebut, tidak seperti nenekya iaitu isteri saya. Neneknya apabila nampak binatang-binatang itu, dengan segera masuk kedalam rumah dan menutup pintu dan tingkap, takut monyet-monyet itu masuk menyerang.

"Kalau monkey tu datang, asyef tembak", kata Yousef dengan begitu yakin.
"Aqib tembak pakai gun tokpa, mati dia", kata aqib pula.

Merekapun ketawa suka kerana tidak takut berdepan dengan monyet. Pada mereka binatang-binatang tersebut boleh ditewaskan saja dengan melakukan tembakan. 

' Macam mana nak tembak. Tembak dengan apa"? Saya tanya mereka.

'Teng, teng, teng, teng, tengggggg', keluar dai mulut usyef sambil jari ibu dan jari hantu tangan kirinya masing-masing tegak dan lurus ke depan seolah-olah selaras pistol.

"Aqib ambik gun tokpa, aqib tembak, peng peng, penggggg, mati dia".

Saya ketawa. Mereka segera mengajak saya balik.

Begitulah menariknya binatang-binatang beruk, monyet ,kera dan lotong itu. Saya tertari dan cucu-cucu sayapun begitu teruja untuk berdepan dengan binatang yang suka melompat dan bergayut itu.

Setakat gelagat mereka diatas pokok-pokok disebelah rumah itu, sesungguhnya binatang-binatang menghiburkan.

Tapi, mereka membuatkan saya marah dan sakit hati.

Semenjak kembali semua menduduki rumah saya itu, selepas meninggalkannya lebih 3 bulan, perangai binatang-binatang itu sungguh menyakitkan hati.

Pokok mangga yang lebat berbuah yang berhampiran dengan pokok gayutan binatang-binatang itu, tidak pernah sempat masak. Habis semuanya digasak oleh binatang jahat itu. Kalau dimakan buah itu, ok juga. Tapi. digigit-gigit, kemudian buah itu di jatuhkan kebawah, tidak dmakan semuanya. Dilakukan pada buah-buah yang lain.

Saya sungguh sakit hati dan marah.

Maka saya halau binatang-binatang itu dengan mengeluarkan susara kuat. Ada yang lintang pukang terjun dari pokok mangga itu terjun ke atas atap sebuah setor berdekatan dengan pokok mangga itu. Maka atap zing yang berlapekkan 'adex' pun kemek dan pecah.

Saya marah kerana, atap itu baru saja saya ganti  setelah atap yang lama menjadi musnah disebabkan oleh beruk itu juga. Saya berbelanja hampir satu ribu. Punah dibuatkan oleh binatang-binatang itu.

Saya semakin marah apabila talian talipon dari tiang talipon ke rumah saya menjadi titian binatang-binatang untuk ke rumah saya. Talian itu halus tidak sepadan dengan berat badan beruk itu. Maka putuslah talian itu.

Untuk menyambungnya semula, saya terpaksa membayar seseorang dengan kos RM 150.00.

Saya marah tapi masih lagi belum sampai ke puncak.

Ada seekor binatang itu  begitu berani dan terlalu degil. Tiap-tiap hari, pagi dan petang, meniti talian letrik memasuki balkoni rumah saya, dan menenggek diatas bahu ruang balkoni.

Cermin rumah saya, termasuk cermin tingkap, tidak membolehkan sesiapa termasuk beruk itu untuk nampak orang di dalam rumah melainkan ada cahaya dalam rumah. Jadi beruk itu tidak tahu yang saya sedang memerhatikannya.

Saya mengambil sebatang penyapu . Dengan perlahan saya membka tingkap bagi menyergah dan mengacah beruk itu. Tapi telinga beruk itu sungguh tajam. Apabila terdengar bunyi tingkap dibuka, dengan segera beruk itu melompat kearah talian letrik dan bergayut dengan cepat menyelamatkan diri. Sungguh pantas pergerakannya untuk berada dipokok tempat gayutannya.

Saya sangat marah.

