Theflowersellingboy

Rabu, 26 Februari 2014

Menggantungkan Harapan Pada Seekor Lembu

 
 
 
Pukul 10 pagi. Aku duduk bersila berhampiran tangga di hadapan rumah menghadapi laman. Ditanganku adalah surat tawaran ke Kuala Lumpur (KL).
 
Aku, salah seorang dari sembilan orang dari sekolahku yang berjaya mendapat tawaran ke Kuala Lumpur. Aku paling gembira sekali. Tiada lagi perlu mengayuh basikal tua yang melecetkan punggung.

Surat tawaran itu menyertakan sama senarai barang-barang dan keperluan yang perlu disedia dan dibawa bersama termasuk peraturan dan undang-undang sekolah yang perlu dipatuhi.

Undang-undang dan peraturan sekolah itu tidak menjadi hal pada aku. Tidak ada apa yang perlu dirisaukan.

 Mataku memberi tumpuan keatas senarai barang-barang keperluan itu. Pakaian seragam sekolah 4 pasang, cadar dan sarung batal 4 pasang, towel mandi 2 pasang, baju dan seluar Melayu 4 pasang, kasut putih {getah) 4 pasang, kasut kulit berwarna hitam sepasang, dan........

Aku sudah mula pening. Mana mahu cari duit untuk menyediakan semuanya ini. Abah aku belum tahu hal ini. Emak pun belum diberitahu. Dan aku tidak mahu beritahu. 

Semasa aku memaklumkan kepada kedua ibubapaku akan tawaran ke KL ini, reaksi dari mereka sama seperti mahu menyambut hari raya. Suka tapi gelisah. Suka kerana ianya hari kebesaran selepas berpuasa. 

Tapi mereka merasa gelisah kerana gagal mengisi hari kegembiraan itu. Kuih muih, pakaian anak-anak, keceriaan rumah seperti langsir dan mencantikkan rumah, membayar zakat fitrah dan berbagai pengisian lain yang dapat dilakukan oleh orang lain  tidak mampu dilakukannya.

Abah dan emak cuma berjaya tersenyum suka saja, tapi tidak teruja. Tidak banyak soalan atau maklumat yang mahu ditanya. Malah tidak juga memintaku membaca isi kandungan surat tawaran itu.

Jadi macam mana? Kepalaku bertambah pening. 

Minta bantuan dari saudara mara? Tidak semudah itu. Ini bukan perjalanan untuk menunaikan haji dimana ramai yang mahu bersedekah, menghulurkan seringgit dua. Atau sanggup membeli tanah yang ditawarkan oleh bakal haji itu.

Perjalanan aku ialah ke sekolah asrama penuh. Pelajaran bukannya menjadi keutamaan. Apatah lagi bukan anak sendiri yang terlibat.

Ya, aku ada beberapa ekor lembu. Boleh dijual seekor darinya untuk mendapatkan wang bagi menyediakan keperluan sekolah. 

Berapa agaknya harga yang boleh diperolehi. Otakku mula mengira.

Masalahnya, adakah abah bersetuju? Dan beranikah aku mengemukakan cadangan ini?

Abahku seorang yang tidak banyak cakap dengan anak-anak. Cakapnya kepada anak-anak adalah dalam bentuk arahan atau suruhan. Mesti di patuhi, jika tidak mahu rotan sega naik atas belakang. Dan aku serta adik beradikku sudah tahu kerana semua sudah merasa. 

Emak pula adalah orang perantara antara anak-anak dan abah aku. Apa saja permintaan, emak lah yang menyampaikan kepada abah. Banyak kali emak kena marah kerana permintaan itu tidak mampu diadakan oleh abah.

Aku tidak berani menyatakan cadangan menjual lembu itu kepada abah. Aku pula kasihan pada emak kerana aku yakin abah tidak akan bersetuju, dan emak akan dimarahinya.

Tolak saja tawaran ini. Buat apa susah-susah.

Itulah yang terlintas dalam fikiranku.

Tapi tawaran ini adalah satu peluang yang tidak semua orang dapat. Hanya yang mendapat keputusan peperiksaan yang terbaik saja yang ditawarkan. 

Aku mesti berani. Aku mesti berani menyatakan isi hatiku. Mengapa aku  perlu takut. Mengapa aku mahu menyusahkan emak , sedangkan aku ada mulut sendiri. Lagi pun dia itu abahku. Tidak mungkin perkara yang baik ini boleh membuatkan abahku hilang pertimbangan dan merotan aku. Aku nak pergi belajar dan bukan nak main-main.

Aku semakin bersemangat. Darah keberanian mula mengalir, cepat sekali mengalir keseluruh tubuh badanku.
 
Abahku baru saja balik dari menoreh getah disebuah ladang kepunyaan orang putih. Dia nampak keletihan. Maklumlah, keluar pada waktu Subuh dan balik pada pukul satu tengah hari. Tiada sarapan pagi, cuma minum air masak saja.

Entah macam mana, ada suatu perasaan mula menguasai diriku apabila melihat wajah abahku yang keletihan itu. Simpati dan kasihan? Aku tidak tahu.

Tapi aku rasa semangat yang panas berkubar-kubar sekejap tadi untuk menyatakan sesuatu kepada abah , mula sejuk dan mengendur. Aku mula diresapi perasaan mahu mengalah.

Apalah ada pada sekolah asrama penuh itu berbanding dengan penat lelah abahku. Aku menyusahkan keluarga saja.

Perasaan mengalah itulah yang menguasai diriku sehingga aku tidak ada keberanian untuk berhadapan dengan abah untuk mencadangkan menjual lembu, jika abah membangkitkan masalah kemampuan kewangan.

Dari ruang dapur terdengar suara emak memanggil. Ajak makan bersama.

Aku melangkah menuju ruang dapur, membawa sama surat tawaran itu.

Kami makan. Tidak ada perbualan mahu pun pertanyaan dari abah atau emak. Senyap saja. Yang terdengar ialah kunyahan makanan.

Sebaik habis makan , abah bertanya apa surat yang aku himpit dibawah peha kanan ku itu.

Aku agak gugup dengan pertanyaan itu. Aku tahu, bahawa abah tahu surat apa yang aku himpit itu. 

"Surat tawaran", jawabku pendek.

"Bila nak pergi?", Soalan dari abah yang membuka sedikit ruang harapan.

Soalan itu mula membina rangsangan dihati untuk aku menyatakan tentang pembiayaan dan cara mana pembiayaan itu diperolehi.

"Kalau kita terima bolehlah pergi. Kita kena keluar belanja sikit untuk sedia barang-barang keperluan", jawab aku tanpa menyatakan tarikh pemergian.

"Berapa belanja?"  Tanya abah  lagi seoalah-olah wang tidak ada masalah. Aku bertambah berani walaupun merasa sedikit kehairanan.

"Tak tahu lagi. Tapi kita kena sediakan barang-barang dalam, senarai ni", aku memberikan senari itu kepada abah.

"Banyak pakai duit ni. Mana nak dapat duit. Abah tak ada duit", kata abah.

Kali pertama dailog yang begitu panjang diantara aku dan abah . Ia tidak pernah berlaku sebelumnya. Tidak juga dengan adik beradaik yang lain.

"Kita jual lembu", aku sudah berani membuat cadangan walaupun aku menjangkakan rissiko kena marah amat tinggi.

Abah bingkas bangun. Tapi dia tidak marah tidak seperti yang aku jangkakan. Dia berjalan menuju ke pintu tangga ruang dapur yang terbuka. Dari situ boleh kelihatan lembu-lembu peliharaan yang tertambat menunggu aku melepaskan ikatan untuk dibawa makan di ladang getah.

Abah tidak berkata sesuatu. Aku pula segera bangun untuk melepaskan ikatan lembu-lembu itu untuk dibawa meragut rumput diladang getah kepunyaan orang putih dan tauke China yang bebas dimasuki.

Sambil mengekori lembu itu, aku membayangkan betapa seronoknya belajar di sekolah asrama penuh. Yang pasti, punggung aku tidak lagi akan melecet dik geselan rangka tempat duduk basikal tua yang telah berkhidmat selama tiga tahun sepanjang aku bersekolah dari tingkatan satu sehingga tingkatan tiga.

Aku senyum sendirian.

Tapi kalau abah tak setuju jual lembu?