Saya lantas mengambil senapang , turun kebawah untuk menakutkan beruk-beruk itu, untuk menghalau jauh ke semuanya. Saya menembak hanya untuk menaktkan beruk-beruk itu, bukan untuk mengenai tubuh badan bagi mencedera atau membunuh. Saya tembak keatas. Kesian, tidak sampai hati.

Tapi, cara saya itu tidak langsung menakutkan binatang-binatang itu. Ada yang masih bersuka ria bergayutan termasuk yang menenggek dibalkoni rumah tadi.

Saya semakin marah. Tapi, masih lagi dapat mengawal perasaan. Saya tetap tidak mahu mencederakannya.

Saya masuk ke rumah menonton tv.  Tiba-tiba muncul lagi beruk yang dihalau tadi, menenggek di bahu balkoni.

Nampaknya beruk ini terlalu degil dan tidak tahu takut. Beruk ini semacam mahu mencabar saya.

Saya membuka tingkap dan dengan penyapu yang sama saya cuba memukulnya. Tapi beruk itu lebih pantas, melompat dan bergayaut diatas talian letrik itu.

Saya keluar rumah dan mengejarnya yang begitu seronok menunjukkan kecekapan bergayut  satu pokok ke pokok yang lain.

Saya menjadi penat dan mengah. Beruk itu masih lagi berada diatas pokok.

Yang terlalu sangat menjadi kemarahan saya dan menimbulkan permusuhan ketat dengan binatang-binatang itu ialah sifat degil mereka., kerosakan keatas atap rumah, atap setor dan talian talipon serta letrik. Banyak belanja yang telah saya keluar.

Tentang buah mangga, saya tidak sangat mengambil hal. Itu makanan binatang itu. Lagipun kawasan rumah saya itu  mungkin dulunya kawasan beruk-beruk itu cari makan.

Jadi kalau hendak buat rumah, jangan buat dikawasan yang menjadi tempat beruk mencari makan.

Tapi jangan silap, rumah saya bukan di pinggiran hutan. Rumah saya di dalam kawasan bandar raya berdekatan dengan sebuah hospital swasta yang terkenal.
 





Ahad, 8 Jun 2014

GURU BERPOLITIK MENGUNTUNGKAN UMNO?




Setiausaha Agong UMNO mencadang supaya guru dibenarkan berpolitik. Ertinya aktif dalam parti politik (UMNO) seperti yang telah berlaku pada suatu ketika dulu. 
 
Cadangan beliau begitu serious sekali dan dilakukan dalam sebuah majlis yang dihadiri guru-guru. Nada beliau adalah nada merayu.
 
Sebagai Setiausaha Agong UMNO, beliau sedia tahu tentang kedudukan sokongan orang Melayu terhadap parti itu ketika ini. 
 
Adakah UMNO dalam keadaan terdesak untuk mendapat sokongan dari orang Melayu? Dalam bentuk pertanyaan lain, adakah  sokongan orang Melayu kepada UMNO telah merosot seperti yang dipamerkan dalam PRU 13 dan beberapa pilihanraya kecil selepasnya?
 
Kita tafsirkan dulu cadangan setiausaha agong UMNO itu.
 
Pertama, cadangan dan rayuan beliau itu ianya memberitahu kita atau kita boleh menafsirkannya bahawa UMNO menghadapi masalah dalam mendapatkan kepercayaan dan sokongan dari orang Melayu walaupun UMNO mempunyai bilangan 3.5 juta ahli orang Melayu dan mempunyai bilangan kerusi di DUN dan Parlimen yang lebih banyak dari parti-parti lain.
 
Maknanya bilangan sokongan dari orang Melayu pada PRU 13 dan pilihanraya-pilihanraya kecil selepasnya tidak menggalakkan, malah menurun walaupun calun BN yang memenangi pilihanraya tersebut seperti di Teluk Intan.

Kedua, cadangan itu dengan jelas bermaksud bahawa UMNO boleh mengharapkan sokongan dari guru-guru Melayu. Maka usaha untuk menarik dan membenarkan guru-guru untuk aktif dalam politik (maksudnya UMNO) perlu dilakukan segera.
 
UMNO memerlukan sokongan pengundi Melayu yang meningkat. UMNO, khususnya Setiauasaha agongnya yakin bahawa guru-guru adalah kelompok yang boleh diharapkan.

Ketiga,  setiausaha agung UMNO itu mengatakan salah satu sebab merosotnya sokongan kepada UMNO datangnya dari guru-guru. Ertinya beliau 'menyalahkan' guru kerana tidak menyokong UMNO. Guru tidak menyokong UMNO kerana tidak dibenarkan aktif berpolitik (bergiat dalam UMNO).
 
Keempat, cara berfikir Setiauasaha agung ini masih tidak berubah dan dikongkong oleh pemikiran lama bahawa pengundi Melayu itu adalah seperti ikan dalam lubuk yang laparkan umpan di mata kail. 
 
Oleh itu UMNO mesti mencari LUBUK dimana banyaknya Melayu. 
 
Itulah cara penyelesaian Setiausaha agung UMNO itu bagi memenangi dan mendapat sokongan orang Melayu yang lebih ramai.
 
Penyelesaian itu memberi fokus hanya ke luar saja. Ertinya yang tidak kena ialah sokongan orang Melayu dan bukan disebabkan kegagalan pimpinan UMNO dalam memberi perkhidmatan dan menjaga kepentingan orang Melayu. 
 
UMNO tidak bertanya mengapa orang Melayu termasuk yang dulunya dianggap sebagai ikan laparkan umpan tidak lagi menyokong UMNO. UMNO tidak melihat ke dalam.
 
Kalaupun UMNO melihat ke dalam, apa yang UMNO jelas nampak ialah berbagai kemudahan yang disediakan kerajaan seperti pinjaman mudah, projek dan kontrak kerajaan. 
 
Itupun tidak semua ahli UMNO diberi peluang, apatah lagi orang Melayu yang bukan ahli dan mereka yang terpaksa menyokong parti lawan disebabkan terlalu benci dan meluat akan gelagat dan kelakuan pimpinan UMNO yang berkuasa, yang menyapu semua kemudahan, projek dan kontrak untuk diri, keluarga dan mereka yang hidup dalam lingkaran kepimpinan itu.   
 
Banyak contoh boleh diberikan. Kes lembu NFC paling mudah difahami kerana ia membabitkan pinjaman mudah seperti pinjaman Tabung Pendidikan.
 
Bezanya, yang mendapat pinjaman kes lembu itu ialah dari kepimpinan UMNO. Yang mendapat pinjaman Tabung Pendidikan itu adalah anak-anak orang yang tidak berkemampuan kewangan untuk melanjutkan pelajaran diperingkat lebih tinggi.
 
Bezanya juga, yang gagal dalam mengurus dan menggunakan pinjaman kes lembu itu tidak dikejar ke lubang cacing menuntut agar pinjaman lebih 350 juta itu dibayar balik. 
 
Tidak seperti kegagalan membayar balik pinjaman tabung pendidikan, dikejar sampai ke lubang cacing. Belum dapat kerja, dengan segera notis menuntut bayaran balik diterima. Peduli apa dengan anak muda yang menganggur itu, pinjaman mesti bayar segera. 
 
Gagal bayar, nama disenarai hitamkan dan disebar kepada institusi kewangan supaya ambil tahu anak muda itu tidak layak diberi bantuan kewangan. Gagal bayar, diheret ke mahkamah untuk 'mencari keadilan'.
 
Bolotan berbagai peluang kemudahan, projek dan kontrak itu dilakukan dengan cara batil dan monopoli. Hanya diri pimpinan dan mereka dalam lingkungan saja yang menikmatinya.
 
Jadi sudah tentu orang UMNO yang lain marah dan benci. Mereka benci lalu tidak mengundi UMNO.
 
Jadi sudah tentu orang Melayu dari parti bukan UMNO naik berang dan marah. Mereka tidak perlu diyakinkan untuk menolak UMNO.
 
Sudah tentu juga orang Melayu yang tiada parti marah. Mereka juga ada anak yang mendapat pinjaman tabung pendidikan yang dikejar oleh pihak tabung untuk segera bayar hutang. Mereka beralih mengundi selain UMNO.
 