 

Selasa, 25 Februari 2014

BASIKAL TUA YANG BERJASA

Isnin hingga Jumaat, melainkan hari cuti yang diistiharkan, aku mulai bersiap untuk ke sekolah sejak pukul lima pagi. Bersiap, hanya bermakna memakai uniform sekolah, kasut getah Fong Keong dan beg sekolah, tanpa mandi pagi, kerana air perigi terlalu sejuk, sampai ketulang rasa sejuknya.

Kampongku terletak di ulu bandar, sembilan batu jaraknya. Maka ianya tidak mempunyai daya tarikan kepada ahli perniagaan , termasuk mereka yang terlibat dalam bidang pengangkutan, seperti perkhidmatan bas, kerana tidak mungkin boleh meraih keuntungan. 

Tiada perkhidmatan bas di awal pagi. Bas hanya memasuki ke kampongku pada pukul 10 pagi, 2 dan 5 petang saja.

Setiap hari bersekolah, aku dengan malas tapi penuh taat mengayuh basikal tua ke kampong yang berdekatan untuk mendapatkan perkhidmatan bas menuju ke sekolah. Basikal tua itu aku tumpangkan di sebuah rumah di kampong itu, dengan izin tuan rumah, tanpa dikenakan bayaran.

Bagi aku basikal itu memenuhi syarat untuk dipanggil sebagai basikal tua. Segala-galanya seperti seorang tua, misalnya tiada gigi dan kurang daya berfungsi -basikal itu tiada brek, tiada loceng, tiada lampu, tayar depan belakang, botak gila; tempat duduk hanya tinggal rangka besi berspring saja, yang melecetkan punggung, dan mengeluarkan bunyi bising semasa membuat dikayuh.

Tapi basikal itulah yang telah memberi perkhidmatan yang begitu setia, semenjak dari tingkatan satu sehingga tingkatan tiga. 

Sayang sekali basikal tua yang penuh berjasa itu tidak dirakamkan secara bergambar sebagai kenangan jasa yang telah diberikan. Waktu itu aku tidak langsung ada keinginan untuk berbuat demikian. Tapi kalau ada pun keinginan, ianya mustahil dapat dilakukan kerana pada waktu  itu kamera adalah satu barang bertaraf terlalu mewah seperti memiliki sebuah kereta ferari ketika ini. 

Basikal tua, jasamu tetap dikenang.

Tanpa brek, tanpa loceng, tayar yang botak dan daya kekuatan yang sudah luntur, dapat juga aku menfaatkan basikal tua itu selama tiga tahun. Sepanjang tiga tahun itu, alhamdulillah tidak ada banyak masalah timbul. Tidak pernah berlaku perlanggaran. Selagi kaki aku kuat mengayuhnya, selama itulah basikal itu boleh membawa aku ke rumah tempat tumpangan basikal itu. Dan aku menyambung untuk ke sekolah dengan menaikki bas.

Brek tidak jadi masalah. Apabila menuruni bukit, kedua-kedua tapak kasutku akan diletakkan masing-masingnya di rim kiri dan kanan roda/tayar basikal, untuk menahan atau memperlahan kelajuan basikal itu. Bunyi bising kayuhan basikal itu sudah cukup untuk menjadi loceng.  Cuma punggung aku sentiasa melecet disebabkan geselan dengan rangka besi tempat duduk spring yang telah putus-putus.

Namun begitu, ada satu masalah besar yang aku hadapi. Masalah rasa malu. Malu pada kawan-kawan dan orang-orang yang melihat aku mengayuh basikal tua itu.

Masalah ini aku hadapi setiap kali aku mengayuh balik dari rumah tumpangan itu ke rumah aku. Aku merasakan ramai orang memerhatikan aku seolah-olah akulah yang menjadi minat dan tumpuan mereka. Apakan tidak, kerana bunyi bising dari kayuhan basikal itu boleh menarik perhatian orang.

Memang aku sangat malu apabila ada pihak yang memandang padaku, baik yang muda, tua atau yang sebaya, lelaki atau perempuan. Aku buat-buat tidak ambil kisah . Aku memandang lurus ke hadapan dan kadang-kadang tunduk. 

Jika ada yang menegur atau memangil, aku buat tak dengar saja. Apatah lagi jika ada yang memangil 'karipap' atau nasi 'lemak' dan nama-nama kuih yang aku biasa jual. Aku ada nama, tapi nama jenis kuih yang aku jual dipanggilnya. "Oiii karipap", sebagai ganti nama aku.