Tapi tidak dinafikan ada yang masih mengundi UMNO walaupun berlaku seperti yang dinyatakan diatas. Sebab mereka orang susah, kurang cerdik dan terbatas capaian maklumat. Mereka inilah dijadikan ikan oleh UMNO dalam setiap pilihanraya. Berbagai janji, pemberian dan projek melulu diluluskan.
 
Sebenarnya UMNO ada dua LUBUK Melayu yang menjadi harapan kepada UMNO. Lubuk pertama ialah di kawasan-kawasan kampong dan pedalaman. Lubuk kedua ialah dikalangan guru-guru Melayu.
 
UMNO tidak boleh bergantung harap pada orang Melayu dibandar dan dipinggir-pinggir bandar terutama dikalangan anak-anak muda dan mereka yang berpendidikan tinggi dan mempunyai capaian maklumat yang berbagai; mereka yang tahu apa sebenarnya tanggungjawab sebuah kerajaan.
 
Bagi UMNO, orang-orang Melayu di kampong-kampong adalah ikan atau orang yang berkelakuan seperti ikan yang mudah  tertarik dengan umpan dimata kail (pancing), lalu 'dingapnya' (cuba ditelan) umpan dimata kail itu, yang akhirnya ikan itu disentap dan disantap sebagai hidangan paling enak.   
 
Dalam pemikiran UMNO atau kepimpinan UMNO seperti Setiausaha agong parti itu, lubuk yang paling banyak Melayu jenis ikan itu ialah dikampong-kampong dan kawasan pedalaman yang banyak ketinggalan dalam berbagai keperluan hidup.
 
Orang Melayu dalam lubuk ini sebahagian besarnya adalah orang Melayu yang kurang berpendidikan, yang hanya bergantung dan disuapkan dengan maklumat dan penerangan dari media kawalan kerajaan (BN), yang miskin yang sentiasa mengharapkan pertolongan dan tahu mengenang budi dan membalas jasa atas bantuan yang diterima walaupun hanya sehelai kain batik atau wang BR1M RM 500 sekali bagi tempoh antara satu pilihanraya.

UMNO tahu dan sedar bahawa orang Melayu dalam lubuk ini tidak ambil kisah atau mengambil ringan saja tentang perlunya sebuah kerajaan yang menjalankan tadbir urus negara yang baik, bertanggungjawab dan amanah. Orang Melayu dalam lubuk ini tidak memandang rasuah dan salah guna kuasa sebagai perkara yang hina dan perlu ditentang; mereka tidak melihat boros belanja wang negara dan pembaziran wang tersebut sebagai antara penyebab utama mereka berkeadaan miskin dan hidup serba kekurangan sehingga kini.

Orang Melayu lubuk ini laparkan projek pembangunan. Mereka mahu air dalam paip, letrik, jalan dan jambatan. Mereka terhutang budi apabila diberikan bantuan wang tunai walaupun sedikit cuma, walaupun sehelai kain batik, walaupun sekampit beras 10 kg, walaupun sekilo gula.
 
Yang penting bagi orang Melayu dalam lubuk ini ialah pertolongan dan bantuan yang memudahkan kehidupan mereka walaupun keenakan itu dirasa dalam waktu yang singkat,  walaupun sekali sekala dan bermusim, walaupun kecil dan sedikit, antaranya pemberian BR1M, projek parit dan longkang, jalan dan jambatan sekolah dan balai raya. 
 
Orang Melayu dalam lubuk ini tidak menganggap segala bantuan, pertolongan dan projek pembangunan yang dilaksanakan itu adalah merupakan tanggungjawab sebuah kerajaan terhadap rakyat dan negara. Paling malang sekali, ada juga yang menganggap wang dan bantuan yang diterima itu datangnya dari poket pihak yang memberi atau yang melaksanakan projek tersebut, dan bukan wang hasil negara yang mereka ada hak keatasnya.
 
Maka berhutang dan terhutang budilah mereka selama-lamanya, selagi hayat dikandung badan. Kata mereka, "Ada ubi ada batas, orang berbudi kita membalas", lalu terus mereka memberi undi dari dulu, kini dan selama-lamanya kepada pihak yang dikatakan berbuat budi itu.
 