Memang aku sangat malu menggunakan basikal tua itu. Aku teramat malu jika yang melihat itu ialah kawan-kawan sebaya terutama yang perempuan. Tiada perkataan yang dapat menceritakan betapa malunya aku. Tambah-tambah jika aku terdengar mereka ketawa. Aku merasakan mereka ketawakan aku walaupun tidak semestinya begitu.

Jadi aku lebih suka sampai cepat ke rumah, dan tidak pernah singgah dimana-mana. Lagipun aku perlu menjalankan satu tugas yang lain -menjaga lembu yang aku selalu ceritakan kepada anak cucu sebagai menjaga kuda.

Khidmat basikal tua itu hanya bertahan selama tiga tahun. Bukan kerana tidak mempunyai kemampuan memberi khidmat tapi kerana aku telah meninggalkannya. Basikal itu aku sandarkan ditiang dibawah rumah. 

Aku ditawarkan untuk meneruskan pelajaran di Kuala lumpur, disebuah sekolah asrama penuh. Aku rasa gembira dan bangga. 

Tapi aku lupa akan jasa yang telah diberikan oleh basikal tua itu. 

Tanpa mengucapkan terima kasih atas taat setia khidmat yang diberi dan tanpa menoleh memberi mata pada basikal tua itu, tanpa mengucapkan selamat tinggal, aku ke Kuala Lumpur. Aku ke sekolah asrama penuh. Basikal tidak perlu bagiku lagi.

Sombongnya aku ketika itu.

Tapi tidak sekarang ini, sewaktu mengingat kembali antara berbagai kisah lama. Basikal tua adalah satu diantaranya.

Jangan lupa pada orang tua.

CUCU_CUCU YANG DI KASIHI.: Terimalah Khidmat Datuk dan Nenek




Bertambah lagi seorang menjadikan semuanya tiga. Lelaki juga. Dan ada berita baik, akan datang seorang lagi, September/Oktober tahun ini, inshaAllah. Lelaki atau perempuan?      Mengharapkan perempuan, itu doa yang dipohon dari Allah SWT. Tapi , redha dengan kurniaan Allah nanti, dan memohon yang terbaik, yang sempurna sifat, dan sihat tubuh badan dan akal fikiran; dan cucu yang soleh/solehah.

Pada malam 17 memasuki 18 Februari 2014 yang baru lepas ini maka seorang bayi lelaki selamat dilahirkan pada jam 12 malam memasuki 1 pagi di hospital Putra Jaya.
Pada malam itu. seperti malam-malam yang lain, saya masih lagi belum tidur walaupun sudah pukul12 malam lebih. Sekejap mengiring ke kiri dan sekejap ke kanan sambil menutp mata  rapat untuk tidur. Tapi tidak juga dapat tidur.

Banyak benda yang datang dalam otak kepala. Lepas satu , satu hal semacam cerita bersiri yang tidak ada kaitan diantara satu dengan lain. Ingat fasal urusan anak kahwin bulan September nanti; fasal umur yang semakin meningkat dan persiapan akhirat yang tidak sebanyak mana; fasal anak yang akan habis belajar tahun depan dengan mengharapkan dapat segera bekerja; fasal  duduk di Putra Jaya untuk menjaga bakal cucu, dan....

Tiba-tiba henfon yang ada diatas meja tepi berbunyi. Jelas tertera nama pemanggil. Sudah dapat meneka cerita yang bakal disampaikan. Mesti cerita dari Putra Jaya.
Benar, anak berada dihospital. 

"Water bag dah pecah, tapi belum bersalin lagi", itu yang diberitahu. 
"Naqib macam mana'? , saya menanyakan cucu, anak sulung yang manja itu. Rasa lega apabila diberitahu Naqib ada bersama dan tiada masalah.

Kami bersegera untuk ke Putra Jaya walaupun air muka isteri menunjukkan semacam ada kerisauan dalam hati tentang keterdayaan saya untuk memandu kereta pada waktu larut malam. Saya meyakinkannya bahawa saya pernah melakukannya semasa bekerja dulu dengan memandu kereta dari Perlis ke KL pada larut malam. Tidak ada masalah.