Lubuk kedua pula ialah guru-guru. Sekarang UMNO fokus kepada guru-guru pula.
 
Sehingga kini, UMNO percaya, seperti yang dijelmakan dari pemikiran setiausaha agung UMNO itu, ialah bahawa satu lagi LUBUK Melayu yang menjadi tempat mengail yang lumayan bagi UMNO ialah dikalangan guru-guru. Kerana sebahagian besar guru-guru itu adalah orang Melayu.
 
Berbeza dengan orang-orang kampong, guru-guru ini berkehidupan sederhana, dan ada setengahnya mewah, berpendidikan baik dan amat berpengaruh dikalangan masyarakat. 
 
Guru berpengaruh dalam masyarakat. Umno dapat dua keuntungan dari guru. 
 
Pertama mengundi UMNO.  (Itulah yang terus dipercayai UMNO berdasarkan cerita silam).
 
Kedua menjadi agen UMNO untuk mengajak pengundi Melayu lain mengundi UMNO.
 
Itu cerita pada zaman dahulu. Sekarang sudah ada lain ceritanya walaupun ada guru-guru yang mengambil peranan tradisi itu iaitu mengundi dan ajak orang Melayu mengundi UMNO.
 
Pada suatu masa dulu memang guru-guru adalah kelompok yang memenangkan UMNO. Mereka boleh diharap. 
 
Apa kata guru, itulah kata masyarakat Melayu. Guru kata dan ajak undi UMNO, orang Melayu akan heboh-heboh dan ajak undi UMNO. Guru kata parti PAS itu tidak betul, sebahagian besar orang Melayu memanjangkan kata-kata itu. Guru Melayu kata DAP anti Melayu dan Islam, orang Melayu sangat marah dan benci DAP dari dulu, kini dan mengharapkan selama-lamanya.
 
Sikap dan pendirian guru itu dipengaruhi oleh semangat mahu berjuang demi kepentingan orang Melayu , agama Islam dan tanah air. Sama juga dengan semangat ahli-ahli UMNO dan orang Melayu lain pada suatu ketika dulu.
 
Tapi ianya hilang lesap. Bila bermulanya hilang lesap tidak dapat dipastikan dengan tepat. Namun tahun-tahun 80 an dimana kerancakan pembangunan fisikal mengambil tempat yang hebat, sehinggalah sekarang ini, semangat juang dulu nyata telah terhakis dan dilupakan saja. 
 
Terciptalah jutawan Melayu. Hanya beberapa orang saja. Itupun sudah reput.
 
Kepimpinan Melayu UMNO memberi fokus mengejar dan mendapat kuasa serta mengekal kuasa demi kekayaan diri, kemewahan hidup yang mudah diperolehi secara yang tidak teratur dan batil. 
 
Lahirlah juga kumpulan kecil elit Melayu yang hidup dalam lingkaran pemimpin UMNO, menjaga kepentingan diri dan kepentingan kepimpinan itu.
 
Maka sebahagian besar orang Melayu yang diluar lingkongan diatas menjadi terpinggir, hidup dalam kesusahan, rendah pendidikan, rendah tahap kesihatan, dan terbatas capaian maklumat. Mereka ini miskin.
 
Ada pihak menganggarkan, bilangan Melayu dalam kelompok ini adalah 40% dari jumlah semua orang Melayu.
 
Keadaan semacam itu amat menyedihkan. Setelah negara merdeka lebih 56 tahun, majoriti kehidupan orang Melayu adalah seperti itu.

Maka orang Melayu sudah meluat dengan perangai UMNO dan kepimpinan. Lalu mereka beralih kepada parti lain, bukan UMNO/BN. Ini jelas dalam PRU 13 dan pilihanraya kecil selepasnya.
 
Lalu setiausaha agung UMNO mengemukakan cadangaan agar guru-guru dibenarkan aktif berpolitik seperti suatu masa dulu.