Isteri mendengar saja cerita itu. Dia tidak mahu berhujah tentang usia saya. Saya percaya mungkin dalam hatinya berkata, "itu waktu muda. Sekarang, dah ujung usia". Kerana cucu, dia lupakan soal itu.

Dalam tempoh sepuluh minit dari panggilan pertama, terima panggilan baru dengan maklumat terkini. Semuanya selamat. Emaknya selamat dan anak yang dilahirpun selamat. Kami bersyukur . Tanpa banyak cerita bergeraklah kami ke Putra Jaya pada jam 1 pagi.   

Dan kami sekarang di Putra jaya menjaga cucu yang baru.

Baru dua hari menjaga cucu di Putra Jaya , kami mendapat berita  baik dari anak yang seorang lagi yang tinggal di Ampang. Bulan September atau Oktober dapat lagi seorang cucu. InsyaAllah. 

Jadi jumlah cucu pada tahun 2014 termasuk bakal yang akan dilahirkan menjadi 4 orang. Alhamdulillah. Harap-harap anak yang akan berkahwin pada Setember nanti akan dukurniakan cahaya mata pada tahun 2015 menjadikan  jumlah semua cucu 5 orang. AMIN.

Sekarang jaga cucu di Putra Jaya. September atau Oktober nanti jaga cucu di Ampang. Tahun 2015 nanti jaga cucu di Pasir Gudang, Johor.

Begitulah khudmat yang mampu diberikan oleh datuk dan nenek kepada cucu-cucu yang di kasihi.

Selasa, 18 Februari 2014

APA ADA PADA ANGKA?



Kita selalu dengar, orang berkata 'apa ada pada nama' yang membawa maksud bahawa bukanlah nama itu yang dilihat  atau yang dijadikan asas bagi menilai peribadi seseorang. Dalam kata lain jika namanya baik dari segi maksud yang dibawa atau cantik dari segi sebutan atau ada yang namanya jelik dari segi sebutan dan tidak ada maksud yang baik yang dibawa, ianya tidak akan mempengaruhi pembentukan peribadi seseorang. 
 
Ada yang namanya membawa maksud baik dan sedap pula sebutannya tapi perangainya macam 'syaitan'. Dan ada yang nama sebaliknya tapi perangainya baik. Begitu juga nama yang baik , perangai pun baik juga. Dan nama yang jelik, perangai macam syaitan.
 
Jadi sebab itu orang selalu menyebut 'apa ada pada nama'.
 
Namun begitu dalam Islam kita digalakkan memilih nama yang baik. Dan kita sentiasa mengharapkan nama yang baik itu tidak dicemari dengan perangai yang tidak senonoh. Tapi kalau nama kita sudah diberi sebegitu, terimalah seadanya, dan tentukan perabadi kita mempamerkan yang terbaik, walaupun nama kita tidak secantik atau sebaik yang kita harapkan.
 
Selain dari memilih nama yang dikatakan baik, kita juga selalu mendengar tentang ramai orang yang terlalu mengambil berat tentang memilih angka seolah-olah angka itu terlalu penting dalam membawa sesuatu yang terbaik bagi dirinya atau keluarga atau kelompok. 
 
Angka itu dikatakan terbaik dari segi mengangkat status sosialnya, dipercayai membawa tuah dan keberkatan, tidak memberi mudharat, dipercayai dan telah diterima masyarakat ramai sebagai angka yang menjadi kesukaan dan rebutan dan macam-macam tanggapan lagi yang kesemuanya mengarah kepada memberi kebaikan jika angka itu dimiliki atau digunakan, dan menjauhkan mudharat jika angka itu dijauhi atau tidak dimiliki.
 
Begitulah sikap kebanyakan orang yang gila angka (selalu disebut gila nombor) yang akan bekerja keras dan menggunakan apa cara bagi mendapat atau menjadikan angka itu sebagai sesuatu yang dekat dan terlekat pada peribadinya, dan ada kaitan dalam kehidupannya atau dalam menentukan hari bagi sesuatu peristiwa yang mahu dicatat dan dikenang dalam sejarah kehidupannya.
 