Dia lupa atau tidak sedar kerana kemabukan dik kemewahan hidup. Guru-guru bukanlah ikan yang laparkan umpan. 
 
i) Mereka bijak berfikir. 
ii) Mereka tahu mana yang hak dan mana yang batil. 
iii) Mereka tahu apa yang berlaku dalam negara termasuk dalam hal penggunaan wang dan aset negara. 
iv) Mereka tahu banyak yang tidak betul dan teratur dalam urus tadbir negara. 
v) Mereka tahu kerajaan yang ada ini boros. 
vi) Mereka tahu beban hutang negara sudah tenat. 
vii) Mereka tahu perlakuan rasuah dikalangan pimpinan begitu meluas dan besar sekali tanpa tindakan.
viii) Mereka tahu dan ada maklumat tentang salah guna kuasa dan campur tangan serta pengaruh dan tekanan yang dikenakan ke atas berbagai institusi penguatkuasa dan keadilan.
 
Banyak yang mereka tahu kerana capaian maklumat mereka tidak terbatas.
 
Jika UMNO mengharapkan semua guru-guru akan menyokong UMNO jika diberi kebenaran aktif berpolitik, maka UMNO sebenarnya cari nahas menggali kubur sendiri. Sebahagian besar guru tidak akan menyokong BN/UMNO kerana perangai UMNO/BN masih lagi perangai UMNO.
 
Apa dia perangai UMNO itu?
 
 Fikir-fikirkan sendiri.
 

Isnin, 2 Jun 2014

Keputusan Pilihanraya Teluk Intan : BN menang tapi DAP memenangi pengundi Melayu.




Calun DAP kalah di Teluk Intan. Tahniah kepada calun BN yang menang.

Saya meramalkan calun DAP menang dengan majoriti lebih 7,000 seperti yang diperolehi calun DAP pada PRU 13 lalu. Ramalan saya itu dengan andaian bilangan keluar mengundi sama seperti PRU 13 dan berlaku tambahan pengundi Melayu mengundi DAP.

Bagi saya BN sudah tenat dengan membawa berbagai masalah yang menyusahkan rakyat. 

Nyata bahawa pengundi Malaysia tidak ambil berat menggunakan hak bagi menentukan kepimpinan negara. Sebahagian besar tidak mahu hidup dalam kesengsaraan disebabkan kos sara hidup yang tinggi: kenaikan harga barang dan perkhidmatan dan beban cukai GST. Mereka juga tidak suka dengan salah guna kuasa kerajaan, rasuah dan beban hutang negara yang tinggi. 

Tapi mengapa di Teluk Intan ini BN masih dihati rakyat?  Mengapa BN boleh menang? Adakah BN bersedia mengurangkan kos sara hidup rakayat? Adakah BN tidak akan melakukan rasuah?

Bagi saya BN tetap dengan perangai dan sikap yang ada.  BN gelojoh dan bernafsu mengayakan diri daripada menyenangkan rakyat. Memang berbagai program dan projek dilaksanakan. Tapi perlaksanaan program dan projek sebahagian besarnya mengenyangkan perut BN.

Jadi BN menang di Teluk Intan bukanlah kerana pengundi sukakan BN.

Yang memenangkan BN ialah i) ramai pengundi khususnya Cina yang selesa dan yakin DAP boleh menang; ii) pengundi Cina yang tidak selesa dengan calun Melayu DAP itu, lantas tidak mahu keluar mengundi;  iii) pengundi India yang telah beralih angin menyokong BN.

Sebenarnya BN khususnya UMNO telah kalah kerana bilangan pengundi Melayu menyokong BN telah merosot 3 peratus. Ini adalah satu petanda tidak baik kepada BN dan satu petanda yang baik untuk DAP meletakkan calun Melayu pada pilihanraya akan datang bagi kawasan Teluk Intan. 

Saya percaya pilihanraya akan datang pengundi akan ramai keluara mengundi dan pengundi Cina secara majoriti akan undi DAP/PR kecuali UMNO/BN berubah menjadi sebuah kerajaan yang tidak menyusahkan rakyat.

UMNO/BN nampak gaya, dari apa yang ditunjukkan melalui dasar dan perlaksanaan serta tabiat yang suka rasuah dan membazir tidak akan berubah..
.