Dan mereka yang gila angka ini meliputi semua lapisan masyarakat. Lagi tinggi, berada, kaya dan besar kuasa orang itu , lebih tinggilah tahap kepercayaan dan kemampuan untuk memiliki angka itu atau memggunakan angka itu. Maknanya lebih tinggi tahap kegilaannya. 

Kegilaan pada angka ini tidaklah semuanya dianggap atau dikategorikan sebagai tidak wajar. Ada orang yang bekerja kuat untuk mendapat kedudukan nombor satu dalam persaingan. Misalnya dalam kedudukan dalam kelas. Orang atau pelajar itu belajar bersungguh-sungguh sehinggakan setiap kali peperiksaan, dia saja yang memonopoli angka nombor satu. Macam nak gila kalau dia tidak dapat nombor satu.
 
Dan macam-macam kegilaan lagi misalnya dalam lumba lari dan penghasilan sesuatu perkhidmatan atau karya.
 
Gila semacam diatas itu bolehlah dikira wajar, dan perlu juga digalakkan. 
 
Namun ada orang yang gila angka untuk perjudian. Pantang bermimpi tentang sesuatu angka atau melihat kemalangan sesebuah kenderaan, angka yang dimimpi itu atau nombor pendaftaran kenderaan itu akan digunakan dan dibeli dalam perjudian empat nombor angka yang selalu disebutkan sebagai 'main ekor'.
 
Satu lagi kegilaan terhadap angka ini ialah angka tertentu bagi plet pendaftaran kenderaan. Angka yang menjadi kegilaan itu angka tunggal dari nombor 1 hingga 9. Dan diantara angka-angka itu ada darjat kehebatannya mengikut minat dan tafsiran mereka yang mahu memilikinya. Dan ada angka itu cuba dielakkan kerana dipercayai tidak membawa tuah, misalnya bagi masyarakat Cina mereka akan mengelak dari memiliki nombor 4.
 
Seterusnya ada yang meminati dua angka yang sama, tiga angka yang sama dan empat angka yang sama.
 
Kegilaan kepada angka tertentu bagi plet pendaftaran kereta ini adalah mainan mereka yang ada kuasa, kedudukan dan dan kaya. Ertinya mereka yang mampu, ada wang.
 
Setiap kali sesebuah negeri itu mahu mengeluarkan siri pendaftaran kenderaan yang baru maka orang-orang yang berkemampuan itu, dan mungkin sudah masuk ke tahap gila angka, akan cuba mendapat angka yang diminati misalnya angka 1, 2, 3, 5, 7, 8 dan 9. Itulah angka-angka yang popular yang menjadi rebutan. Sekiranya angka itu ada kaitan dengan sesuatu peristiwa yang ada kaitan dengan orang itu misalnya tarikh lahir dan sebagainya, lagi bertambah gilalah untuk mendapat angka itu.
 
Cuma untuk mendapat angka pendaftaran kenderaan itu, seseorang itu perlu bersaing secara tawaran tender. Sesiapa yang memberi tawaran yang tertinggi, dialah yang ditawarkan. Itu adalah prinsip tawaran. Tapi ianya tidak semestinya berlaku seperti itu. Sebab sistem buatan manusia boleh saja dikacaubilaukan. Jadi jangan kecewa jika dalam persaingan itu anda tidak dapat angka yang diminati kerana anda perlu sedar selain dari wang ada faktor lain seperti kuasa dan darjat juga memainkan peranan dalam pertimbangan bagi memiliki harta itu.
 
Kalau tidak percaya cuba anda bersaing dengan orang yang ada kuasa dan darjat. Saya mempunyai kepercayaan bahawa anda akan tewas. Tawaran anda yang tinggi akan diatasi oleh mereka yang ada kuasa dan darjat.    

Tapi mengapa perlu kecewa. Apalah ada pada nombor atau angka. Yang anda perlu tanya ialah mengapa anda sanggup keluar wang begitu besar semata-mata untuk mendapatkan angka itu. Mahu dipandang hebat?

Tidak mengapa anda mahu dipandang hebat kerana mampu mengatasi tawaran pesaing anda. Tetapi anda juga kena tanya tidakkah lebih hebat jika sebahagian wang itu digunakan bagi menolong orang yang memerlukan terutama dalam keadaan kos sara hidup yang semakin meningkat?

Ya, wang anda, andalah yang berhak menentukan penggunaannya.

Tapi dalam kebanyakan hal, jarang sekali kita menggunakan wang yang begitu besar hasil dari titik peluh sendiri bagi mendapatkan angka itu berbanding misalnya untuk membeli kenderaan. Oleh itu anda kena juga bertanya diri anda sendiri mampukah hasil titik peluh anda berbuat begitu? dan wajarkah ianya dilakukan begitu? Dan tanya lagi adakah kawan pesaing anda itu juga mampu berbuat begitu? Perlukah dia berbuat begitu?

Saya percaya anda akan mendapat jawapan. Dan saya mengharapkan jawapan itu membantu anda untuk tidak kecewa jika anda tidak terlibat dalam persaingan mendapat angka itu. Dan anda juga akan mula bertanya dari mana pesaing anda itu mendapat wang yang begitu besar? dan mengapa dengan mudah mereka berbuat begitu? Adakah wang itu hasil dari titik peluhnya, yang jatuh berjijiran atas usaha dan kerja keras mereka.

Dan anda akan tahu jika anda berpeluang mendapat maklumat lebih terperinci siapakah pesaing anda yang berjaya dalam rebutan angka itu. Kalau anda sudah tahu, jangan pula kecewa. Sebab apa ada pada angka. Apa ada pada angka yang diperolehi bukan dari hasil titik peluh kita sendiri.




 
  

Rabu, 12 Februari 2014

Antara Emak dan Abah , Siapa Yang Perlu Kita Lebihkan.



Seorang kawan bertanya diantara emak dan abah (mungkin itu panggilan bagi kedua orang tuanya), siapakah yang anak-anak lebih rapat?

Sebelum sempat saya  memberi jawapan, kawan itu menghuraikan maksud 'lebih rapat'. Katanya bahawa anak-anak itu mudah dan mesra berkomunikasi, bersedia menyatakan sesuatu keperluan dan hasrat tanpa khuatir, ragu dan 'takut', menyebelahi atau berpihak kepada salah seorang diantara mereka (emak dan abah) jika terdapat perbedaan pendapat, atau perselisihan diantara keduanya, lebih menunjukkan kasih sayang dan simpati melebihi diantara salah seorang, dan jika memberi sesuatu misalnya buah tangan, hadiah atau belanja bulanan, pemberian itu lebih disalur atau diunjukkan hanya ke satu pihak saja sama ada emak atau abah.

Saya hanya memberi pandangan bahawa ini adalah satu persoalan yang melibatkan cara membesarkan anak-anak. Bagi saya , pihak mana yang lebih banyak bersama dengan anak-anak, pihak itulah yang ada ruang dan peluang yang lebih bagi menarik perasaan anak-anak itu untuk menyebelahinya. Biasanya , emaklah yang lebih banyak masa bersama dan berkomunikasi dengan anak-anak, terutama jika emak itu sebagai suri rumah.

Tapi ianya bergantung kepada cara dan bagaimana masa yang banyak bersama itu digunakan bagi menarik perasaan anak-anak itu bagi berpihak kepadanya. Ada emak yang banyak bersama dengan anak-anak berbanding dengan seorang abah, tetapi anak-anaknya tidak pula menunjukkan sikap menyebelahi emaknya berbanding dengan abahnya. Mungkin masa kebersamaan itu tidak banyak memupuk bibit-bibit yang melebihkan emak dari abahnya, misalnya berlaku perbezaan pendapat atau perselisihan , pertengkaran atau suruhan-suruhan/perintah emak yang dikatakan menyusah atau memenatkan. Sedangkan abah yang mempunyai masa bersama yang kurang dari emak, jarang sekali mewujudkan suasana perbezaan dan perselisihan, lantas, menarik perasaan senang anak-anak.

Kawan saya itu tidak membantah dan tidak juga mengatakan bersetuju akan pandangan saya itu. Sebaliknya beliau  menceritakan hal dirinya pula. Bahawa dia telah berat sebelah. Dia melebihkan emak dari abahnya. Sepatutnya dia tidak membezakan sikap terhadap kedua orang tuanya itu. Dia mengaku, emaknyalah yang banyak bersama dengan dia dan adik beradiknya berbanding dengan abahnya, lantaran abahnya adalah pencari nafkah keluarga.

Dia merasa sedih kerana tanpa disedari ,dia telah melebihkan emaknya dalam apa saja keadaan atau pertimbangan. Tetapi dia tidak bermaksud untuk menyatakan bahawa dia lebih sayang emak dari abahnya. Dia sayang kedua-duanya. Cuma tanpa disedari, sikapnya, pertimbangannya dan tindak laku dan kelakuannya lebih nampak berat menyebelahi emaknya. Misalnya dalam hal memberi sedikit wang atau hadiah. Wang yang lebih akan diberi kepada emaknya walaupun dia tahu wang itu sebenarnya akan juga dimenfaatkan untuk abahnya. 

Akhirnya pada suatu hari, beliau tersentak apabila abahnya meminta sedikit wang untuk berbelanja minum kopi, ketika dia memberikan wang belanja bulanan kepada emaknya. Dia segera menghulurkan wang sebanyak RM20.00 kepada abahnya. Bukan main seronok dan cerianya wajah abahnya. Namun dia mahu bertanya emaknya sama ada wang bulanan yang telah diberikan tidak pernah dimenfaatkan oleh abahnya. Emaknya memberitahu bahawa abahnya juga diberikan belanja termasuk untuk minum kopi diwarung. Cuma, kata emaknya, abahnya hendak sendiri wang itu dihulurkan kepadanya. Kecil atau besar nilai wang itu tidak penting.

Mulai dari itu, dia bersikap tidak memihak. Walaupun misalnya abahnya yang bersalah, dia tidak memihak pada emaknya. Dia biarkan saja mereka menguruskan perbalahan atau perbezaan itu. Yang penting mereka itu ialah emak dan abahnya. Tanpa mereka berdua, tanpa izin Allah, dia tidak ada di dunia.


Selasa, 11 Februari 2014

Rumah Tiga Pintu

Secara amnya terdapat sebuah pintu masuk ke dalam sesebuah rumah. Tapi terdpat sebuah rumah yang pernah saya lawati mempunyai 3 pintu masuk. Tapi awas , kita tidak boleh masuk mengikut pintu yang kita suka. Setiap laluan masuk itu mempunyai maknanya yang tersendiri. 
 
Bagi tetamu yang baru dikenali, atau mereka yang disambut secara formal, akan dipersilakan untuk masuk ke ruang rumah melalui pintu pertama (dikira dari kanan ke kiri). Dan tetamu itu akan dipersilakan mengambil tempat diruang tamu, dan hanya boleh masuk ke ruang lain misalnya ruang makan, jika dijemput untuk berbuat demikian.
 
Pintu kedua pula ialah bagi kenalan dan sahabat handai serta saudara mara. Melalui laluan ini tetamu bebas untuk pergi diruang tamu atau ruang tonton tv .  dan ruang makan. Dan pintu ketiga pula ialah laluan langsung ke dapur. Pintu ini hanya untuk tuan rumah dan keluarga yang rapat saja.
 
Tuan rumah bersedia berdiri dipintu-pintu tertentu apabila ada tetamua yang datang. Sekiranya tetamu itu tetamu yang baru atau yang perlu diberi penghormatan maka tuan rumah telah sedia menunggu di pintu pertama. Tujuannya bagi mengelakkan tetamu itu menuju ke pintu kedua atau ketiga. 
 
Bagi keluarga yang rapat, tuan rumah hanya membuka pintu kedua sebagai laluan masuk. 
 
Begitulah pengalaman yang telah saya lalui tentang rumah tiga pintu masuk ini. Saya dapati juga ada tetamu bukan ahli keluarga yang cuba memasuki pintu kedua kerana menyangka itulah laluan masuk utama. Kemudian tetamu itu telah dipersilakan untuk menuju ke pintu yang pertama. Untuk makluman pintu kedua adalah paling dekat dengan kawasan halaman tempat meletak kereta. Sebab itu kebanyakan orang terus menuju ke pintu itu berbanding dengan pintu pertama yang agak jauh sedikit.
 
Begitulah seni binaan sebuah rumah yang pernah saya lawati. Pintu laluan masuk ke rumahpun dibeza-bezakan menurut tahap rapat dan keakraban antara tuan rumah dan tetamu.  Tapi yang pasti tuan rumah boleh masuk mana-mana pintu yang disukai.